نړيوال ښکيلاک او د لرو بر افغان دازادۍ غورځنګ
ناکارايى اقليت هاى افغانستان در عرصۀ سياسى
jakarr
05.03.2008
[size=24:19cfd319ed]ناکارايى اقليت هاى افغانستان در عرصۀ سياسى [/size:19cfd319ed]
احمد يولداش
١٣ / ١٢ / ١٣٨٦ هـ ل | 2008-03-03 م
بعد از اينکه افغانستان از چند پارچگى رها گرديده و صاحب مرز هاى گسترده و امپراتورى گرديد، احساس ضرورت ملت به وجود آمد؛ يعنى بعد از تولد افغانستان که قبل از آن به نام هاى گوناگون مسمى گرديده و بعضاَ با فقدان سياسى مواجه شده، نياز اقوام گوناگون به يک قالب افتاد که بايد همه به آن نام ياد گردند و به ملت هاى ديگر هويت خويش را نشان دهند .
نخست ضرورت تغير اسم سرزمين مطرح شد، زيرا بعد از اينکه افغانستان از سه پارچه شدن نجات ميافت بايد نام جديدى پيدا ميکرد؛ بناءَ اسمش را گذاشتند افغانستان، يعنى پشتونستان که يک قوم بزرگ و اکثريت اين سرزمين به شمار ميرود . من از اين ناحيه نگران نيستم و مانند بعضى فاشيست هاى ضد پشتونى به اين نام به ديدۀ نفرت نگاه نميکنم بلکه برعکس احترامش ميکنم و دوستش دارم . زيرا زمانيکه ما معتقد به ديموکراسى ميشويم، ديموکراسى نه تنها يک شعار است و نه هم يک کلمۀ ٩حرفى بى معنا؛ بلکه مفهوم دارد و بايد بدان معتقد شد و به اصولش ايمان آورد.
يکى از اصول ديموکراسى تصميم گيرى بر اساس آراى اکثريت و احترام گذاشتن به راى و نظر اقليت است، چون اکثر اتباع اين سرزمين پشتون ها بودند و در همان زمان اين کشور را دوباره تولد کردند، حق داشتند که اين اسم را بگذارند؛ در اين عمل احمدشاه باباى بزرگ نه بى عدالتى مشاهده ميشود و نه از آن بوى استبداد ميآيد، بلکه اگر احمدشاه باباى بزرگ پشتون هم نميبود بايد همين اسم را به کشور انتخاب ميکرد . به هر حال چون موضوع بحث ما اين نقطه نيست، زياد بالايش نميپيچيم.
زمانيکه باباى بزرگ تهداب افغانستان يا کشور نوين را گذاشت، در فکر گسترش اين خاک گرديد، که تحقق اين فکر نخست نياز به وحدت سرتاسرى اقوام اين سرزمين داشت . همان بود که نه در چهرۀ يک پشتون، بلکه به حيث يک شخصيت ملى وحدت ملى را بين اقوام تامين نموده و بنياد امپراتورى افغانها را گذاشت . باباى بزرگ بيشتر از همه به وحدت ملى ضرورت داشت و همۀ اقوام افغانستان از ته قلب احترامش ميکردند و دوستش داشتند، زيرا بيشترين قوماندانان سپاه باباى بزرگ را قوم ازبک تشکيل ميداد و حتى بزرگان قوم پشتون تحت اثر و قوماندۀ قوم ازبک به نبرد ميپرداختند و به همين منوال به تمام اقليت هاى ديگر ارج قائل شده بود . شايد در اين مورد تنها ابتکار بابا نبود بلکه شعور سياسى اقليت ها هم طورى بود که آمادۀ پذيرش چنين تصاميم عاقلانه و مدبرانۀ احمدشاه باباى بزرگ بودند . ولى با کمال تاسف ما بعد از درگذشت اين مرد بزرگ همۀ اين افتخارات را آهسته، آهسته از دست داديم . همه مؤرخين تکيه به ناکارايى بزرگان و سران آن زمان ميکنند که من هم با ايشان موافق هستم ولى يک بعد و يا يک طرف را ناديده گرفته اند و هيچ بحثى را به ميان نياورده اند و اگر آورده اند فقط از ديدگاه هاى قومى و طرف بوده و بس .
بعدى را که من يادش ميکنم و آنرا از طرف مؤرخين ناديده ميپندارم، پائين آمدن شعور سياسى درمجموع ملت افغانستان و بيشتر اقليت هاى افغانستان بود که ما امپراتورى را از دست داديم، تا پشاور عقب نشينى کرديم و بالاخره آنرا هم به رنجيت سنگ سپرديم و به آنهم اکتفاء نکرده معاهدۀ گندمک امضاء شد . من نميخواهم بحث را به درازا بکشم زيرا تحليل همۀ اين وقايع را نميتوان در يک مقاله نوشت بايد کتابها نوشت بناءَ فقط يادآورى هاى ميکنيم و بر ميگرديم به وقتى که ما در آن زنده گى ميکنيم .
بعد از رسيدن به افتخارات زياد، و بعد از درگذشت آن مرد بزرگ، و بعد از درگذشت تيمورشاه با يک عالم اشتباها ( ازدواج هاى متعدد )، آغاز تجزيۀ امپراتورى افغانهاست که تا به يعقوب خان ادامه پيدا ميکند .
يکى از دلايل مهم تجزيۀ اين امپراتورى، افتادن نفاق بين اقوام افغانستان بطور نامرئى بود که پشت همۀ اين وجوه افتراق يکى از اقوام افغانستان دست داشت . نميخواهم نام آن قوم را بگيرم و نميخواهم زياد بالايش تبصره کنم و دلايل بياورم، خواننده گان عزيز از همينجا قضاوت کنند که من ازبک هستم و امروز از اثر همان توطئه هاى پى در پى که تا هنوز ادامه دارد، نميتوانم به زبان خود بنويسم و به زبان خود مطالعه کنم و حتى به زبان خود تکلم کنم . چيزى را که مانند اکسيجن حق استفاده از آنرا دارم . ما همه شکار همان توطئه ها شديم و افتخارات ما هم شکار همان توطئه ها...
هيچکسى در آن زمان بوجود نيامد که فکر ميکرد و دقيق مينديشيد که اين همه وقايع چرا بوقوع ميپيوندد؟ همه بطرف مداخلۀ اجنبى ها نگاه ميکردند و همه زمامداران را مقصر ميدانستند که اين هم غلط نبود ولى هيچکسى متوجه توطئه هاى يک قوم نگرديد که مانند موريانه فرهنگ و زبان تمام اقوام افغانستان را صدمه رساند و خورد و درهم شکست؛ تمام اقليت هاى افغانستان را عليه يک اکثريت بزرگ ( پشتون ها ) استعمال کرد و تا هنوز هم نقش همان موريانه را دارد و تا هنوز هم اقليت ها را عليه اکثريت مذکور استعمال ميکند و خود بر مسند و کرسى هاى بزرگ تکيه کردند .
من شکايت از اين قوم نميکنم، زيرا فطرت شان همانطور است و منافع شان ايجاب ميکند؛ من گله و شکايت از همه اقليت هاى ديگر دارم، از بى شعورى سياسى شان ميگيريم . قوم ازبک که در امپراتورى درانى ها نقش مهم و سهم بزرگ داشتند امروز در عرصۀ سياسى وجود ندارند و آن بزرگان اين قوم که نه از راه لياقت و شايسته گى بلکه از راه هاى نامعقول به بزرگى رسيده اند، تا هنوز شکار و آلۀ دست همان قوم توطئه گر هستند . قوميکه تمام اقليت ها را عليه پشتون ها تحريک ميکند و پشتون ها را از تجزيۀ افغانستان ميترسانند و از پشتون ها باج ميگيرند و در عرصۀ سياسى هم با پشتون ها معامله ميکنند و اقليت ها مانند سگ ها تنها ميجفند و نميدانند که نتيجۀ جفيدن اين ها و نفع جفيدن شان به کى ميرسد .
آن قوم در طول و درازاى تاريخ فقط کوشيد که زبان خود را ترويج کند، فرهنگ خود را وسعت دهد و اگر سپيد حرف بزنيم پان ايرانيسم را عملى سازند . با دادن يک دختر زبان و فرهنگ فاميل را صدمه زدند و از آن خودش کردند و متاسفانه اين روند ادامه دارد و هيچ کس متوجه اش نميشود .
من به حيث يک ازبک شکايت دارم، از اينکه من نميتوانم از زبان خود استفاده کنم، ولى جالب اينکه توطئۀ اين قوم حتى اکثريت بزرگ را نيز شکار خود ساخته است . حالا پشتون ها هم سرنوشتى بهترى از ازبک ها و اقوام ديگرى افغانستان ندارند . هنوز پشتو در معارف افغانستان وجود ندارد، هنوز در عرصۀ مطبوعات ناپديد است و هنوز در ادارات به حيث زبان رسمى پذيرفته نشده است .
هنوز زبان پشتو مانند زبان هاى خارجى از درى ترجمه ميشود و حيثيتى ندارد، يعنى هيچ فرقى با زبان ازبکى ندارد . پس ما تنها شکار اين توطئه ها نشده ايم بلکه پشتون ها با همان اکثريت بيشتر از شصت و پنج فيصد، از حيث زبان وجود ندارند .
اگر چه در نظام کنونى پست هاى وجود دارد که به ازبک داده شده آنهم يا از برکت حوصلۀ قوم پشتون بوده و يا هم از حيث شعور سياسى کدام ازبک .
ترک تباران در افغانستان وجود دارند و از نگاه کميت زبان يا قوم سوم را در افغانستان تشکيل ميدهد ولى در عرصۀ سياسى و ادارى به آن پيمانه وجود ندارند؛ اميتياز ترک تباران را پشتون ها نه بلکه همان قوم توطئۀ گر تاريخى گرفته و باز هم ترک تباران را در ميان خود و بعداَ عليه پشتون ها استعمال ميکنند .
من به حيث عضو يک قوم اقليت از تمام اقليت هاى افغانستان و از قوم پشتون ميخواهم که ديگر اين توطئه گر ها را درک کنند، کسانيکه مطبوعات را هم در دست ميگيرند و تاريخ نويسى هم ميکنند و از جرايم خود هيچ نوع آثار به جاى نميگذارند .
بيائيد همۀ ما بيدار شويم، بيائيد زبان هاى مارا نجات دهيم، بيائيد ديگر عليه يکديگر استعمال نشويم و بيائيد دست را يکى کرده جلو اين توطئه ها را بگيريم .
ورنه اى پشتون، فردا فرزندت پشتو را فراموش خواهد کرد و اگر هم نکرد فرزندت فراموش خواهد شد !!!
اى ازبک، تو که وجود نخواهى داشت؛ فکر کن و کمى تاريخ را مطالعه کن و اين را درک کن که نفع ات در چيست؟ در غير آن شايد عمرت به ٣٠ سال ديگر طول نکشد .
و اى قوم توطئه گر !
دست از همۀ اين اعمال بکش، بالاى افغانستان رحم کن، از آتش در دادن بپرهيز ؛ ورنه روزى در اين آتش خودت نيز خواهى سوخت مانند کسانيکه را که آتش زدى، سوختند و ميسوزند .
به آرزوى وحدت اقوام افغانستان، وحدت ملى کشور و هدايت دادن به قوم توطئۀ گر ؛؛؛
Temor lang
06.03.2008
The guy who has written this article is a pashtun, not uzbek. An Uzbek will never be that stupid
jakarr
07.03.2008
[quote:9ea6f86410="Temor lang"]The guy who has written this article is a pashtun, not uzbek. An Uzbek will never be that stupid[/quote:9ea6f86410]
? Can you prove these claims, Sir :
1 - The guy who has written this article is a pashtun, not uzbek
2- What makes you think an Uzbek would be stupid if he /she writes such an article
jakarr
07.03.2008
فکر ميکنم جای اين تبصره ات اينجا ست :
[quote:269dfb1e5c="Temor lang"] [color=red:269dfb1e5c]یولداشزی[/color:269dfb1e5c]
هدفت از "آن قوم" چیست و کیست؟ [/quote:269dfb1e5c]
و بجوابت بايد ګفت که دزد در سر خود پر دارد :arrow:
Temor lang
08.03.2008
جکار خان،
نامت به افغانی نمی ماند. مثل اینکه کلمه پنجابی باشد. به هر صورت هر کی هستی و از هر جایی که هستی باید بدانی این یولداش نام یک پشتون مکار است که با همچو نوشته ها می خواهد تعصبات قومی را دامن بزند. این نوع بازی ها دیگر کهنه شده.
[quote:294ef37737="jakarr"]فکر ميکنم جای اين تبصره ات اينجا ست :
[quote:294ef37737="Temor lang"] [color=red:294ef37737]یولداشزی[/color:294ef37737]
هدفت از "آن قوم" چیست و کیست؟ [/quote:294ef37737]
و بجوابت بايد ګفت که دزد در سر خود پر دارد :arrow:[/quote:294ef37737]
jakarr
08.03.2008
[quote:4c424185af="Temor lang"][color=red:4c424185af]جکار[/color:4c424185af] خان،
نامت به افغانی نمی ماند. مثل اینکه کلمه پنجابی باشد. به هر صورت هر کی هستی و از هر جایی که هستی باید بدانی این یولداش نام یک پشتون مکار است [/quote:4c424185af]
اقای تمور لانګ، نام من [color=red:4c424185af]جاکړ[/color:4c424185af] است ، اينکه خودت ازمردم وطنت اګاهی نداری جای تعجب نيست، ولې اين نام شماست که چينائی مينماېد! و اګر هم هدفت تيمور لنګ ګورګانی باشد، کجای وی افغانست که حال مرا طعنه ميدهی؟
Ghairat
08.03.2008
ښاغلی لنګ ، احمد یولداش پخپله ځان ازبک معرفي کړی نو څوک حق نه لري په بل قوم یې واړوي . دا مهمه نه ده چې لیکونکی کوم قوم ته منسوب دی، مهم د مضمون متن دی چې څومره حقیقت لري او څومره نه . خو که تاته مهمه وي چې لیکونکی رشتیا هم ازبک دی که نه ، نو په شخصي توګه د پلټنې حق لرې او بس، نه د اچې دټول افغان په چوکاټ کې د شکونو اوتورونو لګول پیل او ناوړه ګټه ترې پورته کړې .
تر کومه چې د حقیقت خبره ده نو د یولداش په لیکنه کې د یوه سلامت قوم په نوم تور لګول سم نه بولم او باید په جدیت سره رد شي، خو شاید هدف یې د اړونده قوم سیاسي طوطیه ګران وي چې له شک پرته یې تل وجود او فعالیت درلود او همدا اوس یې هم لري . له دې پلوه د یولداش لیکنه د قومونو د وحدت په ضد نه بلکې ددغه وحدت د ښه سمبالتیا غوښتونکې ده چې د طوطیه ګرو او سیاسي مداریانو لاس لنډول غواړي . توطیه ګر [color=white:6f5692da47]لږ یا زیات [/color:6f5692da47]په هر قوم کې شته او د ملي وحدت غوښتونکي یې باید په ګډه سره شنډ کړي، له دې ګډې مبارزې څخه باید له خپله توطیه ګرو افرادو پرته هیڅ کوم قوم مٍستٍثنا نه وي ! د یولداش د لیکنې هدف باید همدا وي او بس . که په یوه قوم کې توطیه ګر لږ هم وي باید د غافله کیدو سبب ونه ګرځي او که زیات هم وي باید مونږ پرې د قومونو وروري او ملي وحدت ته زیان ونه رسوو او همغومره یې پر ضد سره لاسونه ورکړو ! زه په همدې چوکاټ په پولو کې د ښاغلي یولداش ټوله لیکنه تاییدوم او تر دې چوکاټ وتلي ټکي یې ردوم .
په درنښت
Temor lang
09.03.2008
[quote:e8f60ce5c2="jakarr"]اقای تمور لانګ، نام من [color=red:e8f60ce5c2]جاکړ[/color:e8f60ce5c2] است ، اينکه خودت ازمردم وطنت اګاهی نداری جای تعجب نيست، ولې اين نام شماست که چينائی مينماېد! و اګر هم هدفت تيمور لنګ ګورګانی باشد، کجای وی افغانست که حال مرا طعنه ميدهی؟[/quote:e8f60ce5c2]
انگلیسی ها چیزی به نام جوکر دارند و ایرانی ها هم کلمهء دیگری به نام جاکش دارند. جاکر یعنی چی؟
pattang
10.03.2008
بهرامه اوس په بل نوم راغلې ، کومه کټه نشې ترې اخيستی ، مونږ دې پېږنو٠
Temor lang
10.03.2008
[quote:e7d9da1b98="pattang"]بهرامه اوس په بل نوم راغلې ، کومه کټه نشې ترې اخيستی ، مونږ دې پېږنو٠
[/quote:e7d9da1b98]
ستا د تحریکاتو په نتیجه وطنمل زما غریتوب واخیستل٠ پام کوه چی بیا تانه داسې منافقت ونشي٠
Ghairat
10.03.2008
[quote:0ad7a04dfc]ستا د تحریکاتو په نتیجه وطنمل زما غریتوب واخیستل٠ پام کوه چی بیا تانه داسې منافقت ونشي٠[/quote:0ad7a04dfc]
لنګ صيب تاسو په دې توګه اعتراف وکړ چې هغه بهرام چې وطنمل صيب ترې
غړيتوب اخيستی ته لنګ وې ، نو بايد چې د لنګ په نوي نامه دې هم غړيتوب له منځه يوسي ٠
Temor lang
10.03.2008
[quote:bb5a054a9e="Ghairat"][quote:bb5a054a9e]ستا د تحریکاتو په نتیجه وطنمل زما غریتوب واخیستل٠ پام کوه چی بیا تانه داسې منافقت ونشي٠[/quote:bb5a054a9e]
لنګ صيب تاسو په دې توګه اعتراف وکړ چې هغه بهرام چې وطنمل صيب ترې
غړيتوب اخيستی ته لنګ وې ، نو بايد چې د لنګ په نوي نامه دې هم غړيتوب له منځه يوسي ٠[/quote:bb5a054a9e]
نور ځنګه یې؟
jakarr
11.03.2008
[quote:07ac6940c5="Temor lang"][quote:07ac6940c5="jakarr"]اقای تمور لانګ، نام من [color=red:07ac6940c5]جاکړ[/color:07ac6940c5] است ، اينکه خودت ازمردم وطنت اګاهی نداری جای تعجب نيست، ولې اين نام شماست که چينائی مينماېد! و اګر هم هدفت تيمور لنګ ګورګانی باشد، کجای وی افغانست که حال مرا طعنه ميدهی؟[/quote:07ac6940c5]
انگلیسی ها چیزی به نام جوکر دارند و ایرانی ها هم کلمهء دیگری به نام [size=24:07ac6940c5][color=red:07ac6940c5]جاکش[/color:07ac6940c5] [/size:07ac6940c5]دارند. جاکر یعنی چی؟[/quote:07ac6940c5]
آقای lang!
اينکه خودت از انبوه فرهنگ انگليسی و ایرانی در همين دو، یعنی [size=18:07ac6940c5][color=red:07ac6940c5]جوکری[/color:07ac6940c5][/size:07ac6940c5] و مخصوصا[color=red:07ac6940c5] جاکشی[/color:07ac6940c5] مهارت خاص داری قبلا ، وقتی هنوزبهرام بودی خوب به اثبات رسانيده ای و حال هم که بسیار [color=red:07ac6940c5]جاکشانه[/color:07ac6940c5] توهين به اشخاص وهم به اقوام مینمائی ،با وقا حت تمام مینویسی :
[quote:07ac6940c5="Temor lang"]به اعتقادات هر شخص باید احترام گذاشته شود چه او مسلمان باشد، چه بودیست، چه یهود و چه هم بی دین. من با دید تعصب آمیز وطنمل که یک دین و یک نوع عقیده را بر دیگر اعتقادات ترجیح می دهد مخالفم.[/quote:07ac6940c5] چه معنی؟؟؟ این عملت آدم را به ياد همان مثل میاورد که :
فلان آدم به ديگران پند می داد ولی خودش هی ...!!!!
کمی [color=red:07ac6940c5]غیرت و ادمیت [/color:07ac6940c5]پیدا کن و اگر دلت میخواهدچیزی بنويسی، با تعهد به [color=red:07ac6940c5]معيار های انسانی و مخصوصا فرهنگ بحث "آدمگری"[/color:07ac6940c5] بنويس که جائی را بگيرد و خواننده وشنونده ای پیدا کنی. در غیر ان باور داشته باش که اگر پشت نام اولی ات (بهرام) رهسپارشوی بهتر خواهدبود و از مباحثات تول افغان هم چیزی کم نخواهد شد!!!!
سوال میشود: [color=red:07ac6940c5]چگونه میتوان از ارزشهای بشری،انسانی،مذهبی،عقیدتی،آزادی بیان ونمیدانم "حقوق اقلیت ها" و وووو با این شیوه ای که خودت در پیش گرفتی ویاهم هر کسی دیگری که بدان مبادرت میورزددفاع اصولی و هدفمندنمود؟؟؟؟!!!!![/color:07ac6940c5]
Temor lang
11.03.2008
اګر نامت را تغیر ندهی جاکش صدایت میکنم٠