شاید این سوال بالایی که آیا بهتر نخواهد بود که جناب محترم آقای حامد کرزی به حیث والی ولایت قندهار ایفای وظیفه فرمایند؟ نزد بعضی ها مزاح، نزد بعضی ها ریشخندی، نزد بعضی ها شوخی و یا هم نزد بعضی ها نیشخندی جلوه نماید، اما خداوند (ج) حاضر و شاهد است که سوال بالایی، نه به شکل مزاح طرح شده است، نه به شکل شوخی بلکه به حیث یک سوال جدی و دقیق ارایه گردیده است!

شاید شاید درخواست والی شدن به یک ولایت، برای برخی ها کسر شان تلقی گردد، زمانی که از شخصی محترمی که دو دوره ای ریاست جمهوری و دوره ی ریاست اداره ای موقت یک مملکت را پشت سر گذشتانده باشد، چنین یک درخواست و یا خواهشی صورت گیرد، مگر در نزد وطندوستان واقعی و همچنان در نزد اهل خرَد و بصیرت این نوع پرسش ها یک پرسش جایز و مشروع قلمداد می گردند، مخصوصاٌ زمانی که مثلاٌ در اخبار محترم "سلام وطندار" تحت عنوان" 20 هزار کودک کندهاری مصروف کار های شاقه‌اند" ، به نشر می رسد که:

" 20 هزار کودک کندهاری مصروف کار های شاقه‌اند

تنها در زباله‌ دانی چهارراه شهیدان مرکز کندهار، در فاصلۀ چند دقیقه‌یی نزدیک به پنج کودک به این زباله دانی سر می زنند و با دستان شان اشیای فلزی، پلاستیک و کاغذ جست و جو می کنند.
این کودکان که میان 7 تا 12 سال دارند، از خانواده های غریب شهر هستند و از بام تا شام برای یافتن لقمه نانی در میان زباله‌ ها می گردند تا چیزی برای فروش یا خوردن پیدا کنند.
ادریس، یکی از هزاران کودکی است که صبحِ زود از خانه بیرون شده و تا عصر از میان زباله های شهر آهن، پلاستیک و کاغذ گردآوری می‌کند. به گفتۀ او، روزانه 70 تا 100 افغانی از فروش زباله ها به دست می آورد و با آن لقمه نانی برای خود و خانواده‌اش تهیه می‌کند. آغاگل، یکی دیگر از این کودکان می گوید، بیشتر وقت هم سن‌ و سال‌ هایش به خاطر غریبی‌اش او را تمسخر می‌ کنند، اما او تمام این حرف ها را نادیده گرفته و به کارش ادامه می‌دهد.
مسوؤلان کمیسیون حقوق بشر کندهار می‌گویند، هم اکنون 20 هزار کودک در این ولایت به دلیل مشکلات اقتصادی، کار شاقه می‌کنند. شمس‌الدین تنویر، مسؤول بخش کودکان کمیسیون حقوق بشر کندهار در گفت‌ و گویی به سلام‌ وطندار می گوید، در کنار کودکان کندهاری، کودکان ولایت ‎‌های هلمند، زابل و ارزگان نیز در کندهار مصروف کار های شاقه‌اند.  
مسؤولان کمیسیون حقوق بشر کندهار می‌گویند، تاکنون چندین‌ بار در این مورد با مقام‌ های حکومتی گفت و گو کرده و نگرانی‌ های‌ شان را با آنان شریک ساخته‌اند، اما هنوز توجهی از سوی حکومت به این موضوع نشده است."
---------------------------------------------
تبصره ای کوتاه: بدون شک که آقای حامد کرزی فقط مربوط ولایت قندهار و مردم شریف قندهار نیست، بلکه او بلخصوص امروز یک چهره ای به اصطلاح جهانی و یا یک چهره ای تقریباٌ بین المللی گفته می شود، مگر با آنم "حالت زار بیست هزار کودک قندهاری که به کار های شاقه مصروف اند" ویا حالت زار بقیه کودکان معصوم افغانستان که به کار های شاقه مصروف اند و یا قربانی خشونت ها می شوند، وجدان هر افغان مصلحی را به یک بیداری فعالانه دعوت می کند!

---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما