اظهارات ریاض احمد چوهدري کارشناس مشهور اقتصادی پاکستان در باره ریس جمهور محترم و علمگرای افغانستان. هشتم جولای ۲۰۱۷م. :

"اشرف غنی شخص معمولی نیست او درحال ساخت چاراهی اقتصادی آسیا در افغانستان میباشد که از یکطرف توسط پاکستان در محاصره نا امنی و بی ثباتی در کابل دست و پنجه نرم میکند.

از طرف دیگر ایران فشارهای مستقیم و غیر مستقیم بر افغانستان که امروز هنوزه پرپای خود استاده نشده است وارد میکند.

روسیه هم دخالت آشکار و نقش ناکام که در هنگام دولت داکتر نجیب الله در افغانستان بازی کرده بود تکرار بازی میکند.

از همه مهمتر جنگسالاران ویرانگر که دیروز افغانستان را به خاک و خون یکسان نموده بود هنوزه هم از تکرار جنگ مجدد برای دریافت امتیازات بیشتر رئیس جمهور غنی را تهدید ویاهم از طریق آشوب و اغتشاش های مکرر وقت او را ضایع و پلان هایش را ناکارا میدانند.

مگر باز هم غنی بدون توپ، تانک ویاهم باداشتن تاسیسات اتومي دو همسایه ایران و پاکستان را که چهل سال برای ادامه آتش در افغانستان دامن میزدند به زانو در آورد.

این در حالیست که پاکستان از فرصت های اقتصادی صد در صد برخوردار میباشد مگر هیچ پلان اقتصادی ندارد چون اقتصاد پاکستان به افغانستان گیره خورده

بزرگترین پلان اقتصادی پاکستان این بود که مرزهای خودش را به افغانستان ببندد و تاجران افغان را بیازارد.

بار ها تاجران ملی و اقتصاد دانان پاکستاني برای پاکستان هشدار خطر میداد ومیگفتند، غني شخص معمولی نیست و با اشرف غني زور اقتصادی نزنیم بهتر است

اما سیاست خارجه پاکستان به قدر پوسیده بود که بار بار اشتباهات و ضدیت خویش را علیه افغانستان تکرار کرد.

در روز های نخست کاری از اشرف غنی پرسیدند سیاست خارجي ات را از کجا شروع میکنید غنی نام یکی از کشور هاي همسایه شمال افغانستان را به زبان آورد همه خندیدند مگر ما تکان سخت خوردیم چون ما میدانستیم غنی چه میگوید.

باز هم پاکستان به شرارت خود ادامه داد اینک ما برای افغانستان حق میدهیم چون رئیس جمهور غنی در نخست پاکستان را در آغوش گرفت در حال که هند برایش مقدمتر از پاکستان بود. مگر پاکستان به مانند کودک خرد سال در آغوش رئیس جمهور غنی لباس خود را تر نمود.

غنی به هند دست اقتصادی داد و هندوستان از غنی استقبال بسیار گرم کرد. باز هم پاکستان دروازه های خود را به روي افغانستان بست. بلآخره روز رسیده که غنی به سیاست خاموش خود دروازه های اقتصادی تمام کشور ها را برای همیشه به روي پاکستان ببندد.

امروز افغانستان به طرف پیشرفت طرقی و ثروتمند شدن روان است و پاکستان به طرف نابودی و انزوا افغانستان چهار راه اقتصادی آسیا و اروپا میشود و پاکستان به کوچکترین پس کوچه های کشور های پس رفته مبدل میشود.

هنوز هم پاکستان فرصت توبه در مقابل رئیس جمهور غنی ومردم افغانستان را دارد. در غیر این صورت پاکستان برای همیشه محتاج افغانستان خواهد بود چون غني افغانستان را به زود ترین فرصت به اوج غنامندی میرساند. غنی که پاکستان در مقابلش کودک بیش نیست.

چهار پلان بزرگ که اشرف غنی بالایش کار میکند تقریبآ جامه عمل پوشیده.
پلان های که ممکن حتی اروپایی ها درخواست پناهنده گی را در افغانستان بکنند.

۱. پلان اول او صلح سرتاسری است که تقریبأ به آن دست یافته است.
این پلان تمام مردم افغانستان را واحد میسازد و جنگ در افغانستان را خاتمه میدهد.

۲. استخراج شفاف معادن زیر زمینی افغانستان:
افغانستان میتواند با استخراج معادن خویش یکی از به ثروتمند ترین کشورها در جهان مبدل شود.

۳. مهار آب در افغانستان:
افغانستان میتواند هر قیمت که بالای آب خود بگزارد پاکستان و ایران ناگزیر آن قیمت را به افغانستان بپردازند. راه دیگر وجود ندارد، ایران و پاکستان باید برای ادامه حیات خود از آب افغانستان مستفید شوند.
چون اراده هر نوع تجاوز نظامی علیه افغانستان را باید از ابر قدرت دنیا، روسیه سابق تجربه کرد.

۴. نحوه انحصار سرمایه بیش از ۲۰۵ کشور جهان در افغانستان است، که شاید ارزش تیکه سنگ افغانستان معادل طلا به سایر کشورهای جهان مبدل شود چون هر سنگ افغانستان قیمت خاص خودش را دارد.

اینک رئیس جمهور غنی تمام مهره های مفسد و ناکار را یا از وظایف سبکدوش و یا هم بی صلاحیت کرده است و اکثریت امور دولت داری را خودش به پیش میبردند.

در یک شبانه روز سران حکومت پاکستان ۱۸ ساعت میخوابند در حالیکه رئیس جمهور غنی در یک شبانه روز ۱۸ ساعت کار میکند.

در حال حاضر یک تعدادی از اتباع افغانستان از کار کرد های غنی راضي نیستند، مگر این ناراضی ها هم بسیار زود بیدار خواهد شدند، خوب و بد خویش را دانسته و اشرف غنی را درک خواهد کرد.

تکرار میگوئېم:
تکرار میگوئېم که پاکستان باید سیاست ناکام خود را در برابر افغانستان تغیر دهد. امروز چانس داریم که افغانستان صدای ما را بشنود چون فردا افغانستان در جای قرار خواهد داشت که شاید صدای فریاد های پاکستان را به آساني نشنود.

کومک های امریکا، بانک جهاني، بریتانیا،عربستان سعودی، و چین که بعد از هزار مکر، نیرنگ، ناله و فریاد دولت پاکستان به پاکستان وعده شده بود. اشرف غنی توانست با یک قلم دو کلیمه سیاست خود تمام کومک های مذکور را به نفع افغانستان ببرد و پاکستان با کشتی بزرگ و همه امکانات در ساحل بیچاره بماند.

باز پاکستان غني را نه شناخت

امروز افغانها قادر هستند که به دستان خالی و اعتبار بین المللی رویا های نیاکان شانرا تحقق بخشند پروژه هاي را آغاز کرده اند که ما فکر نمیکردیم مردم کشور مثلي افغانستان حتی نام آن پروژه ها را بدانند. در حال حاضر ما شاهد احداث آن در افغانستان هستیم.

و حالا در پاکستان پروژه های که نیاکان مان در پاکستان آغاز کرده بود در نتیجه زور آزمایی و خیانت به افغانستان اشرف غنی را واداشت تا پاکستان را به جاد قحقرا سوق کند در نتیجه پاکستان بیش از چهاده پروژه ملی و حیاتي را در به زوال رفتن اقتصاد پاکستان برای همیشه متوقف کند.

اگر افغانستان به مراد صلح برسد دیگر همسایه های بدبین افغانستان به افغانستان نه خواهند رسید. چون مردم افغانستان از هیچ کسی کم نیستند.

مردم قوی توانا و باجرعت هستند. "

با تشکر فراوان از پورتال محترم افغان جرمن آنلاین

---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما