د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

کانکور زده گی های آقای سپنتا (قسمت چهارم)

عبدالصبور، قادری 26.07.2014 14:38

نخست از همه با طلب پوزش از آن هموطنان محترم و قلم به دست ما که صراحت این قلم سبب آزرده گی خاطر شان گردیده، خدمت شان عرض میدارم که زبان علم سیاست میتواند بدون محسنات کلام و فارغ از "لفاظی ها" هم عرض اندام نماید. مظهر فضل و خرد نخواهد بود هرگاه با وجود آنکه از مدت ٢٥٠ سال میشود که تخصص در علوم مختلفه و دسپلین های مخصوص به وجود آمده طور مثال عالم محترم اقتصاد را به تدریس علم سیاست و یا به اصطلاح به تدریس علوم سیاسی مامور نمایم. چنانجه آقای کرزی بدون معلومات دقیق از اندوخته ها و توانایی های آقای سپنتا در ساحۀ امنیت ملی و یا هم در ساحۀ سیاست خارجی وی را به مقاماتی در این دو ساحه توظیف نمودند. یعنی آقای کرزی خود را بدست خود گروگان لفاظی ها و تملق آقای سپنتا ساختند. این موضوع را نیز میتوان "فقر علمیی" خواند که در محیط ما متاسفانه فریاد می زند.

به هر صورت در قسمت سوم این سریال سوالی را مطرح نموده بودم که آیا میتواند امکان پذیر باشد که آقای سپنتا مسوولیت‌های ملی و میهنی خود را با بام فکریی که دو هوا داشته باشد انجام دهد؟

جواب من به این سوال نخیر میباشد، زیرا آقای سپنتا با خام اندیشی ها و سطحی نگری های مخصوص شان کمترین توانایی را دارند تا مسوولیت‌های ملی و میهنی خود را انجام دهند. برای تشریح این ادعا می پردازم به توضیعاتی چند.

کسی که مانند آقای سپنتا برای قانون شکنی ها بهانه میتراشد، کسی که قانون شکنی را تقویه می نماید ، واضیعست که شباهت به همان "سنگ بی رخی" دارد که در اعمار عدالت اجتماعی و مردمسالاری نیمتواند موثر و مثمر باشد.

به جز از لفاظی چه مدرک و یا چه سند علمیی آقای سپنتا درساحۀ امنیت ملی در دست دارد که وی از طرف ریس جمهور کرزی به حیث مشاور همه کارۀ امنیت ملی افغانستان مقرر گردیده است؟

این آقای سپنتا ، این هم اکادمی علوم افغانستان و یا هراکادمی علومی را که در سر تا سر دنیا آقای سپنتا آنرا انتخاب می نماید. ببینیم که آقای سپنتا در ساحۀ امنیت ملی چه اندوختۀ علمیی دارند. چنانچه تجربه نشان میدهد امنیت ملی روز به روز به خراب تر شده می رود ، دلیل اش چیست ؟

آیا یکی از این دلایل "سرتنبه گی های" آقای سپنتا و همفکرانش در قبال صلح ، و ضدیت ایشان به مقابل موفقیت پروسۀ صلح نمی باشد؟

چرا آقای سپنتا لب به سخن نمی گشاید که به چه دلیلی در زمانی که وزیر خارجه بود ، جلو پروسۀ صلحی را گرفت که کورت بک رهبر اسبق سوسیال دیموکرات های آلمان ، بین طالبان و دولت کرزی می خواست به راه اندازد؟

چرا آقای امین فرهنگ در این رابطه با سپنتا همگام شد ؟

بدون شک که قلمرو پهناور آزادی بیان زمینۀ استعمال هر نوع کلمات را در این ضمینه نیزمیسرگردانیده ، مگر نظر به موازین اخلاقی ام آقای سپنتا و یا آقای امین فرهنگ را خدای نا خواسته "قیچ" یا "کور" نمی خوانم ، مگر این عمل ایشان را یک عمل جاهلانۀ می خوانم که با انجام آن این دو برای شان نه تنها کسب رو سیاهی فرموده اند بلکی بدانوسیله به منافع ملی ، پروسۀ صلح ، امنیت ، ثبات ، قانونیت و رفاه مردم "پس لغتی" خویش را عطا فرموده اند.

این موضوع از جملۀ افواهات و شایعات نیست، و نه هم فرضیۀ یست که این قلم به ثبوت آن بپردازد ، بلکه این همان حقیقتیست که باید آقای سپنتا و یا هم آقای امین فرهنگ واقعیت را بیان کنند که چرا این دو وزیر آن روز ها از طرق غوغا سالاری مطبوعاتی، جلو کورت بک رهبر سوسیال دیموکراتان آلمان را گرفتند ، تا وی یک پروسۀ صلح بین دولت کرزی و طالبان را راه اندازی نماید.

غوغا سالاری مطبوعاتی آقای سپنتا و هم آقای امین فرهنگ در مطبوعات آلمان ، درست در همان روز های امضای قرارداد سارک در هندوستان، به وقوع پیوست که آقای سپنتا در هندوستان به مقابل ژورنالستان اخبار های معتبر آلمانی به زبان شکسته و ریخته قهر و غضب حکومت افغانستان را به حیث وزیر خارجه بر حال کشور ، به مقابل اقدام کورت بک رهبر سوسیال دیموکراتان آلمان که شروع به راه اندازی یک پروسۀ صلح با طالبان و دولت افغانستان گردیده بود، تمثیل نمود.

سپنتا به مقابل ژورنالستان اخبار های معتبر آلمانی گفت صلح دولت افغانستان با طالبان فقط و فقط وظیفۀ دولت افغانستان می باشد و دولت افغانستان به کورت بک اجازه آنرا نمی دهد که در مسایل داخلی افغانستان همچو مداخلۀ نماید. کورت بک به تعقیب اعتراضات سپنتا گفت وی با کرزی در این باره صحبت نموده و کرزی با این کار موافق است. مگر به تعقیب سپنتا یکی دو روز بعد امین فرهنگ نیز به تایید و تاکید گفته های سپنتا در مطبوعات آلمان بر کورت بک رهبر سوسیال دیموکراتان آلمان فشار های وارد نمودند.

دیگر احزاب آلمان زمانیکه اعتراضات سپنتا و فرهنگ را شنیدند کورت بک رهبر سوسیال دیموکراتان آلمان را انتقاد نمودند وگفتند زمانیکه وزیر خارجۀ افغانستان می گوید صلح با طالبان موضوع داخلی بین دولت افغانستان و طالبان میباشد ، پس ما هم باید این گپ را قبول کنیم.

بدین وسیله کورت بک هم چون دید که در پارلمان آلمان دیگر احزاب آلمان از طرح وی در ارتباط به وجود آوردن یک پروسۀ منظم صلح بین دولت افغانستان و طالبان پشتیبانی چندانی نمی کنند ، در این ضمینه خاموشی اختیار کرد. منتهی این عمل سپنتا و فرهنگ که هر دو سیستم احزاب واتخاذ تصامیم پارلمانی آلمان را به خوبی می شناختند، زیرا سالیان زیادی در آنکشور زندگی نموده بودند و سیاست بازی های زیادی را هم در آنکشور به راه انداخته بودند ، یک عمل سنجیدۀ خلاف صلح به نظر می آید.

امید واریم هر چه زود تر این به اصطلاح دو "پوهنتونی ما" آقای سپنتا و هم آقای امین فرهنگ به ملت رنجدیدۀ ما با دقت تمام توضیعات دقیق و "راست" بدهند، که چرا ، نظر به کدام دلایل علمی و یا غیر علمی جو همچو پروسۀ صلحی را که یک خارجی بر حق مردم رنجدیدۀ ما روا داری دارد ، اما این دو "وزیر صاحبان اسبق" از آن با تمام شدت و قوت جلوگیری فرمودند.

این گوش شنوای ملت و این هم این دو عالی جنابان ، به امید جواب های هر چه زود تر شان.


ادامه دارد