گرمایش زمین یکی از بزرگترین مشکلاتی است که ما دچار آن هستیم  و احتمالا نسل های بعدی هم با  آن دست و پنجه نرم خواهند کرد، گرمای  زمین  به شدت محیط زیست و ساکنان زمین  چه انسان ها و چه حیوانات  را تهدید میکند  برای اینکه بهتر به عمق فاجعه پی ببرید باید بدانید که گرمای زمین چه عواقبی خواهد داشت: 

۱_  آب و هوا را تغییر می دهد و باعث  وقوع سیل ، طوفان های شدید و خشکسالی میشود.
۲_باعث  ذوب شدن یخچال ها  و  بالا آمدن سطح آب دریاها میشود.
۳_  منابع غذایی انسان ها کاهش می یابد.
۴_  افزایش دمای هوا باعث  بخار  شدن بیشتر آ ب  نوشیدنی میشود.
۵_ بیماری های گرمسیری شیوع پیدا می کنند.

حالا توجه کنید به تعدادی از بیماری هایی که با گرمایش زمین مرتبط هستند: 


۱_ مالاریا
۲_ شیستوزومیاسیس

۳_ لمفاتیک فیلاریازیس

۴_تریپانوزومیاسیس آفریقایی

۵_ لیشمانیازیس

۶_ دراكان كوليازيس

۷_ اونچو سرسيازيس

۸_ تریپانوزومیاسیس آمریكایی

۹_ تب کنگو

۱۰_ تب زرد (۱)

 همانطور که دیدیم گرمایش کره زمین به روند آب شدن یخچال ها و کوه های یخی منجمله یخچال هندوکش سرعت میبخشد که خودش به تنهایی مشکل بزرگی است، یخچال ها انباشته های بسیار بزرگ یخی هستند که از بارش های پی در پی برف در مکان های بسیار سرد مانند ارتفاع های کوه ها و یا حتی سطح دریاها به وجود می آیند، به گونه ساده تر اگر بگویم یخچال در حالتی به وجود می آید که در جای خیلی سردی برف ببارد و آن برف تا باریدن برف بعدی آب نشود، بار بعد و پس از بارش مجدد برف، برف نخستین به لایه ای از یخ تبدیل میشود و ادامه این روند سبب تشکیل یخچال میشود.  

یخچال ها حدود ۲۰ درصد گرمای خورشید را جذب میکنند، اگر آنها نباشند خود زمین این گرما را جذب خواهد کرد. از آن گذشته گرمای زمین باعث آزاد شدن متان های منجمد خواهد شد، در داخل یک  ساختار جامد و کریستالی از آب در کف اقیانوس های زمین به شكل رسوب، مقادیر عظیمی از متان وجود دارد، در سال ۲۰۰۷ تخمین زده میشد که تنها در قطب جنوب  400 میلیارد تن متان منجمد وجود دارد. (۲)


منابع:

۱_ چالشهای مدیریت توسعه پایدار كشور، بانو سحر طبیبیان، مجید عباس پور، ص ۵
۲_ گرمایش جهانی و بحران های محیط زیستی _کانون انسان پاک، زمین پاک، ص ۳