د موضوعګانو سرپاڼه

نړيوال ښکيلاک او د لرو بر افغان دازادۍ غورځنګ

سرقت آثار تاريخي از کجا منشأ ميگيرد؟

لړمون خوړينی
14.08.2004

baig -jan ( دجنبش ويب پاڼې مشر )
جريده امريکايي "کرسشن ساينس مانيتور" در مقاله يي تحت عنوان "بودا هنوز تهديد مي شود" وزير اطلاعات و فرهنگ را متهم به همدستي با قاچاق بران آثار تاريخي نموده است.

مقاله مي گويد يک گروپ هفت نفری به قرية مس عينک آمده در ولايت لوگر رفته در باره آثار تاريخي در آن منطقه سوالاتي نموده و مردم را به دزدي آثار تاريخي مربوط به بودا ترغيب نمودند. مردم قضيه را به پوليس راپور داده و پوليس آن هاي را بازداشت نموده و به کابل فرستاد؛ اما در اثر مداخلة مستقيم وزير اطلاعات و فرهنگ از بازداشت رها شدند.
"نورمحمد پاکتين" قوماندان پوليس لوگر مي گويد دزدان آثار تاريخي به کمک مامورين وزارت اطلاعات و فرهنگ، محل اين آثار را پيدا نموده و آن را مي دزدند. يک ديپلومات غربي در کابل مي گويد: "فساد در ادارات دولتي زياد است که سبب دزدي آثار تاريخي مي شود".
"انزرگل" باشندة قرية مس عينک مي گويد که: "آثار تاريخي از منطقه سکونت او به کمک مامورين دولت به سرقت مي رود". او گفت: "افرادي که به محل آمده بودند محافظ آثار تاريخي نه، بل دزد اين آثار بودند".
انزورگل گفت: "آن ها به ما گفتند که اگر ما با آن ها در کشيدن آثار از زير زمين کمک کنيم و حکومت از اين کار خبر نشود، آن ها ما را در پول فروش آن شريک خواهد کرد".
قوماندان پوليس لوگر مي گويد تحقيقات همه جانبه او در بارة افراد بازداشت شده مي رساند که آن ها دزد بودند. آن ها نامه هايي از سوي وزارت داخله و وزارت اطلاعات و فرهنگ با خود داشتند و رهبر گروپ که به پشتو با لهجة پاکستاني صحبت مي کرد حتي ادعا داشت که براي سفارت امريکا در کابل کار مي کند..
قوماندان پوليس گفت: "رهبر گروپ نزد من آمد و گفت مي خواهد به تنهايي چيزي به من بگويد . وقتي که ما از جمع مردم دورتر شديم او ادعا کرد که کارمند سفارت امريکا در کابل است". اين حيله ايست که قاچاقبران آثار عتيقه و مواد مخدر با استفاده از نام سفارت کشور هاي پر قدرت مامورين محلي رامي ترسانند.
پاکتين دزدها را به کابل فرستاد و وزارت داخله در اثر مداخلة مستقيم وزير اطلاعات و فرهنگ آن ها را رها کرد.
"محمدنادر رسولي" مدير باستان شناسي در وزارت اطلاعات و فرهنگ اعتراف مي کند که افراد بازداشت شده مامورين آن وزارت نبودند (قسميکه در مکتوب وزارت گفته شده بود)، بل افرادي بودند که مي خواستند محل آثار تاريخي را به مامورين وزارت نشان دهند. اما آن ها قبل از مامورين وزارت به آنجا رسيده وتوسط پوليس دستگير شدند.

PAYAMEMOJAHED
واخبر په لادنې پته لوستلی شئ
[url]http://junbish.org/Dariforum/viewtopic.php?t=436[/url]


OK
This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more