د موضوعګانو سرپاڼه

اسلام، اسلامي شرعه او د اسلام تاریخ

له لمانځه وروسته دوعا/فرض که سنت؟؟

حمید هڅــاند
09.12.2012

دعا بعد از نماز فرض يا سنت؟ (فتوى)

on January 16, 2011 8:42 am in عبادات / 9 تبصره ها

جواب دهنده: مولوي نقيب الله حميد

سوال

اولتر از همه سلام و احترامات خود را برای تمام کارمندان اصلاح انلان تقديم مي دارم. بعدا سوال من اين است كه در بعضی مساجد علما بعد از نماز فرض دعا می کند و در بعضی مساجد بعد از نماز سنت. لطف نموده برای ما واضح سازید.
تشکر

جواب

برادر عزیز. السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

در این شک نیست که دعا اساس عبادت است و همیشه مسلمان باید دعا نماید که یا دعا در دنیا زود یا دیر قبول می شود به اساس مصحلت و یا این که در دنیا قبول نمی شود بلکه در آخرت ذخیر می گردد و برای شخص دعا کننده اجر و پاداش داده می شود و خداوند می فرماید که شما دعا نمایید من اجابت می کنم و دعا باید ازاخلاص و قلب پاک سرچشمه گیرد و دعا کننده باید خود را به شرایط قبول دعا برابر نماید که همانا اخلاص در دعا باشد و رزق او از حلال باشد و از حرام اجتناب ورزد.

براي هر امر عبادی در دين نياز به دليل صحيح از کتاب و سنت داريم، در غير اينصورت آن امر بدعتي در دين است که لازمست ترک شود. آنچه که مشهور و سنت است؛ اذکار ماثور نبوي بعد از نماز است مخالف با روش آنچه که در سوال آمده است مي باشد و باید بگویم که اذکار ودعاهای زیادی از رسول الله صلی الله علیه وسلم نقل شده است که آنر بعد از نماز فرض بشکل فردی میخواندند ، وبصورت دعای دسته جمعی کدام روایت نقل نه شده است ، به همین خاطر اکثره علما دعا بصورت دسته جمعی را بدعت میگویند ، چه بعد از فرض باشد یا بعد از نماز سنت .

ولی در مساجد کشور ما دعا کردن امام و آمین گفتن مقتدیان بعد ازنماز شکل یک فریضه را بخود گرفته است ، اگر کدام امام آنرا ترک کند به نامهای مختلفی اورا مسمی نموده و از امامت دورش می کنند .

پس دعا کردن بطور دسته جمعی بعد ازنماز های پنچگانه یک چیزی جدیدی است که در سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم دلیلی برایش نیست ، و به نظر اکثره علما بدعت است.

والله اعلم

ستاسو اند؟

درنښت


OK
This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more