فرستنده: صلاح الدین وحیدی

آقای محترم عوض علی سعادت به تاریخ 18 اگست 2018 میلادی به ساعت 10:29 به آدرس قوم شریف پشتون در صفحۀ فیسوک خودش دشنامنامه و یا توهیننامۀ مملو از سطحی نگری ها و تحریفاتی از تاریخ تحت عنوان " نامۀ سرگشاده به روشنفکران پشتون " نوشته است که به گمان اغلب "پدرام سا" و وطنفروشانه توسط آن نامۀ سطحی و تحریف هایش از تاریخ کشور عزیز ما، یکی از اوامر باداران ایرانی اش را با دروغ های تفرقه افگنانه و همچنان تاریخ های جعلی و تحریف شده، با کمسوادی مخصوصی که عاید حال مزدوران ایران میباشد، به جا آورده است.

جالب تر از همه این است که آقای محترم عوض علی سعادت، با وجود آنکه حیثیت لودسپیکر رژیم ایران را دارا میباشد، خواهش و میل کاندیداتوری ولسی جرگۀ افغانستان را داشته و ادعا دارد که توان آنرا دارا میباشد که از مردم شریف، بخون کشیده و رنجدیدۀ ولایت غزنی نمایندگی کند. آیا آیا آقای عوض علی سعادت و باداران ایرانی اش که همچو تبلیغات تفرقه انگیز را در بین اقوام شریف افغانستان راه اندازی می کنند، فکر می کنند که همه مردمان شریف افغانستان عزیز ما چنان در خواب غفلت اند که ملتفت تخریبات تفرقه افگنانۀ و نفاق بر انگیز رژیم ایران و مزدوران وی نمی شوند؟

حقیقت این است که با وجود مشکلات عدیدۀ ناشی از جنگها که از چهل سال بدینسو عاید حال مردم رنجدیدۀ ما گردیده است، مردم ما صاحب یک فهم سیاسی و درک ژرفی از اوضاع و احوال کشور خود بدست آورده اند، که مزدوران اجنبی و کمسوادی چون "پدرام ها" و "عوض علی سعادت ها" دیگر نمی توانند، در بین مردمان آگاۀ ما موفقانه دست به تفرقه افگنی زنند.
در عین حالیکه پاسخ و جواب اکثریت مطلق آگاهان جامعۀ ما در برابر "ابله ها" و یاوه سرایان کمسواد و مزدوری چون چون "پدرام ها" و "عوض علی سعادت ها" خموشیسیست، اما اگر چنین نباشد، یعنی هر گاه شخصی وقت گرانبهای خودش را در پی افشاگری "ابله ها" و یاوه سرایان تفرقه انگیز و کمسواد و مزدور به خرچ دهد، پاسخ ها بسیار اند :

بطور مثال نگاه شود به پاسخ بطور مثال آقای دکتور خالدی به چون "پدرام ها" و "عوض علی سعادت ها".

" به پاسخ نامه سرگشادهء دکترعوض علی سعادت (کاندید ولسی جرگه از غزنی) عنوانی م۲۰۱۸ آگست ۱۹روشنفکران پشتون منتشرهء فیسبوک
منابع: www.arianafghanistan.com/UploadCenter/N_khalidi_ba_pasekh_namai_sargoshdai_daktar_emaz.pdf
http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/khalidi_n_pasekh_ba_ali_seaadat.pdf
"
آقای عوض علی سعادت که اندوخته های ذهنی و محتوی داشته های اطلاعاتی اش در گرو چند کتاب ایرانمحور و چند سطر تبلیغاتی کمسوادانه، غیر علمی و تفرقه افگنانۀ ایران بند است، بطور مثال در سطور اول به اصطلاح "نامۀ سرگشاده ..." اش مینویسد:

"جغرافیایی که امروزه افغانستان یاد می‌شود، در دوره‌های باستان و میانه، از سیاست و مدنیت درخشان برخوردار بوده اما آنگونه که میرمحمدصدیق فرهنگ نیز می‌نویسد از زمان فرزند و نواسه‌های احمدشاه ابدالی، افغانستان در مسیر انحطاط قرار گرفت که تا امروز این سیر نزولی همچنان ادامه دارد.
به بیان دیگر تاریخ معاصر افغانستان که با حکومت احمدشاه ابدالی و هویت قوم پشتون آغاز شد، تاریخ سراسر جنگ، خشونت و ویرانی بوده است؛ جنگ‌های که زمینه‌ساز مداخلات کشورهای منطقه و جهان شده و در یک رابطۀ دیالکتیکی افغانستان را به یک کشوری از همه جهت عقب مانده تبدیل نموده است."
در اینجا جهت صرفه جوئی از ضیا وقت تبصره را در رابطه به یاوه سرائی های آقای عوض علی سعادت فقط به یک سوال کوتاه و مختصر اختتام می یابد:
آیا آقای عوض علی سعادت که خودش را داکتر هم میخواند، مطالعۀ فراختر از تبلیغات تفرقه افگنانۀ ایران در ارتباط افغانستان دارد و یا خیر. و هر گاه این همه تبلیغات مخرب و تاریخ های تحریف شدۀ ایران در ارتباط افغانستان درست و راست باشند، پس چطور امکان دارد با این همه سیر نزولی، مثلاً دیروز، افراد و اشخاصی چون مرحوم صدیق فرهنگ و یا هم امروز افراد و اشخاصی چون "لطیف پدرام" ، "عوض علی سعادت" و یا که و که به کرسی های بلندی چون کرسی های پارلمان کشور راه پیدا کنند؟
آیا مثلاً در کشور بادار آقای لطیف پدرام و یا کشور بادار آقای عوض علی سعادت افراد و اشخاصی با چنین دیگاه های مخربانه در پارلمان ایران راه دارند؟
پس نظر به منطق آقای عوض علی سعادت این چه نوع سیر نزولی است که امروز حتی لطیف پدرامی و یا حتی عوض علی سعادتی نیز در راۀ اشغال حتی چوکی های پارلمان کشور نیز کدام مشکلی واقعی ندارند.
سؤال آخر این است که این لقب دکترا را آقای عوض علی سعادت از کجا و روی چه منظوری بدست آورده است و منابع معلومات و اطلاعات آقای عوض علی سعادت ، بلخصوص در مورد تاریخ افغانستان، چه، کدام ها و از کجا میباشد؟
بنابراین آیا وقت آن نرسیده که "پدرام ها" و "عوض علی سعادت ها" که در گوش و دماغ شان تاریخ های تحریف شده و مغرضانۀ ایران تزریق شده است، و بدان سبب نیز خودشانرا روشنفکر و تحصیل یافته فکر می کنند، بر تاریخ واقعی مردم و کشور ما رو برند و بعدش در بارۀ وضعیت موجود تأمل کنند؟
انتقادها را بشنوند، از مزدوری و نشخوار کالاهای مخرب و تبلیغاتی ایران خود را و اذهان خود را برهانند و حمل بر تعصّب نکنند!
از مزدوری و نشخوار کالاهای مخرب و تبلیغاتی ایران دست بکشند و بیش از این به امر باداران ایرانی شان از این نوع تفرقه افگنی ها و عوام فریبی های شان بپرهیزند! بیش از آنکه خود شانرا در گرداب اندیشه های ضد وحدت ملی، افغان زدائی غرق نمایند و بر ضد منافع ملی ما به تفرقه افگنی ها وقت شان را صرف نمایند، بهتر خواهد بود در قدم نخست خود شان را از واقعیت ها و حقایق آگاه سازند، از مزدوری اجانب دست بکشند و در اندیشۀ توسعه و رشد واقعی کشور اذهان خودشان را سوق دهند.
در قسمت سؤال کمسوادانۀ آقای عوض علی سعادت که آن هم به امر باداران ایرانی اش آنرا چنین مطرح میکند:
" اینک یکسال کم یک قرن از استقلال افغانستان می گذرد اما آیا آیا افغانستان مستقل است؟"
در این ارتباط با خلاصۀ کلام به پاسخ آقای عوض علی سعادت باید گفت: افغانستان پیش از یک قرن هم مستقل بود، فعلاً هم مستقل است. مشکل اصلی آقای عوض علی سعادت کمبود سواد جناب ایشان و محیل بودن و ماهر بودن باداران ایرانی ایشان می باشد که استقلال را طوری دیگری در ذهن آقای عوض علی سعادت تزریق نموده اند.
آقای عوض علی سعادت فکر میکند، البته به دلیل شستٌشوی مغزئی که ایشان از طریق میدیای ایران محور گردیده اند، که استقلال افغانستان فقط و فقط زمانی بدست می آید که تمامی واک و اختیار افغانستان به دست کشور ایران باشد.
----------------------------------------------
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید حمایت حقوق زنان مظلوم در افغانستان!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما