د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

"دموکراسی شرمسار" ویا آقای اسپنتای "شرمسار" ؟

جاوید احمد، نوری 25.12.2014 13:13

آقای رنگین اسپنتا تحت عنوان "دموکراسی شرمسار" قلم رنجه فرموده اند. آیا می توان دموکراسی را صفت سرمساری داد؟ آیا مثلا اعمال زشت CIA امریکا و یا اعمال زشت کدام کشوری دیگری می تواند دموکراسی را شرمسار سازد؟

آقای رنگین اسپنتای که اقلا از یک دهه بدینسو و هم تا هنوز که هنوز است، نام خود را غلط می نویسد، یعنی بدون حرف الف در شروع کلمه "اسپنتا" و اشتباها "سپنتا" می نویسد،

آقای رنگین اسپنتای که به "زور امریکا" به قدرت رسید، و تا دیروز از بابت "پیوندش با امریکا" فخر فروشی های داشت، بطور مثال خود را "نخبه" می خواند،

آقای رنگین اسپنتای که با وجود تاکیدات نمایندگان ولسی جرگۀ افغانستان ، خود را به چوکی وزارت سرش نموده بود،

آقای رنگین اسپنتای که در زمان به اصطلاح "وزارتش" حتی کوشش های رهبر سوسیال دموکراتان آلمان آقای "کورت بک" را، که می خواست کوشش های را در قبال "صلح با طالبان" در راه اندازد، در نطفه خنثی نمود،

آقای رنگین اسپنتای که در زمان به اصطلاح وزارتش " رفیق رادیویی خود" را ، یعنی آقای ظاهر تنین را نمایندۀ افغانستان در ملل متحد و سخنگوی و همشهری خود را ، یعنی آقای سلطان احمد بهین را سفیر افغانستان در کشور چین مقرر کرد،

بلاخره آقای رنگین اسپنتای که در یکی از مکتب های تخنیکی شهر آخن کشور آلمان ،
Technische Hochschule Aachen ، یعنی: (مکتب عالی تخنیکی آخن) ، با پیشکش نمودن دو صد و بیست صفحۀ " از نگاۀ علمی خیلی ضعیف و خیلی ناتوان" ، سندی را ، به نام سند دکتورا به کف آورده است.

بلی ، همین آقای رنگین اسپنتا ، باز هم گلی را به آب داده است و به تاریخ شنبه ۲۲ قوس ۱۳۹۳در اخبار هشت صبح با چشم سفیدی تمام تحت عنوان "دموکراسی شرمسار" می نویسد:

" آن‌چه از شکنجه بر متهمان تروریسم توسط کارمندان سیا و با پذیرش رهبران وقت ایالات متحده روا داشته شد، برای همه دموکرات‌های جهان مایه سرافکندگی است."

تبصره: اولا خو باید سوال نمود که امروز آفتاب از کدام طرف بر آمده است، که آقای رنگین اسپنتا از "بادار دیروزی اش" یعنی از امریکا ، شکوه و شکایت سر داده است ؟

نشود که این بار آقای رنگین اسپنتا از کانال "باداری نوی" شوق وزارتی را به سر پروراند. مثلا نشود که آقای رنگین اسپنتا با خوشخدمتی هایش به کشور چین ، دو باره به سمت "چوکی گکی دولتیی" در شتاب باشد؟

جالب این است که آقای رنگین اسپنتا نه تنها خود را دو باره به چین علاقه مند نشان می دهد ، بلکه نوایی "دموکرات بودنش" را نیز سر می دهد. حتی از آن‌ هم یک قدم جلو تر رفته به اذیان گفتن شروع نموده است ، البته زمانی که به خاطر عمال زشت "بادار سابقش" یعنی امریکا ، دفعتا همه دموکرات‌های جهان را "سرافکنده " می خواند.

آیا آقای رنگین اسپنتا می تواند با "نخبه گی" های مبالغه آمیز شان لطفا جواب بگویند که چرا و چطور به این فکر آمده اند که به خاطر عمال زشت و بد CIA امریکا و یا دولت امریکا ، چرا باید همه دموکرات‌های جهان مایه سرافکندگی داشته باشند؟

مگر همه دموکرات‌ های جهان روزی "نوکری امریکا را " را قبول نموده بوده اند که امروز بخاطر کار های زشت "بادار خود" احساس سر افکندگی داشته باشند ، یا اینکه تنها "دموکرات‌" های از قماش "سپنتایی" آن ؟

سوال دیگر در این است که آقای رنگین اسپنتا که تا سه ماه پیش خود را "دموکرات امریکایی مشرب" می خواند و از همین کانال ها هم به چوکی وزارت رسید ، مگر امروز که بخت وزارتش را و یا هم خواب ریاستش را از کانال "چین" می آزمایند ، چه گرانتی وجود دارد که فردا که فرصت و زمان چوکی اش به اتمام برسد ، از "دموکراتی چینی" خود هم شکوه و شکایت سر ندهد؟

آیا آنزمان آقای رنگین اسپنتا تمام دموکرات‌های جهان را ، به خاطر کار های بادار جدیدش ، به سمت سرافکندگی دعوت خواهند نمود؟

آیا بهتر نخواهد بود اولا آقای رنگین اسپنتا ، حرف الف نام خود را جا به جا فرموده ، یعنی بلاخره نام خود را درست نوشته نمایند ، بعدا از "سرافکندگی" و "سر افرازی" آن و این سخنی بر لب رانند؟