نخست باید یاد آور شد که برای مردم ما جای مسرت، خوشوقتی، شکرگذاری و تحسین می باشد که طرفداران صلح، ثبات و رفاه، چه در داخل دولت و چه در خارج از حلقه ای دولتی قادر به آن شدند که مذاکرات صلح با حزب اسلامی را با موفقیت به نتیجه برسانند.

بدون شک که مذاکرات موفق صلح با حزب اسلامی، بلخصوص با شخص آقای حکمتیار را باید به حیث یک گام مثبت و بزرگ دانست، زیرا باورمندی به مذاکرات صلح بین الافغانی بود که بدون مداخلات مغرضانه ای بیرون، برای ما افغان ها و جهان ثابت گردید که ما افغانها برای تأمین صلح‌ مشروع، قانونی و با عزت اراده و تعهد داریم.

چنانچه مشاهده نمودیم تمام هموطنان ما و همچنان جامعۀ جهانی از این گام مثبت و موثر مذاکرات بین الافغانی حمایت نمودند و یا لااقل این گام مثبت را تخریب نکردند.

برای تأمین صلح سرتاسری در افغانستان عزیز، مذاکرات موفق صلح با حزب اسلامی یک آغاز خوبی بود، و روند این مذاکرات صلح خواهانه را باید با طالبان نیز ادامه دهیم. همین طوری که کوشش های خیرخواهانه ای از جوانب مختلف صلح خواه و عدالت پسند صورت گرفت تا آنکه موافقتنامۀ صلح با آقای حکمتیار به امضا برسد، چنانچه ما در این پروسه شاهد ارادۀ محکم، تعهد و توجه خاص و حمایت صادقانه ای رئیس جمهور ما آقای داکتر اشرف غنی در این زمینه بودیم، امید، آروزو و تمنای آنرا داریم که پروسه ای آوردن صلح و نیز تطبیق و حمایت آن با طالبان نیز به زودی به وقوع پیوندد!
زیرا که صلح در قدم اول یک امر الهی است، و از همه کسانی که در این راستا صادقانه تلاش می فرمایند باید سپاسگزاری کرد. و از جانب دیگر تأمین صلح در افغانستان عزیز ما یک اصل اساسی برای ثبات دائمی کشور بوده ما را به سمت امنیت، قانونیت، عدالت اجتماعی، ترقی و رفاه رهگشا می باشد! در قسمت مذاکرات صلح با طالبان نیز اجماع ملی وجود دارد، و این مذاکرات با اجماع مشترک شخصیت های ملی و سیاسی کشور انجام پذیر می باشد.

پس باید برای آوردن صلح با طالبان نیز روی یک استراتیژی اساسی کار صورت گیرد، تا همۀ مخالفین مسلح به زندگی مسالمت آمیز و عادی برگردند. باید هر چه زود تر و در آیندۀ قریب کنفرانس ملی برای صلح با طالبان، کنفرانس های مثمر برای صلح با طالبان دایر گردند. زیرا چهل سال جنگ نه تنها بر روان طالبان بلکه بر روان فرد فرد اعضای جامعه ای افغانی ما متاسفانه تاثیرات عمیق و اکثراً تاثیرات خشونت زا و خشونت پروری را به جا گذاشته است، که باید برای راه حل های این مشکلات به صورت دقیق و علمی رسیده گی های موثری صورت گیرد!

اجماع ملی در طرفداری از صلح بین الافغانی و آمدن صلح در کشور با اکثریت تمام وجود دارد. امروز هر افغانی نیاز صلح را درک می کند، اگر کارکر افغان است و یا هم اگر دهقان افغان است، اگر زن افغان است و یا هم اگر مرد افغان است، اگر فیودال افغان است و یا هم اگر غیر فیودال افغان است، اگر چپی افغان است و یا هم اگر راستی افغان است، اگر روحانی افغان است و یا هم اگر غیر روحانی افغان است، همه و همه صلح می خواهند، همه عدالت اجتماعی، امنیت و ثبات و رفاه می خواهند.

پس آنهای که طرفدار صلح نیستند کی ها اند و چرا در راه پروسه ای صلح بین الافغانی محیلانه و ماهرانه و به اشکال زیرکانه سنگ اندازی می کنند؟

وظیفه ای دولت افغانستان میباشد که در چنین اوضاع و حالت در قدم اول آنهای را که در راه پروسه ای صلح بین الافغانی محیلانه و ماهرانه و به اشکال زیرکانه سنگ اندازی می کنند، به صورت دقیق شناسایی نموده به پای میز محاکم شفاف و عادلانه بکشاند!

پس به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!

----------------------------------------------
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما