د موضوعګانو سرپاڼه

نړيوال ښکيلاک او د لرو بر افغان دازادۍ غورځنګ

بدبخته او خوشبخته نسته ٠ که سته !


ع کريم حليمي
05.07.2004

درنو لوستونکو سلام ٠ دغه ليکنه مي ولوستل ٠ نو زړه راته وويل چه په خپلو وړونو ئې شرکه که ٠
که ښه وي ښه ٠ کنه نو وطنمل صاحب دې ډيليټ کړي ٠

مطالعه برای بررسی چيزی که مردم آن را "چانس" می خوانند، ده سال قبل شروع شد.

می خواستم بدانم چرا بخت و اقبال هميشه در خانه بعضی ها را می زند، اما سايرين از آن محروم می مانند. به عبارت ديگر چرا بعضی از مردم "خوش چانس" و عده ديگر "بدچانس" هستند؟

آگهی هايی در روزنامه های سراسری چاپ کردم و از افرادی که احساس می کنند خوش چانس يا بدچانس هستند خواستم با من تماس بگيرند.

صدها نفر برای شرکت در مطالعه من داوطلب شدند و در طول سال های گذشته با آنها مصاحبه کردم، زندگی شان را زير نظر گرفتم و از آنها خواستم در آزمايش های من شرکت کنند.

نتايج نشان داد که هرچند اين افراد به کلی از اين موضوع غافلند، کليد خوش چانسی يا بدچانسی آنها در افکار و کردارشان نهفته است.

برای مثال، فرصت های ظاهرا خوب در زندگی را در نظر بگيريد. افراد خوش چانس مرتبا با چنين فرصت هايی برخورد می کنند، درحالی که افراد بدچانس نه.

با ترتيب دادن يک آزمايش ساده سعی کردم بفهم آيا اين مساله ناشی از توانايی آنها در شناسايی چنين فرصت هايی است يا نه.

به هر دو گروه افراد "خوش چانس" و "بدچانس" روزنامه ای دادم و از آنها خواستم آن را ورق بزنند و بگويند چند عکس در آن هست.

به طور مخفيانه يک آگهی بزرگ را وسط روزنامه قرار دادم که می گفت: "اگر به سرپرست اين مطالعه بگوييد که اين آگهی را ديده ايد 250 پوند قيمت خواهيد گرفت."

اين آگهی نيمی از صفحه را پر کرده بود و به حروف بسيار درشت چاپ شده بود.

تنش عصبی

با اين که اين آگهی کاملا خيره کننده بود، افرادی که احساس بدچانسی می کردند عمدتا آن را نديدند، درحالی که اغلب افراد خوش چانس متوجه آن شدند.

مطالعه من نشان داد که افراد بدچانس عموما عصبی تر از افراد خوش چانس هستند و اين فشار عصبی توانايی آنها در توجه به فرصت های غيرمنتظره را مختل می کند.

در نتيجه، آنها فرصت های غيرمنتظره را به خاطر تمرکز بيش از حد بر ساير امور از دست می دهند.

برای مثال وقتی به مهمانی می روند چنان غرق يافتن جفت بی نقصی هستند که فرصت های عالی برای يافتن دوستان خوب را از دست می دهند.

آنها به قصد يافتن مشاقل خاصی روزنامه را ورق می زنند و از ديدن ساير فرصت های شغلی بازمی مانند.

افراد خوش چانس آدم های راحت تر و بازتری هستند، در نتيجه آنچه را در اطرافشان وجود دارد و نه فقط آنچه را در جستجوی آنها هستند می بينند.

.

اولا آنها در ايجاد و يافتن فرصت های مناسب مهارت دارند، ثانيا به قوه شهود گوش می سپارند و براساس آن تصميم های مثبت می گيرند. ثالثا به خاطر توقعات مثبت، هر اتفاقی نيکی برای آنها رضايت بخش است، و رابعا نگرش انعطاف پذير آنها، بدبياری را به خوش اقبالی بدل می کند.

.ريچارد وايزمن، روانشناس دانشگاه هارتفوردشاير


بصيرشينواری
06.07.2004

حليمي صيب سلام او احترام !
ستاسي دا غوره شوی مضمون نه يواځې دا چې ارزښتناک دي بلکه ډير په زړه پورې هم دی او زه فکر کوم چې زموږ په ( ټول افغان ) کې د دا ډول مضمونونو يو څه کمی احساسيږي ځکه نو زه په همدغه بهانه د( ټول افغان)
ښاغلو مسؤلينو څخه غوښتنه کوم چې که چيرته يي امکان وي دهمداسي علمي مضامينو لپاره هم يوه برخه ځانګړې کړئ تر څو هلته ډول ډول علمي مضامين د مينه والو خدمت ته وړاندي شي . زه ډاډه يم چې ډير وروڼه او خويندې به په دي برخه کې دلچسپي ښکاره کړي او هم به پکې ګډون وکړي . له بله پلوه به ددي برخې په زياتولو سره زموږ د ( ټول افغان ) په علمي ، ادبي بډاينه کې يو بل ګام هم واخستل شي . ( البته زما په اند ).
ښاغلی حليمي صيب تاسو ته هم يو ځانګړی وړانديز لرم او هغه داسي چې که بيا هم دداسي لنډو او په زړه پوري علمي مسايلو سره مخ شوې او غوښتل مو چې ( ټول افغان ) کې يي ځای پر ځای کړي نو که چيرته درته ممکنه وي چې هماغه مضمون يا مقاله په پښتو واړوئ نو بيشکه چې په دي کار سره به مو لوي خدمت کړی وي !
په ډير درناوي !
بصير شينواری


OK
This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more