د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

کانکور زده گی های آقای سپنتا و فایل های صوتی (قسمت هفتم)

عبدالصبور، قادری 05.08.2014 13:04

در این قسمت از سریال می پردازم به برخورد جانبدارانۀ آقای سپنتا در موضوع فایل های صوتی که از طرف اطرافیان آقای عبدالله هر چند هفته بعد تهیه و تکثیر می گردند.

آقای سپنتا که نیز در صفحه آرایی روز نامۀ هشت صبح ، به گفتۀ خودش با نام اصلی و نام های مستعار، سهم دارند، چندی قبل ، در قسمت منسوب ساختن نوار صوتیی به آقای امر خیل ، به جانب داری آقای عبدالله پیوسته ، تاکید برآن می نمودند که بالای این موضوعات که این نوار صوتی از کجا به دست آمده، چگونه به دست آمده و چگونه تهیه گردیده بحث نمی کنیم که وقت کم است ، باید بالای محتوی حرف های نوار صحبت کنیم.

آقای سپنتا بالای محتوی چه می خواهند صحبت کنند، در صورتی که آقای امرخیل و هم آقای خلیلی می گویند که محتوی این فایل ها سخنان ما نیست و جعلی میباشند؟

آیا آقای سپنتا "تخصص صدای اصل و صدای مونتاژ شده، شناسی" دارند که چنین ادعای را می نماییند؟

فایل های صوتی که از چندی بدینسو بخاطر امتیاز طلبی ها و مطالبات سیاسی از طرف آقای عبدالله و شرکایش تولید، پخش و تکثیر می گردند، یکبار دیگر قانونشکنی ها ، قانونگریزی ها و همچنان کم معلوماتی های آقای عبدالله و شرکایش را ، بلخصوص در سطح دولت داری، افشا می کنند. اما جای تعجب این است که آقای سپنتا به انواع مختلف می خواهند از رفتار و کردار غیر قانونی آقای عبدالله پشتیبانی نمایند و توجیاتی برای قانونشکنی های متواتر آقای عبدالله و اطرافیان شان طرح ریزی نمایند. دلیل چیست؟

با آنکه تا به حالا هیچ منبع معتبرو مستقلی، قانونیت و صحت فایل‌های پخش شده از سوی ستاد انتخاباتی آقای عبدالله را تایید نکرده است، مگر باز هم ستاد انتخاباتی آقای عبدالله به همچو غوغا سالاری های قانونشکنانۀ شان خاتمه نداده و احساسات عامه را جریحه دار تر ساخته میروند. ازآن جاست که تدریس تعریف حریم شخصی و امنیت اطلاعات برای عبدالله و شرکایش یک امر ضروریست.

یگانه کسانیکه از این عمل قانونشکنانۀ آقای عبدالله و شرکایش پشتیبانی می نمایند و کوشش برای امتیاز طلبی های نا مشروع و مطالبات سیاسی غیر قانونی ستاد انتخاباتی آقای عبدالله دارند، همانا "مرزا قلمان" اطراف ستاد انتخاباتی آقای عبدالله مانند آقای سپنتا میباشند که از بجای یک مشورۀ درست و صادقانه بر کمسوادی ها و قاونشکنی های ستاد انتخاباتی آقای عبدالله با "رندی مخصوص" می خواهند مهر تایید زنند.

همچنان روزنامه ی ۸صبح که در حال حاضر خود را بزرگترین روزنامه ی مستقل افغانستان با بیشترین پوشش در سطح کشور میخواند، در بارۀ فایل های صوتی آقای عبدالله در نبشتۀ تحت عنوان "لزوم مراجعه به دادگاه" مورخۀ ۱۳ اسد ۱۳۹۳ ، چنین مینویسد:

" دیروز دسته انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، نوار صوتی منسوب به کریم خلیلی، معاون رییس‌جمهور و رییس یکی از شاخه‌های حزب وحدت را منتشر کرد"

بعدا مینویسد: " که در آن گفته می‌شود، تمام تلاش‌ها بر آن متمرکز است تا یکی از دسته‌های انتخاباتی به پیروزی برسد ولو با سازوکارهایی که در تناقض با انتخابات باشد. این بار اول نیست که نوارهای صوتی منسوب به مقام‌های بلندپایه دولتی منتشر می‌شود. پیش از این نوارهای صوتی منسوب به برخی از والی‌ها و رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات، منتشر شده بود.
ستاد اصلاحات و همگرایی با همین نوارها، ادعای تقلب گسترده در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را مستند می‌سازد. آقای کریم خلیلی بلندپایه‌ترین مقام دولتی و مشهورترین چهره سیاسی است که نواری صوتی منسوب به او منتشر شده است. روشن است که پخش این نوار روی حیثیت اجتماعی و سیاسی او تاثیر منفی دارد و دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را بیشتر از این بی‌اعتبار می‌کند. به باور ما ظاهر شدن در رسانه‌ها و گفتن این‌که نوار جعلی است، کافی نیست."

بعدا این روز نامه می نویسد:

" داکتر عبدالله پیش از این گفته بود که از آقای امرخیل به قوه قضاییه شکایت کرده است. این خبر خوشی بود. باید آقای امرخیل هم قضیه را پی‌گیری کند واگر در ادعایش مبنی بر بی‌گناهی صادق است، در یک دادگاه باصلاحیت از خودش دفاع کند."

بعدش این روز نامه می نویسد:

"روشن است که انتشار این نوار صوتی، مشروعیت دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را بیشتر از پیش زیر سوال برد. بنابراین لازم است تا دو طرف هرچه زودتر روی معیاری‌های ابطال آرا توافق کنند،..."


تبصره: اولا خدمت این عالی جنابان باید گفت که در سر تا سر دنیا ، در این عصر تقلبات دیگیتالی، آیا محکمۀ را سراغ دارید که یک فایل صوتی را به حیث "سند" قبول نماید؟

اگر همچو محکمۀ را سراغ دارید ، در کجاست ؟
اگر همچو محکمۀ را سراغ ندارید ، پس آیا دلیل این همه "مرزا قلمی" ها ، به جز از امتیاز طلبی برای آقای عبدالله و جریحه دار سازی احساسات عامه چه چیزی دیگری میتواند باشد ؟

عباس بصیر، رئیس دفتر معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز روز گذشته گفت که فایل صوتی پخش شده جعلی است.

آقای بصیر در یک کنفرانس خبری گفت که بخش‌های نخستین این نوار صوتی صدای آقای خلیلی است اما بخش‌های دیگر آن صدای او نیست و تیم اصلاحات و همگرایی صدای جعلی را با صدای معاون دوم ریاست جمهوری ترکیب کرده‌ است.

بیجا نخواهد بود سطوری چندی در ارتباط امنیت اطلاعات خدمت خواننده گان محترم تقدیم گردد.

امنیت اطلاعات به معنی حفاظت اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی از فعالیت‌های غیرمجاز. این فعالیت‌ها که عبارت از دسترسی، استفاده، افشاء، خواندن، نسخه برداری یا ضبط، خراب کردن، تغییر، مونتاژ، و دستکاری میباشند، یکی از جمله دلایلی میباشد، که به اساس آنها محاکم حاضر نیستند، هر نوار تقلبی و یا هم غیر تقلبی را به حیث یک "سند" بپذیرند.

آیا چرا آقای سپنتا به حیث مشاور امنیت ملی افغانستان چیزی را به نام "امنیت اطلاعات" و یا "رخنه به حریم شخصی" مطالعه نمی فرماینددر حالیکه بحث امنیت اطلاعات در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی رشد کرده است و تکامل یافته است.؟

ادامه دارد