د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

بيش از ١٦٠ طياره در اختيار نيروهاى افغان قرار داده ميشود

پژواک خبري اژانس 17.10.2011 20:13

کابل (پژواک، ٢٥ميزان ٩٠): نيروهاى ناتو، درکنار١٤٥ طيارۀ مختلف النوع، ٢١هليلکوپتر را نيز به دسترس نيروهاى امنيتى افغان قرار ميدهند.

دگر جنرال ويليم کالدويل William Caldwell  Lt.Gen.  قوماندان ماموريت آموزشى ناتو براى افغانستان، در نشست خبرى امروز ( ٢٥ ميزان) گفت که امريکا اين ١٤٥ طياره  را خريدارى نموده  و در اختيار نيروهاى افغان قرار ميدهد.

وى نوعيت اين طياره ها، هزينه و  وقت تسليم دهى آنها را مشخص نکرد.

اما ويليم کالدويل گفت که ٢١ هليکوپتر جديد، به ارزش مجموعى٣٨٠ ميليون دالر نيز ازسوى امريکا خريدارى شده که درحال بسته بندى بوده و تا يکسال ديگر به نيروهاى افغان داده خواهد شد.

 قوماندان ماموريت آموزشى ناتو، افزود: يکنوع طيارۀ ديگر که در عمليات خاص ازآن استفاده ميشود، نيز براى نيروهاى افغان خريدارى خواهد شد؛ اما وى در مورد تعداد و نوعيت آن چيزى نگفت.

موصوف علاوه کرد که درحال حاضر١٢٠ پيلوت  افغان، در خارج  از افغانستان در خصوص مهارت هاى پيلوتى تحت آموزش قرار دارند. از اين جمله ٥ پيلوت که چهار زن نيزشامل آنها است، در آموزش دوسالۀ پيلوتى در امريکا به سر ميبرند.

 دگر جنرال کالدويل، علاوه کرد: ((ما با امارات متحدۀ عربى نيز قراردادى را به امضا رسانده ايم که بر اساس آن، پيلوت هاى افغان درآن کشور نيز  تحت تعليمات پيلوتى قرارميگيرند.))

نامبرده افزودکه اولين گروپ پيلوت هاى افغان که در بيرون از افغانستان تحت آموزش هستند، دورۀ تعليمات شان در حال تکميل است و توقع ميرود آنها تاسال آينده به افغانستان برگردند.

اين درحالى است که پيش ازاين، وزارت دفاع ملى گفته بود که نيروهاى اردوى ملى، در بخش قواى هوايى و قوت آتش (سلاح ثقيله) مشکلات دارند؛ اما در صورتيکه جامعۀ جهانى به توافقات شان با حکومت افغانستان در موارد فوق عمل نمايد؛ اين مشکلات تا سال ٢٠١٤ ميلادى رفع خواهد شد.

  به گفتۀ محمد ظاهرعظيمى سخنگوى وزارت دفاع ملى؛ اين وزارت، فعلاً با٥٦ نوع سلاح،١٤٠ نوع واسطه و دونوع طياره مجهز ميباشد.

قوماندان ماموريت آموزشى ناتو براى افغانستان، در بخش ديگر اين نشست خبرى گفت که  دوسال قبل، پوليس واردوى ملى، تجهيزات زرهى مورد نياز را دراختيارنداشتند؛ اما حالا اين نيروها ٢٤٠٠ واسطۀ زرهى در اختياردارند.

وى افزود که  ٢٢٠٠واسطۀ زرهى ديگر نيز براى نيروهاى امنيتى افغان خريدارى شده که عنقريب  در اختيار شان قرارخواهند گرفت.

 کالدويل علاوه کردکه چندعراده واسطۀ زرهى جديد ديگر نيز از کمک هاى اخير ٤٠٠ ميليون دالرى امريکابراى نيروهاى امنيتى افغان خريدارى شده است، که از اين وسايط، تنها نيروهاى امنيتى امريکا استفاده ميکنند.

نامبرده افزود که يک محموله از تجهيزات مختلف النوع، به ارزش يک ميليون دالرامريکايى نيز خريدارى شده است که  تا شش ماه آينده دراختيارنيروهاى امنيتى افغان قرار خواهدگرفت. 

قوماندان ماموريت آموزشى ناتو براى افغانستان، اظهار داشت که تاسال ٢٠١٤ در پهلوى بلندبردن کميت، توجه بيشتر روى کيفيت نيروهاى امنيتى افغان نيز متمرکز خواهدبود.

موصوف تاکيدنمود که تاسال ٢٠١٤ نيروهاى پوليس و اردوى ملى، از نگاه کيفيت  و تعليم و تربيه مجهزشده  و تجهيزات خوبى در اختيار شان قرار خواهد گرفت.

کالدويل افزود که  در دوسال گذشته، ١١٤ هزار تن از نيروهاى امنيتى افغان (پوليس و اردو)  آموزش هاى مسلکى ديده اند و ٨٠ هزار تن ديگر، درحال فراگيرى تعليم و  تربيه هستند و آنهاکسانى اندکه خلايى را که به علت ضايعات درصفوف نيروهاى امنيتى پيداميشود، پُرميکنند.

قوماندان ماموريت آموزشى ناتو براى افغانستان گفت: آنهادر تلاش اندکه مربى هاى افغانى را آموزش بدهند تادرآينده به حيث معلم  در صفوف نيروهاى امنيتى ايفاى وظيفه نمايند.

به گفتۀ وى، درنظراست که تاسال آينده، تعدادپوليس و اردوى ملى، به ٣٥٢ هزارتن برسد. فعلاً شمار پوليس ملى، به بيش از ١٤٠  هزار تن و از اردوى ملى به  ١٧٥ هزار تن ميرسد.

 ويليم کالدويل متذکر شد که  اگر دولت افغانستان موافق باشد، ناتو مسووليت تعليم و تربيۀ نيروهاى امنيتى افغان  را فراتر از سال ٢٠١٤ نيز به دوش خواهد گرفت.

اين درحالى است که قرار است نيروهاى خارجى، بعد از سال ٢٠١٤ افغانستان را ترک کنند و مسووليت هاى امنيتى به نيروهاى افغان سپرده شود.

پيش ازاين، کارستين جکوبسنCarsten Jacobson)) سخنگوى آيساف در کابل گفته بودکه  آيساف درآيندۀ نزديک؛ تعداد زيادى وسايط و تجهيزات هوايى و زمينى را به دسترس قواى امنيتى افغان قرارخواهد داد.

 به گفتۀ  جکوبسن، با دراختيارقرارگرفتن اين وسايل و تجهيزات که١١٤٥٣٦ قلم  به شمول طيارات نظامى بوده و در مجموع دو ميليارد و هفتصدميليون دالر ارزش دارد، بسيارى ازکمبودهاى نيروهاى افغان رفع خواهدشد.

 قرار اظهارات سخنگوى آيساف، تحويلدهى اين وسايل و تجهيزات، در ماه اگست سال جارى آغاز شده و تا مارچ سال ٢٠١٢ تکميل ميشود.