د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

آیا تاخت و تاز های محترم کاندید اکادمیسین محمد اعظم سیستانی ودیگر دانشمندان محترم ما به آقای داکتر زمان ستانیزی ، انتقادات غیر علمی نیستند؟

اکرم، روشان 26.09.2014 00:16

چرا به یک عالم و یا دانشمند ما مثلا مانند آقای داکتر زمان ستانیزی که سال های گرانبهای عمر خود را صرف تعلیم و تحصیل نموده اند به این شدت وآن هم از دوازده طرف ، توهین و انتقادات "اکثرا" غیر علمی صورت می گیرد؟

آیا زمانیکه آقای زمان ستانیزی به این نظر باشد که افغانستان هیچ زمانی مستعمره نبوده ، کدام جرم را مرتکب شده است ، که یک تعدادی به وی "دشنام" می دهند؟

موضوع بحث ما مصاحبۀ تلویزیونی آقای داکتر زمان ستانیزی در پروگرام تلویزیونی محترمه خانم زهره جان داود یوسف که به تاریخ بیست و سوم ماۀ اگست سال دوهزارو چهاردهم میلادی ، از طریق تلویزیون آریانای افغانستان پخش گردید ، و فعلا هم در یوتوب قرار دارد ، میباشد.
منبع: -You Tube
The Zohra Show: August 23, 2014
https://www.youtube.com/watch?v=axNZzWZzvXo

اولتر از همه سلام های گرم و پر حرات واحترامات قلبی خود را خدمت نویسندگان محترم هر یک:
- محترم کاندید اکادمیسین محمد اعظم سیستانی (نویسندۀ " آقای ستانیزی! برای بی اعتبار ساختن استقلال کشور، چقدر پول از انگلیس و پاکستان می گیرید؟" ، در چهار قسمت و همچنان نویسندۀ "توهین بزرگ به مقام مادر و به مقام استقلال درگفتار داکتر استانیزی".)،
- محترم داکتر عبدالرحمن زمانی، (نویسندۀ " حملات لجام گسيخته و بی پايه بر غازی امان الله خان، محصل استقلال افغانستان، اگر آگاهانه و دستوری نباشد، نقد جديد و فکر کردن خارج از جعبه هم نيست!" ،
- محترمه خانم ملالی موسی نظام، (نویسندۀ "مطبوعات افغانی، در تصرف وابستگان به غیر".)
- محترم جلیل غنی، (نویسندۀ "آزادی بیان به مفهوم لجام گسیختگی نیست").
- محترم ولی احمد نوری، نویسندۀ مضمونی تحت عنوان "تیغ دادن در کف زنگی مست..."
- محترم عارف عباسی نویسندۀ "ایفای یک رسالت بزرگ ملی با یک اثر ماندگار".
- محترم پیکار پامیر، نویسندۀ "چرا تاریخ را تعریف میکنند؟!".
تقدیم می دارم. سوالم از شما دانشمندان و قلم بدستان اینست که چرا بالای آقای داکتر زمان ستانیزی به این شدت قهر استید؟

همچنان سلام های گرم و پر حرات واحترامات قلبی خود را خدمت محترم داکتر زمان ستانیزی نویسندۀ "تناقض در استدلال آقای سیستانی" تقدیم می دارم.

مگر هر نقدی را که ما به گفته ها و یا نبشته های شخصی روا می داریم ، باید دقیق علمی و در صورت امکان خارج از احساسات باشد.

البته این بدان معنی نمی باشد که این بندۀ عاجز همه گفته های آقای داکتر زمان ستانیزی را بدون "چون و چرا" قبول می نمایم و یا رد می نمایم.

مگر چیزی که مایۀ افسردگی خاطرم می کردد این است که هنوز هم یک تعداد زیادی از "چیز فهم" های جامعۀ جنگزدۀ ما، قلم بدستان "صاحب نام ونشان" مملکت ما، بی ادبی معاف، "مهر تکفر در نیفن" دارند و به مجردیکه کسی بخواهد بگوید اسمش "الله بردیست" وی را قبل از بردی گفتن "سر می زنند".

اگر اشتباه نکرده باشم ، در قسمت اظهارات آقای داکتر زمان ستانیزی ، قسمیکه در نبشتۀ شان تحت عنوان " تناقض در استدلال آقای سیستانی" به ما میرساند ، تعریف مشخص ازگفته ها و همچنان از برداشت شان در قبال مستقل بودن افغانستان عزیز به خوانندگان تقدیم نموده اند.
در آخرین تحلیل آقای داکتر زمان ستانیزی می نویسند که افغانستان یک کشور "همیشه آزادی" بوده است. اینکه همه این نظر آقای داکتر زمان ستانیزی را قبول می کنند ، رد می کنند و یا به بحث می گیریم موضوع جدا گانۀ میباشد، مگر اتهام بستن بر یک عالم و یا دانشمند کاری نیست که بتوانیم از آن به حیث یک "نقد علمی" دفاع نمانیم.
منبع: افغانستان آزاد-آزاد افغانستان. ٢١. سپتمبر ٢٠١٤ ، "تناقض در استدلال آقای سیستانی" ، نویسنده داکتر زمان ستانیزی
http://afgazad.com/Tarixi/092114-Dr-ZS-Tanaaqoz-Dar-Estedlaal-Sistany.pdf

در حالیکه آقای داکتر زمان ستانیزی به این نظر است که افغانستان در کل هرگز مستعمرۀ کشوری نبوده است ، و در عین زمان آقای ستانیزی نظر خود را با تعاریف نسبتا دقیق از "مستعمره بودن یک کشور" و "تحت اشغال قرار داشتن یک کشور" ابراز میدارد ، گذشته از این که ما و یا کسی نظر آقای ستانیزی را در این رابطه قبول می کنیم و یا هم رد می کنیم ، آیا کار "علمیست" که یکی وی را "نوکر انگلیس و پاکستان" بخواند ، دیگری بر تحصیلات عالی آقای ستانیزی "مسخره گی های" را در راه بیندازد و یا وی را "فرد زن ستیز" تعریف نماید و یا هم هزار و یک "عیب و نا سزا" را بر حق یک دانشمند "خوب" وطن روا دارد؟

"نقد یک مصاحبه و یا یک نبشته" از یک "دشنام نامه" فرق های زیادی را داراست!

از همه بزرگواران و دانشمندان محترمیکه نام های شان را در بالا ذکر کردم ، احترامانه خواهش می نمایم که در قبال نبشتۀ پر محتوی آقای داکتر زمان ستانیزی که سنگینی در اکثر سطور آن مضمون هویداست و، تحت عنوان " تناقض در استدلال آقای سیستانی" به تاریخ ٢١. سپتمبر ٢٠١٤ ، در صفحۀ افغانستان آزاد-آزاد افغانستان به نشر رسیده است ، لطفا ابراز نظر فرمایند.

همچنان باید خاطر نشان گردد که هر گاه به "آشیه روی ها پر داخته شود" از اصل محور بحث دوری صورت می گیرد. به نظر من و یا تا جای که من این "جنگ قلمی" و یا بهتر بنویسم این "حملات گروهی" دانشمندان و قلم بدستان ما را بر آقای داکتر زمان ستانیزی تعقیب نموده ام ، اصل موضوع انتقادات طویل و متواتر برآن می چرخد که آیا افغانستان کدام زمانی "مستعمره" بوده است و یا خیر؟

آقای داکتر زمان ستانیزی می نویسد و می گوید افغانستان هیچ زمانی "مستعمره" نبوده است و برای اثبات نظر خود ، تعریف نسبتا دقیق از اصطلاح "مستعمره بودن یک کشور" می دهد.

لطفا بدون توهین و دشنام ، آنانیکه به این نظر اند که افغانستان زمانی "مستعمره" بوده است، برای اثبات نظر و یا نظریات شان به استدلال های علمی با تعاریف دقیق از اصطلاحات و کلماتی که در بحث بکار می برند ، بپردازند.

تا به حالا اگر اشتباه نکنم و بی طرفانه قضاوت نمایم آقای داکتر زمان ستانیزی برای گفته ای خود که چرا افغانستان هیچ زمانی "مستعمره" نبوده است دلایلی آورده است ، مگر از جانب مقابل زیاد تر "کلی گویی" و توهین صورت گرفته است.

امیدوارم اقلا بحث های به اصطلاح "علمی و اکادیمیکی" دانشمندان و قلم بدستان کشور جنگزدۀ ما ، که مطمین ام همه به فکر ترقی و تعالی مملکت استند ، در یک فضای "دوستانه" علمی و اکادیمیکی و بدون اتهاماتی که نمایندۀ تصاویر مجازی ذهنی ما باشند ، به وقوع پیوندند.

با عرض احترامات فایقه و
به امید صلح و ترقی در افغانستان عزیز و رفاۀ مردم رنجدیدۀ ما