د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

ښاغلی جنرال عبدالرازق! آیا عاملان اصلی انفجار اخیر ولایت قندهار وابسته گان "رژیم ایران" اند؟

افغان تحرک 15.01.2017 15:09

هموطن محترمی ما در بارۀ افجار زیانبار اخیر در شهر قندهار یک سلسله سوالات و موضوعات مهمی را مطرح می نمایند و نکاتی مهمی را که در ضمینه ارایه می فرمایند، از این قرار است:


"عاملان اصلی انفجار اخیر ولایت قندهار کیها اند؟

انفجار غم انگیز و بسیار سوال برانگیز در مهمانخانه ای ولایت قندهار به تعقیب انفجارات غم انگیز دیگر در نقاط مختلف کشور از منابع ارتباط جمعی اطلاع حاصل نمودیم. مگر حادثه ای قندهار از چند جهت مشهود از سایر انفجارات فرق فاحش دارد.

طالبان از پذیرفتن مسولیت این انفجار انکار و اظهار بیخبری کرده، برعکس آنرا نتیجه ای اختلافات ذاتالبینی خود اعضای حکومت دانسته اند. قراریکه پالیسی و عملکرد طالبان تاحال نشان داده است، هر گاه که آنها عملی "انتحاری-افجاریی"را مرتکب می شوند مسولیت آن عمل را هم قبول مینمایند. چنانچه مسولیت حادثات کابل و هلمند را قبول نموده اند.

با آن هم اگر قبول کنیم که طالبان واقعا عامل اینکار بوده اند، باید معلوم شود، که چرا طالبان مسولیت انفجار کابل و هلمند را قبول کردند، اما از دست داشتن در حادثه ای قندهار علنا انکار نمودند؟

پس اگر طالبان عامل انفجار اخیر ولایت قندهار نباشند، دیگر چه کسی یا کسانی و یا جریانات و حلقاتی میتوانند از چنین حادثه ای خونریز و ظالمانه بهره برداری نمایند؟

آیا واقعا اختلافات ذات البینی مقامات داخل حکومت بحدی است، که باید حتما یکی یا دیگری را ازبین ببرند؟ کی و کیها باید از بین برود تا برای کیها میدانها بی رقیب شوند؟

قرار گزارشات مواد انفجاری درین مجلس در بدن کسی نه بلکه در یکی از چوکیها و یا چند چوکی جابجا سازی شده بودند!. جالب اینجاست که قومندان صاحب امنیة درست سه دقیقه قبل از انفجار محل انفجار را ترک نموده، الحمدلله از حادثه صحیح و سالم بدر آمده اند، اما شخص والی همراه با سفیر امارات متحده ای عربی و یکتعداد مهمانان دیگر به شدت زخمی شده و یکتعداد دیگر هم جان باختند.

در مورد اختلافاتی که بین والی قندهار داکتر محمد همایون عزیزی و قومندان امنیة جنرال عبدالرازق خان بر سر عواید گمرکی ایجاد شده بود، سال قبل گزارشاتی در میدیاها نشر شده اند. عمدتا اینکه اشخاص وابسته به قومندان امنیت لاریهای تجارتی را بدون دادن تعرفه ای رسمی عبور از سرحد، اجازه ای عبور داده و پول آنرا بجای تحویل در بودجه ای حکومت در جیبهایی خود تقسیم میکردند. اما والی برین موضوع طوری پافشاری داشته است که باید پولهای دولتی و یا عواید گمرکی بصورت رسمی اخذ و به بودجه ای ولایت تحویل شوند.

متخلف ات دستگیر ٔ خود هی ، که در وسط راه توسط افراد قومندان امنیت ، سرحدی را دستگیر و میخواستند که به ولایت بیاورند و دستگیرشدگان آزاد شدند. آیا هدف سبوتاژ نمودن بازسازی و انکشاف ولایت قندهار است، یا اینکه کسی خواسته کشور امارات را کدام گوشمالی بدهد؟

یا اینکه سفیر بیچاره تنها ضایعه ای جانبی بوده هدف خود والی بوده باشد؟

تعداد اشخاص سرشناس و به دردبخوریکه که در ۱۵ سال اخیر در پیش چشم عوام بقتل رسیدند، اما نه قاتل تعقیب شده و نه هم کسی روی آن زیاد صحبت کرده کم نیست. نتیجه اینکه ادرات امنیتی کشور، خود یکی از عوامل مهم بی امنیتی میباشند.

مسله ای بسیار مهم دیگریکه در روزهای اخیر دسمبر ٢٠١٦م. در ولایت قندهار رخ داد، عبارت از جلسه ای بزرگ صلحی بود، که با اشتراک ۵۰۰۰ نفر افغانها از اقشار و نقاط مختلف با افکار متفاوت اما داشتن هدف واحد و راسخ در قطع جنگ، از میان بردن زمینه هایی آن و آمدن صلح به مهمانداری مخلصانه والی محترم این ولایت و قومندان امنیه ای آن ایجاد شده بود. در جمله ای مهمانان این جلسات که سه روز را در بر گرفت برعلاوه ای آقایان محترم: محمد نادر نعیم ، نظر محمد مطمنٔن، داکتر فیض محمد ځلاند، شخصیت های محترمی دیگری نیز حضور داشتند، چنانچه آقایان زمان مزمل و وحید مژده هم حضور داشتند، که نظرات بسیار مثبت خود را هم در مورد فضای آزاد جلسه و هم در مورد برخورد و سخنان نیک مهمانداران هریک محترم عزیزی والی و محترم عبدالرازق قومندان امنیه، در زمینه ای قطع واقعی خونریزی و أوردن صلح نه تنها در سطح ولایت قندهار، بلکه در سرتاسر افغانستان در صفحات انترنتی بیان نموده اند.

بازهم سوال پیدا میشود، که آیا قومندان امنیة واقعا از روی تصادف یا نیت نیک، سه دقیقه قبل از وقوع انفجار جلسه را ترک نموده و یا اینکه از موضوع اطلاع قبلی و دقیق داشته؟ آیا یک حلقه ای کوچک دست به چنین اقذام احمقانه و مفتضح زده و یا اینکه حلقات مهمتر داخل دولت با اشاره ای ولینعمتان دیگر عقب آن قرار دارند، و چرا؟

قراریکه محترم نظر محمد مطمنٔن، دو روز قبل در مضمونی مسلۀ آمدن تلفونها و مسیجهای مرموز و مشکوک با نمره های داخلی ولی با شروع کودنمبر های ایران و پاکستان ( آمدن تلفونها و مسیجهای مرموز و مشکوک با نمره های داخلی ولی با شروع کودنمبرهایی ایران و پاکستان) به تیلفونهای اعضای هیت صلح را گزارش داده و این احتمال قوی را خاطر نشان ساختند که حلقات مخصوص داخل حکومت و اداره امنیت ملی را خاطرنشان ساختند که حلقات مخصوص داخل حکومت و اداره ای امنیت قصدا در صدد اند، تا با مشکوک جلوه دادن اعضای هیت صلح و برابر ساختن زمینه هایی بهانه تراشی، مانع پیشرفت این پروسه شوند.

کسانیکه واقعا خیر و صلاح مردم و مملکت را میخواهند، با هر امکانیکه در دسترس دارند، نگذارند تا حلقات مرموز مغرض و مخرب هرآنچه را که داریم و مانده از ما بگیرند و بجای آن عوامل فاسد و مفسد بدنام و بدنشانرا بر ملت تحمیل نمایند."

حالا سوالات مطرح شده و توضیحات بالایی هموطن محترم ما برای ما نیز یکی دو سوالی اساسی را مطرح میکند، که آن ها را در قدم نخست به ښاغلی جنرال عبدالرازق قومندان امنیۀ قندهار مطرح میکنیم، و یکی سوال همان سوال عنوان این نبشته می باشد، که:

ښاغلی جنرال عبدالرازق! آیا عاملان اصلی انفجار اخیر ولایت قندهار وابسته گان "رژیم ایران" بوده می توانند، و یا خیر؟

سوال دومی از این قرار است، که: توضیحات دقیق محترم جنرال عبدالرازق قومندان امنیۀ قندهار، در بارۀ "بیرون رفتن محترم جنرال عبدالرازق، دقایقی قبل از وقوع حادثۀ افجاری، چه توضیحی را دارا می باشد؟

به امید یک اعلامیۀ مطبوعاتی دقیق در این رابطه.

د بین الافغانی صلح په هیله
----------------------------------------------

به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!

به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!

به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!

به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!

به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما