فرستنده: داؤد نعیم

"واقعاٌ سوال جالبیست که، چرا آقای اسپنتا امروز با وجود همه موفقیت های جناب دکتور اشرف غنی در ساحات سیاست خارجی افغانستان عزیز ما، باز هم از سیاست خارجی ریس جمهور علمگرای ما انتقاد دارد؟

آیا آقای اسپنتا سیاست خارجی افغانستان را در جیب حسن روحانی می پالد؟

آقای اسپنتا که تا به حال به شکل دقیق بیان نه فرموده اند که در هُمان خریطه ای پلستیکیی مملو از پولی را که رژیم ایران برای آقای سپنتا هدیه داده بود، چند بود، امروز باز هوس های سیاست های خارجی اش تور خورده است و شوق اظهار نظر در این ساحه را دارد.

آیا واقعاٌ آقای اسپنتا از ناراض بودن و یا قهر بودن حسن روحانی بالای افغانستان در حراس تشریف فرموده اند و یا جناب شان مزاح می فرمایند؟

گر چه در سابق هم آقای اسپنتا از محور ملی سیاست خارجی افغانستان خوشش نمی آمد و همواره از یک سیاست خارجی کثیر المحور حرف های زیر لب و حرف های هم بیرون لب غُم غُم می فرمودند. بدون شک که آنزمان هم چهار محور اشتیاق آقای سپنتا که ایران، روسیه، چین و هند بودند، بر جستگی ها و محوریت های نهان و آشکاری را در وی پدیدار آورده بودندی، اما شکر خداوند متعال را باید کشید که آقای اسپتنا با چرخش های کثیر به آن همه محورات نه لغزیدندی.

زیرا سیاست خارجی کثیر المحور آقای اسپنتا به این معنی بود، یا به ما تصویری را ارایه می کرد، که آقای اسپنتا شوق آنرا داشتند که با دستار آخوندی ولایت فقی به سر، لُنگ زیبای هندی به تن، در عین حالیکه در چنین حالت و وضعیتی آقای اسپنتا در مسکو رقص سر یخ را تمرین می کردند، شوق خوردن قورمه کرو را با چوبک های غذاخوری چینی، نیز در سر می پرورانیدندی!

بدون شک که آقای اسپنتا جهت سیاست کثیر المحور داخلی خویش نیز در آن روزگاران، دست به یک سلسله اقدامات و ابتکاراتی زده بودند که به گونه ای مثال تمرین جنده بالا کردن، در جشن سخی جان شهر مزار شریف، تحت نظر استاد عطا محمد نور، را میتوان یاد آور شد.

حرف های آقای اسپتنا زمانی جدی تر گرفته خواهد شد، که آقای اسپتنا لطف فرمودهدر قدم نخست اسم مبارک شان درست بنویسند: زیرا تا جایی که ما میدانیم کلمه ای اسپنتا از نقطه نظر قواید نوشتاری به همرای حرف "الف" نوشته می شود، مگر آقای اسپنتا هنوز هم این کلمه را بدن حرف "الف" می نویسند.
مگر اشتباه خود را اصلاح نمودن به نظر آقای اسپتنا کدام چیزی بدی است؟"

---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما