د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

درسهای از رهبری نلسن ماندیلا

حفیظ الله خالد 26.07.2011 20:06


درسهای از رهبری نلسن ماندیلا
از منابع خارجی ، ترجمه و تخلیص از حفیظ الله خالد


بیدون مبالغه رول نلسن ماندیلا در جلوگیری از جنگ داخلی در کشورافریقای جنوبی و ورود آنکشور به  دموکراسی خیلی برجسته بوده ، شیوه خاص رهبری نلسن ماندیلا با روحیه اعتماد به نفس، قوت روحی وشکیبائی  سنگ صبور وی درزندان اپارتاید وی را در جایگاه خاصی قرار داده است .از مشخصات  نلسن ماندیلا یکی هم این بود که وی  رهبری مناسب و در یک وقت مناسب زمام امور را بدست گرفت؛ وی سر نخ را برای همه بدست داد که  چطور جنگ را اداره ؛ با دشمن معامله و بازی طولانی را به انجام رساند.

استقبال ازهمه کس!

بحیث رهبرنلسن ماندیلا سرشت کاملا طبیعی داشت ؛ دوره  کودکی خویشرا در مناطق روستائی شرق ( کیپ ) به تماشای حل اختلافات محلی بوسیله بزرگان قبایل گزرانید، نلسن ماندیلا درزندان و دفتر ریاست جمهوری  به سفید پوست و سیا پوست؛ اکسهوس و زولو؛ انگلیسی و افریقائی؛ کمونیست و کپیتلست حق مساوی دسترسی و نمایندگی قایل بود، نزد وی اشتراک گروپ وسیع مردم در تصمیم گیری شکلی ناب دموکراسی تلقی میگردید.

گوش فرا دادن و انتظار!

نلسن ماندیلا به توضیحات همه جوانب مباحثه گوش فرا داده بعد از گرفتن رهنمود ارزیابی خویشرا ارائه می نمود درمباحثات معمولا در اخیر مباحثه وارد صحبت میشد؛ماندیلا نه تنها  دارائی برتری روحی  بوده بلکه ازقدرت به پایان رسانیدن مباحثته نیز برخوردار بود، تصمیم نهایی از او بود مگرنه قبل ازمشوره با دیگران..

! اتخاذ تصمیم بعضا به تنهائی

بعضا  به شرایطی برمیخوریم که یک رهبر باید رهبری نماید این مطلب را یکی از هم زندانان ماندیلا اظهار داشت  
در اخیر دهه هشتاد زمانیکه شهرک های افریقای جنوبی در آتش جنگ میسوخت ماندیلا  بطور مخفی تصمیم گرفت با رژیم اپارتاید وارد مذاکره شود ، وی شیوه معمول مشوره گیری از دوستان را کنار گذاشت زیرا میدانست که همکاران وی در حزب کانگرس ملی افریقا ( ای ان سی) با وی موافق نبوده و ممکن است مانع  تماس وی با رژیم اپارتاید گردند، در عوض وی  با قبول خطر به تنهائی تصمیم گرف زیرا درک نموده بود که زمان برای مذاکره مساعد بوده.

اولین برداشت!

نلسن ماندیلا ازقدرت تصویر بکلی اگاه بود، وی با قد رسا ،چهره شاهانه و عصا ی خویش با متانت قدم برمیداشت ، وقتی در اطاقی  راه میرفت حضور روحی وی نیز در آنجا احساس میگردید زمانیکه وی پیراهن چاپ ابریشمی غیر رسمی خویشرا به تن می نمود  چهره  یک عارف  نورانی و خردمند را بخود میگرفت. وی مردم را چون مقناطیس بطرف خویش میکشاند حتی کودکانی را که درمورد وی هیچ نمی دانستند، در افریقای جنوبی وی را (مرد اصلی) میدانند حتی قبل از انکه وی به سخن گفتن دهن باز نماید.  

مطبوعات و رسانه ها دشمن نیستند!

ماندیلا ۲۷ سال از بقیه جهان دور نگاه داشته شده بود ،وی شناخت خویشرا از رسانه ها تجدید نمود ، این برای رهبران افریقا کاملا بی سابقه بود زیرا  تعدادی زیادی از آنها همچنان در مورد مطبوعات سو ظن داشته ؛ مندیلا در این زمینه  حتی از همکاران حزبی خویش در برخورد با مطبوعات فاصله گرفت.
یکی از کارتونیست های سیاسی افریقای جنوبی بنام زیپیر میگوید چگونه نلسن ماندیلا به وی اطلاع داد که  از مشاهده کارتونهای خویش لذت میبرد حتی کارتون های که وی در آنها مورد انتقاد شدید قرار گرفته؛ ماندیلا می دانست چگونه با رسانه ها برخورد نماید وی به همان اندازه
با ستاره های پاب آشنا بود که با روسای جمهور، وی از رسانه استفاده می نمود تا ویرا مانند هرفرد دیگر معرفی نموده کمک نمایند حمایت آنهای را بدست آورد که در مورد وی هنوز هم  شک و تردید داشتند .


وقتی تمام شد، تمام شد!

یکی از میراث های بزرگ نلسن ماندیلا تصمیم وی درمورد ترک ریاست جمهوری بعد از تکمیل یک دوره  بحیث رئیس جمهور افریقای جنوبی بود، تعداد  اندکی از رهبران افریقائی تا کنون به این آسانی و زودی از قدرت کنار رفته اند وی با مثال قرار دادن خویش نشان داد که وی بزرگترازپوست ریاست جمهوری نبوده و با این تصمیم خویش درخت دموکراسی را در کشور افریقای جنوبی بارورتر ساخت۰.
نلسن ماندیلا از یکسال بدینسو درمحضر عام دیده نشده ،وی اکنون نحیف ؛ پیر و بعضا فراموش گردیده ،اکنون او دیگر  ازمیدان مسابقه سیاسی بیرون رفته ولی هرگزدیر نخواهد بود تا از وی بمثابه یکی از قهرمانان عصرحاضر درس آموخت.