نړيوال ښکيلاک او د لرو بر افغان دازادۍ غورځنګ
بعــــــــــنوان خــــــــــداحـافظی :
jakarr
18.06.2008
دوستان گرامی، سلام !
از مدتی به اینسو من به نام جذاب تول افغان (= همه ی افغانها )
علاقه گرفته به فاروم آن پیوستم، جاییکه افتخار آشنایی با نوشته ها
و نظریات آموزنده وسازنده ی خیلی ازهمنوطنان با درد و بااحساس
وطندوستی واقعی و هچنان بادانش و فکر عالی را نیز کمایی نمودم .
بطور نمونه از نوشتار آقایان محمد حسن، حلیمی ،خروتی و ده هاهموطن
دیگر فیض وحظ خاص برده ام .
نظریات سایردوستان نیز برایم آموزنده بوده اند.
با در نظرداشت این حقیقت که در افغانستان ، جاییکه بزرگترین واحد اتنیکی
را پشتونها تشکیل می دهند، زبان پشتومنحیث کل دچار نابسامانی بوده
و موقف در حاشیه رانده شده ی را دارد.
اوضاع کشور و انکشافات سی سال اخیر نیز نشان می دهند
که هرچه رویداد سیاسی، نظامی وغیره در افغانستان بوده، در رابطه ی
تنگاتنگ با پشتونها وشرکت بالفعل آنهابوقوع پیوسته است .
جنگهای خونین ، خرابی ،ویرانی ، بمباردمان ،مکتب سوزی وسایر
آلام گوناگون و متوافر در مناطق پشتون نشین نسبت به هر جای دیگر
کشور رخ داده و تا هنوز دوام دارد.
بحیث عوامل این مشکل میتوان [color=yellow:334244dbe8]بی سوادی، عقبمانی اجتماعی
و ایدیولوژی گرایی[/color:334244dbe8] را نیز نام برد، که طبعاً در شدت وضع ووضعیت
پشتونهای کشور نقش مؤثری را دارند.
در چنین شرایط، در پهلوی اقدامات اساسی تنویری و تربیتی
برای بلندبردن سطح آگاهی پشتونهامنجمله از راه تعمیم و بکارگرفتن
زبان پشتو در همه شئون رسمی و تدریسی(درقدم اول درمناطق
پشتون نشین) در سطح کشور،ایجاد سایت ها و فاروم های گفتمان
پشتو در جال انترنت از اهمیت و مبرمیت خاص و حیاتی برخوردار اند.
از آنجاییکه جامعۀ افغانی نه تنها از لحاظ تباری و زبانی بلکه از
لحاظ فکری و اندیشه ای نیز متنوع ورنگین است، سایت های
با رسالت و با ادعا بایستی این اصل را درنظر داشته باشند.
با تأسف ، از نظر من فاروم تول افغان در اثر دیدگاه های تنگ نظرانه ی
گرداننده گان(یا گردانندۀ) آن دچار بن بست و بحران هویت است و
آنطوریکه نام آن پیام میدهد،جای بهم رسیدن تمام افغانها نمی باشد.
تلاش جادادن تول افغان [color=white:334244dbe8](= همه ی افغانها [/color:334244dbe8]) در سه کنجی نامنهاد
شعار های بی پشتوانه وبی تحرک یک حزب سالهای ٥٠ و ٦٠ سدۀ
گذشته،که اکنون به تاریخ پیوسته ،بجزتلاش محدود کردن ومهار کردن
افکار بکر وسازندۀ بخشی از روشنفکران پشتون در امر اجرای وظایف
اجتماعی چون بقای فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی نیست.
شعار های فریبندۀ [color=yellow:334244dbe8]اسلامی، اولسواکی و ملی [/color:334244dbe8]به ذات خود زیبا اند
ولی به تنهایی آلۀ بیش در دست [color=darkred:334244dbe8]دیما گو گ های اجتماعی [/color:334244dbe8](عوامفریبان)
نیستند. زیرا هرلحظه خطرآن می رود که [color=yellow:334244dbe8]"اسلامی" به اسلامیزم، [/color:334244dbe8]
"[color=blue:334244dbe8]ولسواکی" به دیکتاتوری [/color:334244dbe8]و[color=darkred:334244dbe8]" ملی "به سکتاریزم و نفرت پرا گنی [/color:334244dbe8]با سایر اقوام مبدل شود.
خواسته یا نا خواسته ، به اساس این پالیسی متصدیان فاروم،
به بهانۀ مخالفت با اشغال کشوردرواقع [color=white:334244dbe8]ازطالبیزم دفاع یکجانبه [/color:334244dbe8]
صورت میپذیردوبه دارنده گان نظریات مخالف طالبان به نامهای
مختلف ([color=yellow:334244dbe8]کمونیست، ملحد، نوکرغرب، مزدور دالر وغیره[/color:334244dbe8]) و
اهانت های بی لگام برچسپ شده مانع ورود ایشان دربحث های
که برای تمام افغانهااهمیت حیاتی دارند، میگردند.
ازین گذشته یک مطلب دیگر نیز قابل یادآوریست :
باوجود اینکه هرنوع دشنام و تعرض شخصی عمل منفی و قابل نکوهش
است، درین عرصه نیزبارهااز جانب متصدی برخورد دوگانه صورت
گرفته است . به دشنام های [color=blue:334244dbe8]"خودی"[/color:334244dbe8] همیشه مجال داده شده و از
[color=yellow:334244dbe8]" دیگران"[/color:334244dbe8] عاجل مورد شتم و سرکوب قرارگرفته .
خوانندۀ دلسوز و حقبین صحت این ادعای مرااز لابلای مباحث
مختلف و منجمله مباحث [color=red:334244dbe8]"قفل اندازی"[/color:334244dbe8] شدۀ فاروم دریافت خواهند کرد.
(در جایی قبلاً تماسهای به موضوع گرفته بودم :
http://www.tolafghan.com/forum/viewtopic.php?t=3871
)
روشنفکر افغان و درین حالت روشنفکر پشتون سرمایۀ تمام ملت
است و او در برابر آن مسئولیت و رسالت دارد، بسیاری از روشنفکران
امروزی وطن در گذشته به این و یا حزب و یا ایدیولوژی گرایش و یا
هم اشتراک فعال داشته اند، از راست ترین ها گرفته تا چپ ترین ها
و ما بین آنها.
امروز بسیاری از آنها از زنده گی وگرم وسرد روزگار ومثبت و
منفی عملکرد خود آموخته اند و با اندوخته های فراوان سرگرم
نوشتن کتب و مقالات برای ما وشمااند و سهم خود را در تشکل
اندیشۀ نوین جامعه ی افغانی می گیرند . پیشداوری و برخورد عقده ای
هر چیز شده میتواند، مگر وطنخواهی و دیموکراسی و اسلامیت.
بنابرین، پیشنهاد مینمایم تا متصدی این فاروم بدون ترس
به متن رسالت کار واقعاً ارزشمند خود توجه بیشتر مبذول داشته،
سیاست وسعت نظر و احیای فضای دیموکراتیک و مملو از
احترام متقابل را درین فاروم از سر بگیرند.
[color=blue:334244dbe8]میگویند ماهی را هر وقت ازآب بگیری تازه است ![/color:334244dbe8]
در اخیر، ازحوصله همه ی تان بشمول آنعده هموطنانیکه با نظریات
بعضاً ترت ولی صریحانه ی بنده احساس ناراحتی کرده اند
ابراز امتنان نموده، برایتان در زنده گی شخصی و اجتماعی موفقیت
مزید آرزو می کنم.
خداوند نگهدار
جاکړ
و.افغان
18.06.2008
نه جاکړ صاحب ،
داسی به نه کوې، بحث به سره کوو، متقابل احترام به سره ضرور ساتو،
خفګان به سره نه کوو،
او که تاسو دا غواړۍ چې ټول خلک ستا سره همنظره وي، او ستاسو مخالفت ونه کړي
نو دا کار نا شونې دې.
اختلاف به سره لرو، خو بیا هم افغانان یو، البته داسلام، وطن، ولسواکۍ په
تړاو به له سرو کرښو نه ووځو.
تاسو چې دچا ستاینه کړې، زه يي هم ستایم، دښاغلې محمد حسن صاحب سره
اختلاف ضرور لرم، خو دقضيي په طرحه کې دهغه اسلوب، تحلیل، او طریقه مې خوښيږي،د محترم مولانا حلیمي صاحب، غوټۍ اوربل،
سره مې هم په ډیرو څیزونو کې اختلاف درآيي راغلې، خو هغوي ته زه پوره
پوره درناوۍ لرم، بحثونه يي ډیر په شوق لولم، ځکه چې دخبرو طرحه يي ډیره په
زړه پورې وي، دآدب پرې انتهاء وي، او هیله لرم چې ځما بحثونه هم دقضیو
دطرحي په تړاو هماغسې لار غوره کړي.
خو هیڅ یو افغان، او هیڅ یو مسلمان چې یوه ذره ایمان په زړه کې ولري، دخپلو
مقدساتو سپکاوۍ نشي زغملې، دې خبره کې باید دوهمه خبره په هيڅ صورت
رامنځ ته نشي.
نور زه د خپل ځان له طرفه ستاسو خداي په امانۍ ته هیڅ مثبت ځواب نه وایم، او دا ګام دې غیر مفید بولم، او ښه داده چې مونږ سره پاتې شي، او دا وزینه پاڼه
په خپلو ښکلو لیکنو ښایسته کړې.
نور دې په مخه ښه.
pattang
18.06.2008
جاکړه زه هم درته وايم :
مځه دلې شپه وکړه ، چېرې ځې باران دی ٠
دسياسي لارې دحل- ، اقتصادي- ، اداري - اونور مسلکې مضامين وړاندې کړه.
ستادستنېدو په هيله
پتنګ٠
ع کريم حليمي
18.06.2008
ډېر مکرم ورور جاکر صاحب ،ستاسو و سلام ته
وعليکم السلام ورحمه الله وبرکاته وايم ، د بنده له طرفه هم سلامونه ومنۍ !
ګرانه وروره ! زده کړه يو دوطرفه جاده ده ، لکه څرنګه چي تاسو زموږ له
ليکنو لذت او خوشي احساس کړي ٠٠٠٠٠٠٠٠ کله چه خوشي وي نو ضد ئې همېشه
په بغل کښي وي ، ښه او بد نقيضين دي خو درېيم حالت هم لري ،
هر وخت داسي نه وي چه جامع د افرادو او مانع د اغيارو وي ، په اجتماعي
موضعاتو کښي اختلاف حسن يو جز لاينفک دۍ ، که چيري خبره په کيمياوي
اصولو کښي نو بيا اختلاف او اغيار ځای نه پکښي لري ، خامخا به دوه اټومه
د هايډروجن وي که يو اټوم بل درېيم په کډ سي هدف ته نه رسيږو اوبه جوړيږي
په اجتماعي موضوعاتو د ټولني د جوړښت له پاره اختلاف ضروري جز دي
خوابدئ کول په جر او بحث کښي نور خوابدئ زېږوي ، خوښي له منځه وړي
موږ ډېر څه له تاسو زده کړه !او هم ستاسو له ليکنو له لياري تجريبې راته حاصلي سوې ، او اظهار د منني او تشکر کوم
په عمومي قوانينو کښي يو قانون دي چه :-کميت په کيفيت
که چيري ستاسو خوابدئ ډېر سي او داخدا حافظي مو د همېش لپاره وکړه
نو طبعا د "ټول افغان" په کيفيت کښي تغير راولي ،د چا له نظره به مثبت او
چا له نظره به منفي وي
څوک به ستاسو په خدا حافظي خوشحاله سي او بعضي به خوابدي
خو په مجمع کښي به د تاسف خبره او خبر وي ٠
دريم حالت په نظر کښي ونيسه ، ضرور نه ده چه يابه دق يوو او يا خوش
بعضي وخت درېيم حالت اختيار کړۍ او کړو، نو به همېش خوشحاله ياست ،او خوښ به يوو
په درنښت
ع کريم حليمي
19.06.2008
مکرم جاکر صاحب !
يوه خبره را پياد سوه ، غواړم چه لتاسو سره ئې شريکه کړم
راسته لاس له چپه لاس سره همکاري نه لري او نه غواړي چه عيني عمل وکړي
که چپه لاس راسته څرخوۍ ، نو راسته لاس نه غواړي چه ښې خواته وڅرخي
طبيعت کڼ لاس له يوه هدف لپاره پيداکړي او ښې لاس ئې د بل هدف لپاره
پېدا کړي ، د دمادې خټه د اختلاف په اوبو خشته سوې ده ، همدا دوه لاسونه
يو د بل سره اختلاف لري ، خو دضروري خدمت په وخت يو دبل همکاره وي
که څه هم د چا کڼ لاس قوي وي او د چا بيا ښئ لاس قوي وي ، خو د ضرورت
په لحظه کي هر يوو د خپل وس نه سپموي
هر فزيکدان چه يوي تابلو ته ګوري نو معادلې ويني پرابلمنه ، ولي چه دغه فکر دئ فزيکدان کړی ، موږ د پوهانو نظرونه په يوه اسانه نسو تغير کولي
په درنښت