موضوع، موضوعی قضیه ای عطامحمد نور و آصف مهمند است، که همه دست اندرکاران سیاست های افغانستان از آن آگاهی دارند:

مردم افغانستان در کنار امنیت و ثبات عدالت اجتماعی و قانونیت می خواهند، اشخاصی که بلخصوص از داخل دولت و با استفاده از زور دولتی به قانون شکنی و بی عدالتی دست می زنند، باید، بلی باید به پای میز محاکم قانونی و شفاف کشانیده شوند و عطامحمد نور یکی از همان اشخاصی است که با اعمال زشت غیر قانونی اش به امنیت، ثبات، عدالت اجتماعی و قانونیت افغانستان صدمه وارد نموده است و از این بابت باید به پای میز محاکم قانونی و شفاف کشانیده شود!

نیت وهدف افغانهای صادق و آگاه از محکمه ای شفاف و قانونی عطا محمد نور چیست؟

افغانهای صادق و آگاه به این عقیده اند، که، هر گاه در قضیه ای عطا نور- آصف مهمند حقایق اظهار گردد، اقلاٌ یک گامی به سمت عدالت اجتماعی و قانونیت نزدیکی صورت می گیرد. در این نیت و هدف افغانهای صادق و آگاه نه کدام جبهه گیریی وجود دارد و نه هم کدام مفاد شخصیی، بلکه فقط و فقط ازحق وحقیقت دفاع نمودن است، زیرا سلامتی و پایداری افغانستان و مردم افغانستان، یعنی عدالت اجتماعی و قانونیت در افغانستان مربوط به دفاع نمودن از حق می باشد!

کنه وکیف مطلب دراینجا است که اگر فساد اداری، غصب دارایی های عامه، بریدن گوش یک افشا کننده ای مفسدین اداری و غاصبین دارایی های عامه خیانت بوطن است، آیا یک مفسد اداری و غاصب دارایی های عامه که که گوش یک افشا کننده ای اعمال زشت و شوم خودش را می بُرد، مرتکب خیانت بوطن نشده است؟

بادرنظرداشت مطلب فوق میتوان گفت که تاریخ مردم افغانستان به وقایع، حوادث، رویدادها وقضایا ی مردم ما سطحي نمی نگرد بلکه نتایج حاصله ای وقایع، حوادث، رویدادها وقضایا را برای ملت افغان ژرف و موشگافانه تحلیل ودر زمینه حکم خویشرا صادرمینماید. ضمنآ نباید به دست فراموشی سپرد، که، برخورد افغانهای غیور به مقابل عملکرد های زشت غاصبن قدرت، سیاستبازان محیل، سیاستمداران زور گو و عدالت گریز در افغانستان گاهگاهی شدیداٌ عدالت طلبانه، عاطفي واحساساتي نیز بوده است، که، به جنگ های شدیدی نیز منجر گردیده است.

اینکه چرا سران جمعیت و شورای نظار، با وجود آنکه از همه بهتر همکار حزبی شان عطامحمد نور را می شناسند، از جمله اعمال زشت وی نیز مطلع می باشند، ولی با آن هم از وی حمایت می کنند و یا در مقابل وی از خاموشی و سکوت های معنی داری کار می گیرند، مورد قبول مردم افغانستان نمی باشد!

آیا آقایون امرالله صالح، یونس قانونی، احمد ولی مسعود و یا هم آقای عبدالله عبدالله نمی دانند که عطامحمد نور در این شانزده سال اخیر کدام اعمال زشتی را از خودش بروز داده است و امروز نیز کدام اعمال زشتی را از خودش بروز می دهد؟
واضعیست که همه ای آنها می دانند!
از این روست، که،

شاعر می گوید:

"سرد شد دل از دم این پهلوانان غرور
رستم اند اما بغل پروردهای خاله اند"

---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما