قراریکه بار ها و به کرات هموطنان ملی گرای ما از مداخلات محیلانه و ماهرانه ای رژیم ایران در امور داخلی افغانستان عزیز ما، بلخصوص از مداخلات محیلانه و ماهرانه ای رژیم ایران در امور داخلی افغانستان عزیز ما در همین یکونیم دهه ای اخیر شکایتنامه های را درج تاریخ نموده اند، مگر متاسفانه تا به امروز به صورت دقیق و علمی این مداخلات محیلانه و ماهرانه ای رژیم ایران در امور داخلی افغانستان عزیز ما، به ارزیابی های علمی گرفته نشده است، و نه هم تحقیقات دقیق علمی در این زمینه وجود دارد!

از این روست که یک نیاز بزرگ جامعه ای افغانی ما میباشد، تا چگونگی همین مداخلات "محیلانه و ماهرانه ای" رژیم ایران در امور داخلی افغانستان عزیز ما را تحت ارزیابی های علمی و همچنان آن را تحت تحقیقات دقیق علمی بگیریم!

جواب مختصر سوال بالایی‌ و یا این نبشته در دو بخش تقسیم گردیده است:

بخش اول: رژیم ایران "چرا" ، نطام، دولت و حکومت افغانستان را تضعیف و تخریب می نماید؟

بخش دوم: رژیم ایران "چگونه" ، نطام، دولت و حکومت افغانستان را تضعیف و تخریب می نماید؟

-----------------------------------------------

اول: رژیم ایران "چرا" ، نطام، دولت و حکومت افغانستان را تضعیف و تخریب می نماید؟

جواب سوالی را که "چرا" رژیم ایران، نطام، دولت و حکومت افغانستان را تضعیف و تخریب می نماید، بار ها از قلم هموطنان ملی گرای ما به توضیح و تحلیل گرفته شده است، که تا به حال، خلاصه ای این "چرا" مختصراً در تحت پنج نکته، چنین بررسی گردیده است:

۱. رژیم ایران، بخاطر توسعه طلبی های منطقوی اش، چنانچه در دیگر کشور های همجوارش به مداخلات ماهرانه و محیلانه دست می زند، در داخل افغانستان نیز به یک سلسله مداخلات مخرب و مغرض ماهرانه و محیلانه دست می زند!

۲. رژیم ایران، با داشتن یک سیستم یک حزبه ویا به اصطلاح ولایت فقی، در هیچ صورت یک نظامی را که بنا آن بر اساس پلورالیزم گذاشته شده باشد، آن هم در همسایه گی اش، نمی پذیرد، زیرا آن رژیم از بیداری، مردمسالاری و عدالت طلبی مردم ایران در حراس بوده و بقای سیستم یک حزبه ویا به اصطلاح ولایت فقی خودش را با تهدید مواجه می بیند.

۳. نزدیک بودن روابط اقتصادی ایران-روسیه، نزدیک بودن روابط اقتصادی ایران-چین و در عین زمان تقابل منافع ایران و امریکا، تضاد های ایران-عربستان و در عین حال نزدیکی روابط افغانستان-امریکا، عربستان سعودی و تا حدودی پاکستان رژیم ایران را به افکار محیلانه و مخربانه ای تضعیف و تخریب نطام، دولت و حکومت افغانستان تشویق و ترغیب میدارد!

۴. دسترسی رژیم ایران در چور وچپاول آب های افغانستان، موضوعی دیگریست که چرا رژیم ایران، نطام، دولت و حکومت افغانستان را به اشکال محیلانه و ماهرانه تضعیف و تخریب میدارد!

۵. تخیلات و خواب های ایران صغیر از داشتن یک ایران کبیر، یعنی تخیلات توسعه طلبی های منطقوی رژیم ایران، موضوع دیگریست که رهبران رژیم ایران، چنانچه بار ها یاد آور شده اند، افغانستان عزیز ما را محیط خلوت برای عظمت طلبی ها و قدرت طلبی های منطقوی خویش تصور می کنند. چنانچه از کانال های افزار سازی های مذهبی-دینی و همچنان از طُرق آله سازی های زبانی برای پوشش اهداف شان طرح ریزی های تفرقه افگنانه را جهت تسخیر اذهان عده ای کثیری از مردمان شریف افغانستان راه اندازی می نمایند!

بخش دوم: رژیم ایران "چگونه" ، نطام، دولت و حکومت افغانستان را تضعیف و تخریب می نماید؟

ادامه دارد

-------------------------------------------------
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما