کنار رفتن آقای نور گامی بزرگی بسوی مدنی شدن افغانستان
اینک پس از جار وجنجالهای فراوان ، طولانی و تهدید ها و اخطار های تند و تیز جنگسالاران و اشخاص متکی بر تفنگ به حکومت و خبرهای ضد و نقیض انفکاک و استعفا - آقای نور جنگسالار و فرعون صفت بزرگ کشور ، امروز بالاخره گوشه نشین شد .
چون حکومت و قانون همیشه تحت تهدید و تخت و تاز وی قرار داشت خواهی نه خواهی اکثر همشهریان از خداوند جلت عظمته شهادت وی را دعا گوی بودند تا باشد رب العالیمن وی را صاحب جنت به وسعت افغانستان ویا بزرکتر از آن سازد و هر جای که بخواهد شهرک اعمار و عیش و نوش کند و مردم بی بس این کشور که نزد وی غلام و اسیر است ازاد شوند .
در مدت نزدیک تر به سه دهه ، از روزی که مجاهدین حکومت داکتر نجیب را سرنگون کردند زورگویی ، حتک حرمت ها و تجاوزات مالی و ناموسی در کشور عزیز به اوج رسید ، برادران مجاهد به هیچ قانون و اصول پابندی نه گذاشته و همه چیز را مال غنیمت دانسته هر چیز که دلشان خواست حق خود دانسته انرا به زور تفنگ به دست اوردند . بدون سواد و توان خواندن و نوشتن پست های بلند سیاسی و مدیریتی این کشور را تصرف کردند . در مقابل هر شبخون به قانون و اصول خود را مجاهد دانسته خاک کشور را مال غنیمت و مردم کشور را اسیر و غلام معامله کردند و حکم شان مطابق به هوا و هوس شان به اساس مایشتهون بود .
گر چه چند تن از این جنگسالاران نسل جوان (پسران) خویش را به کشور های متمدن جهت اموزش و فراگرفتن تعلیم فرستادند که این امر باعث امیدواری یک تعداد از مردم این کشور غنیمت شده شد و فکر کردند که شاید نسل اینده این طبقه متکی بر تفنگ باسواد شود و جامعه ما پس از سپری شدن اقتدار یک نسل زورگویی دوباره به سمت مدنی شدن بر گردد اما بعضی از وقایع رخ داد که مثال انرا لت کوب سربازان اردو ملی در ننگرهار میتوان یاد اور شد که توسط پسر جوان و لندن دیده ای تفنگ سالار حضرت علی صورت گرفت ، وقت احمدعلی مرتکب این جرم گردید امیدواری مدنی شدن نسل دوم تفنگ سالاران را به نقش روی اب تبدیل نمود ثابت کرد که "عاقبت گرگ زاده گرگ شود" .
به هر صورت وضعیت امروزی کشور و اعلان قبول استعفای اقای نور از طرف حکومت مژده بزرگی به هموطنان و نوید خوش ایند برای صلحدوستان و مردم غنیمت شده این کشور است و در عین زمان ثابت میسازد که اگر فرعون صفتان هر چند بلند پروازی کنند و سر کبریای شان فلک بوس هم شود بالاخره قانون انهارا وادار به تسلیمی مینماید . خس وخاشاک چون ظاهر قدیر، حضرت علی و امثالهم در صورت استمرار بلند پروازی و زورگویی بجز وزمین ساختن بار دوش خود به چیزی دیگری نایل نخواهد شدند.