د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

زنده گینامه مختصری اعضای کابینه جدید افغانستان

رحمت اله روان 20.12.2009 18:56

زنده گینامه مارشال محمد قسیم فهیم
مارشال محمد قسیم فهیم فرزند مولوی عبدالمتین درسال 1336 خورشیدی درمحله عمرض ولایت پنجشیر زاده شد . آموزش های ابتدایی را در زادگاهش فراگرفت و درسال 1349 بخاطرپیشبرد تحصیلات عالی وارد مدرسه دارالعلوم عربی کابل شد.
محمد قسیم فهیم پس ازکودتای 1357 غرض اشتراک در جهاد بر ضد قوای شوروی به پاکستان هجرت نموده اما پس ازاقامت کوتاهی دراول حمل 1358 واپس به افغانستان آمد ومبارزه مسلحانه خود را درمنطقه شیگل ولایت کنر آغاز کرد.
در تابستان سال 1357 موصوف وارد دره پنجشییرگردید و در زمینه ایجاد هسته های جهاد ومقامت همدوش با احمد شاه مسعود ابتدا درپنجشیر وبعد درسایر نقاط کشورهمت گماشت. وی به حیث فرمانده مجاهدین درولسوالی اندراب ولایت بغلان نیز ایفای وظیفه نمود.
محمد قسیم فهیم درسال 1360 در رأس یک هیأت عالیرتبه مجاهدین به ولایات شمال شرق (بدخشان، بغلان تخار و کندز) جهت بسیج مجاهدین در چارچوپ شورای نظارسفر نمود و درین راستا نقش مهم و ارزنده را ایفا کرد.
محمد قسیم فهیم درسال 1366 به حیث فرمانده عمومی مجاهدین درشمال کابل، مسوولیت نیروهای مجاهدین را به عهده گرفت و درسال 1368 به خاطر گسترش و انسجام بیشتر نیروهای شورای نظار به ولایت شمالی مزارشریف، جوزجان و فاریاب سفر نمود و به موفقیتهای دست یافت.
محترم فهیم پس ازسقوط حکومت داکتر نجیب الله و پیروزی مجاهدین در5 ثور 1371 در رأس نیروهای مجاهدین وارد کابل گردید و درهمین سال به حیث وزیر امنیت کشورمقرر شد و با سیطره طالبان درسال 1375 مدت کوتاهی به حیث فرمانده عمومی نیروهای مقاومت درولایات شمال کابل ایفای وظیفه نمود.
محترم محمد قسیم فهیم پس ازشهادت احمد شاه مسعود در 18سنبله 1381 فرماندهی کُل نیروهای دولتی و مقاومت را به دوش گرفت و به تاریخ 22 عقرب 1380 به همکاری نیروهای ائتلاف بین المللی وارد کابل گردید.
محترم فهیم پس ازبرگزاری کنفرانس بُن وایجاد اداره مؤقت به حیث معاون اول رئیس اداره موقت و وزیر دفاع ملی تعین شد و به تاریخ 15 ثور 1381 خورشیدی به پاس خدمات ارزنده و نقش همه جانبه اش در آزادی کشور بلندترین رتبه نظامی کشور یعنی مارشالی را دریافت نمود.
مارشال محمد قسیم فهیم بعد از لویه جرگه اضطراری برای بار دوم به حیث معاون اول ریاست جمهوری و وزیر دفاع ملی کشورتعیین گردید. موصوف به دریافت مدال احمد شاه بابا نیز مفتخر گردیده است.
در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث معاون اول جلالتماب حامد کرزی تعین شد و بعد از پیروزی در انتخابات، به حیث معاون اول رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در 29 عقرب 1388 حلف وفاداری یاد نمود.
مارشال محمد قسیم فهیم به زبان های دری، پشتو وعربی صحبت میکند، متاهل بوده دارای دوازده فرزند می باشد.
زنده گینامه استاد کریم خلیلی
محمد کريم خليلي معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در سال 1329 در حصة اول بهسود ولايت ميدان وردک زاده شد. آموزش دورة ابتدايي را در زادگاه خويش و تحصيلات عالي را در علوم ديني و معارف اسلامي در شهر کابل به اتمام رسانيد.
محمد کریم خلیلی بعد از کودتاي 7 ثور 1357 مبارزات و فعاليتهاي سياسي – فرهنگي را به صورت منسجم و سازمان‌يافته آغاز نمود و از سال 1366 الی پیروزی مجاهدین به عنوان عضو و سخنگوي شوراي ائتلاف اسلامي افغانستان ایفای وظیفه نمود.
محترم محمد کریم خلیلی در اولین کابینه مجاهدین به حيث وزير ماليه تعيين گرديده و بعد از تسلط طالبان، رهبري مقاومت در برابر آنها را در جبهات مرکزي کشور به عهده گرفت.
محترم محمد کریم خلیلی با تاسیس اداره موقت تا اولین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث معاون رئیس اداره موقت و رئیس دولت انتقالی اسلامی افغانستان ایفای وطیفه نمود.
در جریان اولین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در کنار جلالتماب حامد کرزی ایستاد و بعد از پیروزی در 17 قوس 1383 به حیث معاون دوم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان حلف وفاداری یاد نمود.
محترم کریم خلیلی در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری به حیث معاون جلالتماب حامد کرزی معرفی شد و پس از پیروزی در انتخابات به حیث معاون دوم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در 29 عقرب 1388 حلف وفاداری یاد کرد.
محترم کریم خلیلی به لسان های دری، پشتو وعربی صحبت میکند، متاهل بوده دارای هفت فرزند می باشد.
سترجنرال عبدالرحيم وردک
ستر جنرال عبدالرحيم وردک وزير پيشنهادى دفاع ملى در سال ١٣٢٣ در ولايت ميدان وردک چشم به جهان گشود. وى بعد از فراغت از ليسه عالی حبيبيه، شامل پوهنتون حربی گرديد و برای ادامه تحصيل به کشورهای مصر و ايالات متحده امريکا سفر کرد. وردک تحصيلات عالی خود را در مسلک پياده، کورس ميتوديک تعليم و تربيه و کورس های پراشوت، کماندو، موتردار و ميکانيزه افسران، کورس مخابره و الکترونيک ارکان حربی درايالات متحده امريکا و اکادمی عليا ناصر در قاهره مصر به اتمام رسانيده است. بعداز اتمام تحصيلات از پوهنتون حربی منحيث استاد، معاون پروتوکول وزارت دفاع و در محيط مهاجرت منحيث قوماندان جبهات جهادی محاذ ملی اسلامی افغانستان خدمت کرده است.
وردک بعداز پيروزی مجاهدين در سال ١٣٧١، عضو کميته امنيت و دفاع شهرکابل، لوی درستيز قوای مسلح افغانستان،معاون وزير دفاع، رئيس پروگرام جمع آوری سلاح، رئيس ريفورم، بازسازی و تشکيل اردوی ملی ايفای وظيفه نموده است. وردک در دوره قبلى نيز به حيث وزير دفاع ملى اجرای وظيفه نموده است.
وردک به لسان های دری ، پشتو و انگليسی تسلط دارد
محمد حنيف اتمر
محمد حنيف اتمر وزير پيشنهادى امور داخله در سال ١٣٤٧ در ولايت لغمان به دنيا آمده است. سند معادل ليسانس خود را در رشته مطالعات انکشاف دهات، ماستری اش را در رشته روابط بين الملل و انکشاف در کشورهای بعد از جنگ از پوهنتون سارک بريتانيا و ديپلوم خود را در رشته تکنالوژی معلوماتی و کمپيوتر از آن کشور به دست آورده است.
اتمر بين سال های ١٣٧١ و ١٣٨١ سمت ها در موسسات غير دولتی در عرصه های طرح و اجرای برنامه های بشری، کمک به مهاجرين و بازسازی و توسعه داشته است.
اتمر در سال ١٣٨١ سمت وزارت احياء و انکشاف دهات را به عهده گرفت، سپس در سال ١٣٨٥ وزير معارف شد و در ٣٠ ماه ميزان سال ١٣٨٧ به حيث وزير امور داخله کارش را آغاز کرد که تا اکنون دراين پست اجرای وظيفه می کند.
اتمر به زبان های پشتو، دری، انگليسی و اردو مسلط است.
داکتر حضرت عمر زاخيلوال
داکتر حضرت عمر زاخيلوال وزير پيشنهادى ماليه در سال ١٣٤٦ زمانيکه پدرش در ولايت بدخشان ايفای وظيفه می کرد، چشم به جهان گشود. تعليمات ابتدای خويش را در ولايات کنر، پروان، پنجشير و زادگاه آبايی اش ننگرهار به اتمام رسانيد. زاخيلوال بعد از تهاجم شوروی به پاکستان کوچيد و بعد از مدتی اقامت در آن کشور و سهم در جبهات جهاد ولايات ننگرهار، کنر و پنجشير، جهت ادامه تحصيلات عالی عازم کانادا شد که به اخذ درجه دکتورا از پوهنتون كارليتن شهر اوتاوا آن کشور نايل گرديد.
داکتر زاخيلوال در سال ١٣٨٤ به افغانستان برگشت و نخست به حيث مشاور ارشد وزير انكشاف دهات، رئيس اداره خصوصی سرمايه گذاری يا آيسا و عضو شورای عالی د افغانستان بانک ايفای وظيفه نمود و بعدا به حيث مشاور رئيس جمهوری در بخش اقتصاد پذيرفته شد. زاخيلوال در ماه عقرب سال ١٣٨٧سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوری و در ماه دلو١٣٨٧ به حيث وزير ماليه تعيين گرديد.
زاخيلوال به لسان های پشتو، درس و انکليسی تسلط کامل دارد.
داکتر غلام فاروق وردک
غلام فاروق وردک وزير پيشنهادى معارف در سال 1338 در ولسوالی سيد آباد ولايت ميدان وردک تولد شده است. وى تعمليات ابتدايی و متوسط را در زادگاه اش و ليسه را در کابل به پايان رساند. فاروق وردک در سال 1361 وارد فاکولته فارمسی پوهنتون پنجاب پاکستان گرديد و در سال 1365 از اين پوهنتون فارغ شد. سپس ميان سالهای 1365 الی 1370 در کميته سويدن برای افغانستان در شهر پشاور مصروف خدمت گرديد.
فاروق وردک در جريان سال های 1375 الی 1380 در حالی که در اداره برنامه انکشافی ملل متحد مصروف کار بود، سند ماستری خود را در بخش اداره از پوهنتون پريستون در پشاور به دست آورد. فاروق وردک در ماه حوت سال 1382 از سوی رئيس دولت انتقالی اسلامی افغانستان به حيث رئيس دارالانشای دفتر مشترک تنظيم انتخابات مقرر شد و سپس در دلو سال 1383 به حيث رئيس عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزيران موظف گرديد. نامبرده علاوه بر اين وظيفه، ریاست دارالانشای جرگه امن منطقوی را نيز پيش می برد. فاروق وردک در ماه ميزان 1387 از سوی حامد کرزی به حيث وزير معارف به پارلمان معرفی گرديد که بعد از کسب رای اعتماد تا اکنون دراين پست اجرای وظيفه می نمايد
وی به زبان های دری، پشتو، اردو و انگليسی تسلط دارد.
داکتر انوار الحق احدى
داکتر انوار الحق احدى وزير پيشنهادى اقتصاد در سال ١٣٣٠ در ولايت کابل تولد گرديده، درجۀ ليسانس و ماسترى را در رشتۀ اقتصاد و علوم سياسى از پوهنتون امريکا در بيروت، ماسترى تخصصى خود را در رشتۀ مالى واداره را از فاکولتۀ مطالعات مافوق ليسانس نارت ويسترن و درجه دوکتورا را در رشتۀ علوم سياسى از پوهنتون نارت ويسترن امريکا بدست آورده است.
وى بين سال هاى ١٣٦٣ و١٣٨١ به سمت هاى معاون پروفيسورعلوم سياسى در پوهنتون کارلتن امريکا، آمر بانکدارى در بانک کانتينتال ايلوناى شيکاگو و پروفيسور علوم سياسى در پوهنتون پراويدنس امريکا ايفاى وظيفه نموده است.
همچنان احدى از سال ١٣٨١ الى ١٣٨٣ بحيث رئيس عمومى د افغانستان بانک و از سال ١٣٨٣ الى ماه عقرب ١٣٨٧ به حيث وزير ماليه اجراى وظيفه نموده است.
انجنير امـيرزی سنگين
اميرزی سنگين وزير پيشنهادى مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در سال 1328 در ولسوالی ارگون ولايت پکتيکا چشم به جهان گشود. تعليمات ابتدايی خود را در ار گون و متوسطه را در گرديز تعقيب نمود. تعليمات ثانوی را الی صنف دوازدهم در مرکز تربيوی مخابرات برای مدت سه سال ادامه داد و در سال 1352 سند انجينری در رشته الکترونيکس و مخابرات را از دانشگاه لندن جنوبی کشور انگلستان بدست آورد.
انجنير اميرزی سنگين در سال 1359 مجبور به ترک وطن گرديده و به کشور سويدن پناهنده شد و در سال 1361 در مخابرات سويدن شامل وظيفه گرديد و بعداًً برای مدت سه سال در پروژه مخابراتی ميدان هوايی شاه خالد عربستان سعودی کار نمود.

امير زی سنگين در سال 1380 به افغانستان بر گشت و در تدوير تريننگ برای انجينران وزارت مخابرات و کمپنی افغان بيسيم و رهبری کميته ارزيابی لايسنس جی .ا س.ام سهم گرفت.

سنگين در سال 1382 به عنوان مشاور وزارت مخابرات کشور و رئيس شركت افغان تلكام مشغول به فعاليت شد. وى در سال ‪ ۱۳۸5 از سوى رئيس جمهور حامد کرزی به عنوان وزير مخابرات افغانستان تعيين گرديد كه تاكنون در اين پست فعاليت دارد.
اميرزی سنگين زبان های پشتو، دری، انگليسی و سويدنی را روان صحبت می کند.
داکتر سيد محمد امين فاطمی
سيد محمد امين فاطمی وزير پيشنهادى صحت عامه در سال 1331 در ولايت ننگرهار تولد شده اشت. در سال 1347 از ليسه عالى حبيبيه فارغ گرديده و در سال 1977 از .فاکولته طب ننگرهار ديپلوم داکتری خود را اخذ نموده است.
داکتر سيد محمد امين فاطمی شهادتنامه مسير های جديد برای پاليسى صحى در کشورهاى رو به انکشاف را از پوهنتون باستن ايالات متحده امريکا در سال 1995 بدست آورده است.
داکتر سيد محمد امين فاطمى در سال های تجاوز شوروی بر افغانستان به پاکستان مهاجر شد و در حکومت موقت مجاهدين معين وزارت صحت عامه تعين گرديد. نامبرده بعد از تاسيس حکومت مجاهدين در کابل بحيث وزيرصحت عامه دولت اسلامی ايفای وظيفه نموده است.
داکتر فاطمی در 1383 به حيث وزير صحت عامه تعيين گرديد و تاکنون در اين سمت ايفای وظيفه می نمايد
داکتر فاطمی به زبان های پشتو، دری و انگليسی روان صحبت می کند.
محمد آصف رحيمی
محمد آصف رحيمی وزير پيشنهادى زراعت، آبياری و مالداری در ولسوالی پغمان ولايت کابل ديده به جهان گشود. تعمليات ابتدايی را در مکتب ميرويس هوتکی و ثانوی را در مکتب حبيبيه و تخنيک ثانوی را در شهر کابل تکميل کرد و درجه ليسانس را در سال 1360 از فاکولته انجنيری پوهنتون کابل به دست آورد.
آصف رحيمی در سال 1368 درجه فوق ليسانس را در رشته اداره عامه و مديريت برنامه های انکشافی و بازسازی از پوهنتون نبراسکای ايالات متحده امريکا به دست آورد. رحيمی تا اخير سال 1383 در يکی از موسسات بين المللی در عرصه انکشاف روستايی ايفای وظيفه کرد و بعداً مسئول برنامه همبستگی ملی در وزارت احيا و انکشاف دهات مقرر شد. آصف رحيمی در ماه ثور 1385 به حيث معين وزارت احيا و انکشاف دهات تعيين گرديد و در 30 ماه ميزان 1387 به حيث وزير زراعت و مالدارى تعيين گرديد.
رحيمی به زبان های دری، پشتو و انگليسی تسلط دارد.
سيد حامد گيلانى
سيد حامد گيلانى وزير پيشنهادى سرحدات ، اقوام و قبايل فرزند پير سيد احمد گيلانى در سال ١٣٣٤ هجرى خورشيدى در کارته نقيب صاحب کابل تولد گرديده و تعليمات ثانوى را در ليسه حبيبيه سپرى نموده است. وى بعد از فراغت از اين ليسه در سال ١٣٥٢ براى مدت يک سال در رياست ارتباط وزارت عدليه ايفاى وظيفه نمود.
وى در سال ١٣٥٣ تحصيلات خود را در رشته زبان عربى در پوهنتون الازهر قاهره، بين سال هاى ١٣٥٣ الى ١٣٥٥ در ديپارتمنت علوم سياسى پوهنتون ملى ايران به درجه ليسانس و از سال ١٣٦١ الى ١٣٦٥ در رشته شرعيات و اصول فقه در پوهنتون بين المللى اسلام آباد به درجه ليسانس به پايه اکمال رساند.
سيد حامد گيلانى از سال ١٣٥٧ بحيث کفيل رهبرى محاذ ملى اسلامى افغانستان ايفاى وظيفه ميکند. وى در سال ١٣٦٧ بحيث رئيس گروپ مجاهدين در کنفرانس کشور هاى اسلامى و يک تعداد کنفرانس هاى داخلى و بين المللى اشتراک نموده است. وى در سال ١٣٨٠ رئيس هيئت موسوم به گروپ پشاور بوده و يکى از امضاء کننده گان موافقتنامه ُبن ميباشد.
سيد حامد گيلانى از سال ١٣٨٤ به اينسو بحيث نايب اول مشرانو جرگه ايفاى وظيفه مينمايد.
وى به کشور هاى مختلف جهان سفر نموده و به لسان هاى درى، پشتو، عربى و انگليسى صحبت مينمايد.
پوهاند داکترعبيدالله عبيد
داکتر عبيدالله عبيد وزير پيشنهادى تحصيلات عالى فرزند عبدالوهاب درسال ١٣٤٩ درشهر کابل چشم به جهان گشود. تحصيلات ابتدايى را درمکتب منوچهرى ، ثانوى را درليسه عالى نادريه و تحصيلات عالى را درپوهنتون طبى کابل به اتمام رسانيده است .
درجه تحصيلى موصوف به سويه ماستر ورتبه علمى اش پوهاند ميباشد .
عبيد برعلاوه اينکه در پست هاى مختلف پوهنتون طبى کابل خدمت کرده، به حيث رئيس پوهنتون طبى کابل ، وزيرمشاور رييس جمهور درامور اجتماعى وظيفه اجرا نموده است .
نامبرده نماينده انتخابى مردم کابل درلويه جرگه اضطرارى ودر لويه جرگه قانون اساسى نيز بوده است .
موصوف به زبان هاى درى ، پشتو وانگليسى تسلط دارد .
پوهنيار عنايت الله بليغ
پوهنيار عنايت الله بليغ وزير پيشنهادى حج واوقاف فرزند ضيا‌ الحق درسال ١٣٣٤ درولايت کاپيسا چشم به جهان گشود. تحصيلات ابتدايى را بسويه بکلوريا در دارالعلوم عربى کابل و تحصيلات عالى را به سويه ليسانس در پوهنځى شرعيات پوهنتون کابل به اتمام رسانده است .
بليغ درسال هاى ١٣٥٩ تا ١٣٧١ درپست هاى آمريت جبعه مرکز کاپيسا ، معاون ولايتى کاپيسا ورييس دارالانشاى اين ولايت کار نموده است .
موصوف همچنان از سال ١٣٧١ تا ١٣٧٥ بحيث رئيس ادارى وزارت ساختمانى ، بعدآً رئيس ادارى وزارت شهرسازى و مسکن و معيين امر به معروف ونهى از منکر وظيفه اجرا کرده است .
وى از سال ١٣٧٧ تا ١٣٨٤ معاونيت علمى پوهنتون البيرونى کاپيسا ، معينيت وزارت امور مهاجرين ( درمقاومت ) رياست پوهتتون کابل ، رياست محکمه استيناف جرايم عليه امنيت داخلى وخارجى ( دوره انتقالى ) وعضويت محکمه اختصاصى ملکيت ها را بعهده داشته است .
عنايت الله بليغ قبل از اينکه به عنوان وزير حج واوقاف درکابينه جديد معرفى گردد، به صفت استاد پوهنځى شرعيات پوهنتون کابل ، عضو ديپارتمنت فقه وقانون ، عضو شوراى مرکزى شوراى علما، عضو کميته تحقيق وافتا شوراى علما وخطيب مسجد جامع پل خشتى ايفاى وظيفه ميکرد .
رتبه علمى موصوف پوهنيار ومولوى ورتبه دولتى وى ما فوق رتبه ميباشد .
محمد اسماعيل خان
محمد اسماعيل خان وزير پيشنهادى انرژی و آب در سال 1327 در ولايت هرات به دنيا آمد. وى تحصيلات خود را به درجه ليسانس در حربى پوهنتون كابل به اتمام رسانده است اسماعيل خان بين سال های 1349 و 1357 بحيث افسر اردو الى رتبه نظامی جگتورن ايفاى وظيفه نموده است. محمد اسماعيل در جريان جهاد به حيث يكی از قوماندانان شناخته شده جهادی و آمر عمومی حوزه جنوب غرب وظايف جهادى خود را انجام داده است. محمد اسماعيل بين سال های 1371 و 1374 به حيث والی ولايت هرات و آمر عمومی حوزه جنوب غرب ايفای وظيفه نموده و در ماه ثور 1376 به دست طالبان اسير شد و تا سال 1379 در ولايت قندهار زندانی بود.
محمد اسماعيل از سال 1380 الى عقرب 1383 مجددا به حيث والى ولايت هرات اجراى وظيفه کرد و از جدى1383 تا حال به حيث وزير انرژى و آب در كابينه انجام وظيفه می نمايد.
داکترُحسن بانو غضنفر
داکتر ُحسن بانو غضنفر وزير پيشنهادى امور زنان در ماه دلو 1336 در ولايت بلخ به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايی و متوسطه را در ليسه سلطان راضيه شهر مزار شريف به پايان رساند و ديپلوم ليسانس و ماستری را در سال 1362 در رشته زبان و جامعه شناسی در شهر ستاورپل قفقاز شمالی به دست آورد و در همين سال به حيث کدر علمی فاکولته زبان و ادبيات پوهنتون کابل پذيرفته شد.
داکتر حسن بانو غضنفر در سال 1364 به شهر پيترزبورگ رفت و با کسب درجه دوکتورا در رشته زبان شناسی از پوهنتون پيترزبورگ دوباره به وطن برگشت.
حسن بانو غضنفر در سال 1382 به حيث رئيس فاکولته زبان و ادبيات تقرر حاصل نمود و الی اسد 1385 دراين پست باقی ماند. او در اين مدت همچنان عضو شورای عالی وزارت تحصيلات عالی، معاون انجمن پوهنتون های افغانستان، عضو انجمن بين المللی زنان اسپرانتو، عضو انجمن بين المللی ترک زبانان و عضو هيئت رئيسه کانون فرهنگی حکيم ناصر خسرو بلخی بود.
وى به11 اسد سال 1385 بحيث وزير امور زنان تعيين گرديد و تا اکنون در اين پست اجرای وظيفه می کند.
حسن بانو غضنفر به زبان های دری، پشتو، ازبکی و روسی تسلط دارد.
داکتر سيد مخدوم رهين
داکتر سيد مخدوم رهين وزير پيشنهادى اطلاعات و فرهنگ فرزند مير شريف در سال ١٣٢٥ در شهر کابل به دنيا آمد. تحصيلات خود را در رشته ادبيات درى به درجه دوکتورا در پوهنتون کابل و تهران به اتمام رسانده است، وى بين سال هاى ١٣٥٢ الى ١٣٥٩ در سمت هاى مختلف چون عضويت تدريسى پوهنځى ادبيات پوهنتون کابل، آمريت و بعداً رياست مرکز کوشانيان در مربوطات وزارت اطلاعات و فرهنگ، مديريت نشرات خارجى وزارت اطلاعات و فرهنگ و استاد در پوهنځى ادبيات پوهنتون کابل ايفاى وظيفه نموده است.
وى در سال هاى جهاد بحيث عضو شوراى عالى و رئيس کميته فرهنگى و همچنان رئيس راديو کابل آزاد مربوط اتحاد اسلامى افغانستان اجراى وظيفه کرده است. موصوف انجمن صلح و ديموکراسى براى افغانستان را در امريکا تاسيس کرد. وى عضويت کميته اجرائيوى طرح لويه جرگه اظطرارى در روم را به دست آورده و در کنفرانس ُبن نيز سهم فعال داشت.
رهين در دوره اداره مؤقت و حکومت انتقالى بحيث وزير اطلاعات و فرهنگ ايفاى وظيفه نموده و تاکنون بحيث سفير افغانستان در هند ايفاى وظيفه ميکرد.
سيد مخدوم رهين به لسان هاى پشتو، درى، انگليسى ، عربى و اردو صحبت مينمايد.
محمد اسماعيل منشى
محمد اسماعيل منشى وزير پيشنهادى کار و امور اجتماعى در سال ١٣٣٨ هجرى خورشيدى در قريه شيرک ولسوالى آقچه ولايت جوزجان به دنيا آمده است. وى تعليمات ابتدايى و ثانوى را در آقچه تکميل نموده و در سال ١٣٦٤ از ديپارتمنت تاريخ عمومى پوهنځى ادبيات و علوم بشرى پوهنتون کابل فارغ گرديده است. موصوف الى سال ١٣٦٧ در زمينه توسعه سواد حياتى در جوزجان فعاليت هاى را انجام داده است. وى در سال ١٣٦٧ به خدمت عسکرى پيوست و بحيث صاحب منصب احتياط ايفاى وظيفه نموده است.
منشى در سال ١٣٧٠ به پاکستان مهاجر شده و بعداً به کشور ترکمنستان عزيمت نموده است. وى بعد از سقوط طالبان در سال ١٣٨٠ به کشور برگشت و تاکنون بحيث معاون شوراى اجرائيوى حزب جنبش ملى اسلامى افغانستان ايفاى وظيفه مينمود. وى به نماينده گى از مردم ولايت جوزجان در لويه جرگه اظطرارى و لويه جرگه قانون اساسى عضويت داشته است.
محمد اسماعيل منشى به لسان هاى درى، پشتو، ازبکى و ترکمنى تکلم مينمايد.
محمد سرور دانش
محمد سرور دانش وزير پيشنهادى عدليه در سال 1340 در ولسوالی اشترلی ولايت دايکندی به دنيا آمده و تعليمات ابتدايی را در زادگاه اش و تحصيلات خود را در رشته فقه، معارف اسلامی، حقوق و ژورناليزم به درجه فوق ليسانس در کشورهای عراق، سوريه و ايران به پايان رسانده است. سرور دانش بين سال های 1361 و 1380 مسؤوليت مجلات گوناگون از جمله هفته نامه وحدت، مجله سراج، مجله صراط، مجله ميثاق وحدت و مجله نگاه معاصر را به پيش می برد و تاليفات متعدد از جمله 15 جلد کتاب داشته است. سرور دانش در لويه جرگه اضطراری اشتراک فعال داشته و در کميسيون های تسويد و تدقيق قانون اساسی عضويت داشته است. محمد سرور دانش در سال 1383 به حيث والی دايکندی و از ماه جدی 1383 بدين و به حيث وزير عدليه ايفای وظيفه می نمايد
محمد سرور دانش به زبان های دری، پشتو و عربی تسلط دارد.
ميرزا حسين (عبداللهى )
ميرزا حسين (عبداللهى ) وزير پيشنهادى فوايد عامه فرزند محمد عيسى در سال١٣٣٥درولسوالى قره باغ ولايت غزنى تولد شده ، به قوم هزاره ومتاهل ميباشد .
در رشته انجينرى ميخانيک از پوهنځى انجينرى پوهنتون کابل ،ماسترى خودرا از انستيتيوت مانيلا فليپين ودوکتوراى خود را در پاليسى وادارۀ عامه (آنلاين) از پوهنتون بين المللى اتلانتيک امريکا بدست آورده آست .
وى بحيث مشاور وزارت پلان ايفاى وظيفه نموده است ، موصوف به لسان هاى درى ، پشتو، اردو وانگليسى صحبت مى نمايد .

وحيدالله شهرانی
وحيدالله شهرانی وزير پيشنهادى معادن فرزند نعمت الله شهرانى در سال 1352 در کابل تولد شد. وى درجه فوق لسانس را در رشته بانکداری و مالی از بريتانيا و درجه فوق ليسانس در اقتصاد را از پاکستان به دست آورده است. وحيدالله شهرانی در کالج های والتم فارست و ريچموند مضامين اقتصاد و تجارت را تدريس نموده و مشاور رئيس جمهور در امور اقتصادی است. وحيد الله شهرانی از سال 1384 تا نيمه سال 1387 معينيت وزارت ماليه را برعهده داشت و در ماه جدی سال 1387طی بحيث وزير تجارت و صنايع تعيين گرديد.
وحيدالله شهرانی به زبان های دری، پشتو و انگليسی روان صحبت می کند.
دگر جنرال خدايداد
جنرال خدايداد وزير پيشنهادى مبارزه عليه مواد مخدر در سال 1334 در ولايت ارزگان به دنيا آمده است. تعليمات ابتدايی را در مکتب ابتدائيه شهرستان و بعداً مکتب عالی نظامی را درکابل به پايان رساند. جنرال خدايداد تحصيلات عالی خود را در اکادمی ملی، اکادمی نظامی هندوستان و اکادمی نظامی فرونزای مسکو به پايه اکمال رسانده است.
وى در سال های 1356 الی 1371 در صفوف اردوی ملی افغانستان قرار داشت و در پست های بلند نظامی ايفای وظيفه نمود و موفق به دريافت 52 مدال گرديد. جنرال خدايداد در سال 1371 در اولين حکومت مجاهدين در پست وزير امنيت ملی تعيين شد.
وى بعداً از اين پست استعفا داد و به بريتانيا سفر کرد و در آن جا در ميان مهاجرين به فعاليت های سياسی پرداخت.
جنرال خدايداد در سال 1384 بحيث معين وزارت مبارزه با مواد مخدر مقرر گرديد و در سال 1386 سرپرست اين وزارت گرديد.
جنرال خدايداد در سال 1387بحيث وزير مبارزه عليه مواد مخدر تعيين گرديد و تاکنون دراين پست ايفای وظيفه می کند.
خدايداد به زبان های دری، پشتو، انگليسی و روسی تسلط دارد.
غلام محمد ييلاقى
غلام محمد ييلاقى وزير پيشنهادى تجارت و صنايع فرزند غلام سخى درسال ١٣٢٢در ولايت بلخ تولدشده ،متاهل بوده داراى دوپسر ويک دختر مى باشد .
موصوف درسال ١٣٤٠ از ليسه باختر مزارشريف وبعد ا درسال ١٣٤٤ از فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل دررشته اقتصاد ملى فارغ گرديده است .
نامبرده تحصيلات خودرا دررشتۀ اقتصاد درپوهنتون پيزاى ايتاليا تکميل نموده است .
موصوف عضو کنفرانس تاريخى بن بوده ، به حيث مشاور ارشد وزارت تجارت ايفاى وظيفه نموده است . موصوف به لسان هاى پشتو ، درى،ايتالوى وانگليسى تکلم مى نمايد و به زبان روسى آشنايى اندک دارد.
انجنير ويس احمد برمک
انجنير ويس احمد برمک وزير پيشنهادى احياء و انکشاف دهات در کابينۀ جديد در سال ١٣٥١ در شهر کابل تولد شده، دورۀ ابتدائيه و ثانوى خود را در ليسۀ نادريه به پايان رسانيده است . موصوف تحصيلات عالى خود را به درجۀ ليسانس در رشتۀ مهندسى در پوهنځى انجنيرى پوهنتون کابل و ماسترى خويش را در رشتۀ مطالعات علوم انکشافى، بازسازى بعد از جنگ، اقتصاد سياسى خشونت، منازعه و انکشاف و تعميم قانون و حکومت دارى سالم در جوامع بعد از جنگ را در فاکولتۀ مطالعات شرقى و افريقايى ( SOAS ) پوهنتون لندن انگلستان تکميل نموده است .
برمک در سال ١٣٧٥ به حيث آمر ارشد برنامه هاى دفتر اکبر، درسال ١٣٨١ الى سنبلۀ ١٣٨٢به صفت آمر پاليسى و پلانگذارى برنامه هاى دفتر ( UNAMA )ماه ثور الى ماه ميزان سال ١٣٨٢ به حيث مشاور ارشد در ادارۀ عمومى مبارزه عليه حوادث، از ماه ميزان ١٣٨٣ الى ماه ميزان ١٣٨٥ به حيث مشاور ارشد وزارت احيا وانکشاف دهات ، و از ماه دلو سال ١٣٨٧ تااکنون به صفت معين برنامه هاى وزارت احيا وانکشاف دهات ايفاى وظيفه مى کند.
وى برعلاوۀ زبان هاى ملى ( درى و پشتو ) به لسان انگليسى نيز مسلط مى باشد.
دوکتور محمد الله بتاش
دوکتور محمد الله بتاش وزير پيشنهادى ترانسپورت وهوانوردى فرزند الحاج بورى درسال ١٣٤٠ درقريه درمن بتاش ولسوالى امام صاحب ولايت کندز به دنيا آمده است .
دوره ابتدايى ومتوسط را درمکتب باسوس ولسوالى امام صاحب سپرى و درسال ١٣٧٥ ازليسه ذکور ولسوالى مذکور فارغ گرديده است .
موصوف بعد از امتحان کانکور دريک بورس تحصيلى به کشور شوروى سابق معرفى که درسال ١٣٦٤ از فاکولته تاريخ پوهنتون دولتى گوبان روسيه سندماسترى بدست اورد .
بتاش به حيث آمر ديپارتمنت تاريخ ، رييس فاکولته ژورناليزم ورييس تدريسات انستيتوت علوم اجتماعى کابل کار نموده است .
وى سند دکتورا را درسال ١٣٧٤ دررشته علوم اجتماعى ازکشور روسيه بدست آورده است و درسال هاى ١٣٧٤ تا ١٣٨٤ به حيث مشاور وزير دولت درامور پارلمانى ، منشى عمومى شوراى مرکزى حزب جنبش ملى اسلامى ايفاى وظيفه کرده است .
نامبرده قبل ازاينکه به حيث وزير ترانسپورت وهوانوردى درکابينه جديد پيشنهاد گردد سمت مشاور امور پارلمانى وشوراى هاى ولايتى در اداره مستقل ارگان هاى محلى را بعهده داشت .
عنايت الله نظرى
څارنپوه عنايت الله نظرى وزير پيشنهادى عودت مهاجرين فرزند نظر محمد در سال ١٣٣٣ در قريه ده بالاى ولسوالى جبل السراج ولايت پروان به دنيا آمده و بعد از تکميل تعليمات ابتدايى و ثانوى در ليسه جبل السراج، در سال ١٣٥٦ از پوهنځى حقوق و علوم سياسى پوهنتون کابل فارغ گرديده است. وى درجه ماسترى را در رشته روابط بين المللى از پوهنتون نور ايران به دست آورده است.
موصوف در پست هاى مختلف ارگان هاى عدلى و قضايى چون څارنوال ولسوالى چمتال ولايت بلخ، څارنوال شهر مزارشريف، څارنوال نظارت عمومى بلخ، معاون څارنوالى بلخ و معاون څارنوالى کابل ايفاى وظيفه نموده است. وى در سال ١٣٨٧ هجرى خورشيدى در دوران مقاومت بحيث رئيس کنترول و تفتيش رياست جمهورى به رهبرى برهان الدين ربانى اجراى وظيفه نموده است.
نظرى در اداره مؤقت و حکومت انتقالى نيز بحيث وزير مهاجرين و عودت کننده گان ايفاى وظيفه نموده است
وى به لسان هاى درى و پشتو صحبت مينمايد.
این بود معلومات مختصری درمورد بیوګرافی یک تعداد از شخصیت ها که به منظور تشکل کابینه جدید برای پنچ سال اینده حکومت از طرف ریس جمهور افغا نستان غرض تاید به پارلمان معرفی شده است.پای رحمت اله روان