نړيوال ښکيلاک او د لرو بر افغان دازادۍ غورځنګ
فريد مزدک ....
م ن غروال
30.08.2005
ښاغلۍ عظيم بابک سلام!
په هېواد که به ډير داسي د دموکرات په نامه نوي ګوندونه او سياسي سازماندهې وي، شک نشته اما :
مزدک او ياران يې پدې پوهيږي چې ملت يې په کومو تباهيو کندو کي نسکور کړۍ او د زرګونو بې ګناه افغانانو مسئول شميرل کيږي٠ هېواد کي لا وخت شته تر څو اولسواکي خپلې منګولې ټينګي کړي٠ که خداي ج وغوښتل چې د يوه ريښتيني اولسواکۍ لار د اسلامي اصولو او قوانينو په رڼا کي ځان يوې دقانون اجرأ پولي ته ورساوه، زه ايمان لرم چې نه يوازې مزدک بلکه دده په شان نور پرچمي ماترياليستان او کارمليان به د وخت د ټولو ناخوالو ، بدرنګيو او د تباهيو ځواب خلکو ته د افغانستان په اسلامي محکمه کي ووايي٠
که اوس هم د [color=red:12fc01d292]مزدک غوندې وطنپلورونکو، ملي خائينانو او د روس ګوډاګيانو [/color:12fc01d292]ته د ګوندونو جوړولو امکان هم ورکړل شي د خلکو د قهر آميزو عکس العملو سره به مخامخ شي٠
او [color=white:12fc01d292]زه د دوئ سياسي فعاليت په هېواد کي د ګران هېواد د بيا رغونې، ملي پخلاينې، او د سولې ثبات او له ټولو مهمه چې د اوسني اولسواکه حکومت او افغاني نظام د جوړولو پرؤسې ته يې يو لوئ او مضر او خطرناکترينه خنډ بولم٠[/color:12fc01d292][color=blue:12fc01d292]
او که اجازه وي غواړم په څنګ کي وپوښتم چې له دغه ډول جريان د خپرولو ګټه په څه کي ګورئ؟[/color:12fc01d292]
په درناوې[color=#444444:12fc01d292][/color:12fc01d292]
جناب محمد نادر غروال
Azim Babak
31.08.2005
نويسندهء عاليقذر جناب محمد نادر غروال!
پس از عرض سلام و اظهار حرمت بي پايان خدمت تان در پاسخ به پرسش ضمنی تان مينگارم:
او که اجازه وي غواړم په څنګ کي وپوښتم چې له دغه ډول جريان د خپرولو ګټه په څه کي ګورئ؟
ازتحرير ونشر اين نوشته ها هيچ نفع مادی ومعنوی ويا سياسی عايد من نميگردد.همچنان هيچ انگيزه ويا وابستگی سياسی مرا وادار به نوشتن چنين مطالب نميسازد. من بدين باورم که در تاريخ دهه های اخير افغانستان يعنی در دورهء "جهاد وکمونيزم" نکته ها لحظه ها ،رمزها واسراری وجود داشته است که از ديد ما پنهان گرديده بود ويا بهتر بگويم تحريف وکتمان شده است.. ماافغانها تا کنون در نوشته های خود بيشترخود را عامل ومقصر روزهای بد ود شوار تاريخ دهه های اخير پنداشته ايم وکمتر به بعد وسعت توطئه هايي پی برده ايم که در پشت در های بسته بر عليه ملت ما چيده ميشود وما آگاهانه ويا ناخود آگاه وسيله وقربانی ميگرديم.
محترم غروال صاحب !
من هم بنوبهء خود ميخواستم ازشما بپرسم که ضرورت و مفاد نشر نوشته های زير را در کجا ميبينيد:
افغان افغان گفتن ديوانه وار
وكيل احمد متوكل سره ځانګړې مركه
"جمعیت دموکراتیک خلق"
خراسان نه (خر)اسان
دستگير پنجشيری
خر (اسان) که افغانستان ؟
با آنکه تمام اين نوشته ها جانبدار تر از نوشته های من است.
من از ژور ناليست عاليقدر افغان جناب وطنمل فقط بدليل ذيل در خواست حذف مقالهء اخير را نموده بودم: ( متاسفانه خواست من رد شد). در آن مقاله گزارشگر مينگارد:
پېغله ؟ ناديه فضل ...... : ( هدف من علامهء سواليه است).
� کلمه افغان متعلق به تمام افغانستانيها نيست ، ما نبايد به نام افغان ياد شويم ، کلمه افغان اصطلاح پشتو و متعلق به پشتونها ست ))
هۍ هۍ ، که دا رښتيا وي چې پېغله وه نو داحترام په توګه يې د (( پسوند )) او (( پېشوند )) سره مخالفت نه بلکه مينه څرګندوم
من باوجوديکه هيچگونه شناخت ويا وابستگی قومی ويا سياسی با دوشيزهء موصوف ندارم ،هرنوع اهانت را به آدرس ايشان ناروا ميپندارم.
شما به آن خانم محترم (نفيسه اکبری) باو جود بيان کلمات رکيک به آدرس شما هيچ پاسخی نداديد حتی نامهء شانرا به شکل اولی آن باقی گذاشتيد. شايد اين کار را بخاطر حرمت به زنان ومادران افغان کرده باشيد. از شخصيت والای شما چيزی کاسته نشد. برعکس هر خواننده ای گذشت و حوصله مندی شمارا پسنديده است .اما انسان سليم العقلی که سخنان بالا را در نوشته افغانستان که خراسان ديده ازخود پرسيده است :آيا عفت قلم ، احترام به شخصيت وکرامت انسان ورعايت ديگر انديشان درينجا مدنظر بوده است يا نه؟
با تمام اين دلايل
محترم غروال صاحب !
من از پرسش شما نه تنها آزرده نشدم بلکه آنرا کاملا برجا وبرحق ميدانم. من بنابر علاقمندی که به نوشته ها ی شما دارم،اگر برايم بگوييد در سايت ټول ا فغان ننويسيد، از تحرير مطالب خود داری ميکنم.ثانيا ما وشما در سال يک يا دو بار اوقات فارغ داريم. اين رنده گی فاميلی واجتماعی پرجنجال امروزی کجا امکان آنرا بهما وشما ميد هد تا بتوانيم متداوم بنويسیيم وبه بحث بپردازيم.
با تقديم احترامات صميمانه وآرزوهای نيک برای سعادت وکامگاری در زنده گی فاميلی واجتماعی تان.
م ن غروال
31.08.2005
ښاغلۍ عظيم بابک ورور سلامونه عرض کوم!
که څه هم پوښتنه د دې لپاره نه وه چې ګواکې تاسو څه ګټه اخلئ او يا نه، بلکه ددې لپاره چې د دا ډول خلکو د ديموکراسيو تبليغ زما په آند د وخت بې ځايه تېرول به وي٠
که د دا ډول خلکو افکار او مبارزې په قلم او عمل وغندل شي او د پردو شاته د دوئ زورواکي برملأ شي هغه خو يوه اصيله وطنپالنه بلل کيدای شي، اما له بده مرغه داسي څه نه ؤ پکښي٠ او که تبصرو او نظر خواهۍ لپاره مو منظور ؤ نو ما خپل نظر د هغه په هکله عرض کړ٠
د متوکل سره مرکه يوه ګټه لري چې د طالبانو پلويان پدې پوه شي چې هېواد نور دطالبانو په نوم جګړه خوښوونکي نه غواړي او هېواد نور جګړې ته اړتيا هم نلري، او که يې لرلای نو متوکل به د جګړې مجاز ورکړۍ واي او اوسنۍ سياسي نظام به يې هم مردود شمېرلاي وای٠ خو هغه سوله او بيا رغونې ته لومړۍ حق ورکوي٠
او نورې ليکنې ټول احساسات دي او د بعضو دا خرافات ډکه افکارو غندل چې ګويا افغانستانيان دي او دهېواد نوم بيرته بيا خراسان شي او داسي نور چې د ملي وحدت ماتولو پرته بله کومه ګټه پکښې نشته٠
تاسو د يوه وطنپال افغان په حيث به هيڅ څوک له ټول افغان څخه منع نکړي ترڅو د متقابل درناوۍ (لکه څنګه چې تاسو هم پدې هکله ټينګار کوئ) او د ملي يووالي درځ مو له ليکنو نه وي رابرسيره شوۍ، ځکه د دې برېښنا پاڼې نوم ــ [color=blue:5a417d5aac] ټول افغان [/color:5a417d5aac]ــ دي نه ـــ يوازې پښتون ــ !
د دري ژبه د افغانستان رسمي او خوږه ژبه ده او مونږه پرې ليکل او لوستل زده او راباندې لکه خپل مورنۍ ژبه ګرانه ده او دحترام رعايت يې هم پر ځانو فرض بولو او له نور هم همدا تمه لرو٠
ټول افغان به ستاسو په ليکنو خوښيږي او وطني سياسي جريانات به سره په ګډه د هېواد سولې ثبات او بيارغونې او ملي يووالې او ورورګلوۍ پر بنسټ سره ليکو او پدې هکله به سره خبرې او مجلسونه لرو او داسي نور!
او بل هدف چې تاسو هم ورته ګوته نيولې ده ، دا ده چې ټولې خبرې دي د همدې لپاره چې نور افغانان د پرديو د توطئو او سازشو قرباني او وسيله ونه ګرځي٠
هره ليکنه خپل شاته يو هدف يا مرام بايد چې ولري اما البته زما د استعداد کمښت به وي چې زه واقعاً ستاسو د ليکنې په نښه پوه نشوم ځکه مې هغه وپوښتل ،او په آخر کي بيا هم له بده مرغه ستاسو ځواب کي ما د ليکنې غرض ونه موند٠
په درناوې
Helmand
03.09.2005
ښاغلي بابک اودرنو لوستونکوته ښي چاري.
ښاغلئ بابک:
غواړم دومره عرض کړم چي دخلق څانګي څخه لاندي ګوندونه په رسمي ډول ثبت او دخپلواکوګوندونوپه څير کار اوفعاليت کوي:
١-دأفغانستان ملي ګوند دښاغلي عبدالرشيدارين ترلارښووني لاندي.
٢-دأفغانستان دسولي غورځنګ دښاغلي شهنوازتڼي ترمشرئ لاندي.
٣-دملي يووالي ګوند دښاغلي عبدالرشيدجليلي ترمشرئ لاندي.
نوتاسو څرنګ په خپله ليکنه کښي ددي خبري څخه سترګي پټوئ؟
هيله ده پدي هکله خپل اند اوځواب وليکئ.
په درناوي. ميوند"هلمند" دهاليندڅخه.
محترم هلمند ته ځواب
zalmai
03.09.2005
هلمندۀ ورورۀ تاسي تراوسۀپورې تڼي نداي پېژندﻻې چۀ هغۀ څوک وۀ او څوک دائ تڼئ د I S I عڼړی وۀ اوس هم دای چۀ پۀ افغانستان کی د ګلبدين او I S I
ترقوماندی ﻻندی کودتا وکړۀ او جليلی داافغانستان تول خلک پېژنی چۀ هغۀ څومرۀ دافغانستان ځوانان وؤاژل او زندان تۀ ې واچول نو پۀ دي هکلۀ دافغانستان خلک دا نۀ هېره وې نو حزبۀ هر سړې جوړ کړې نو دافغانستان پۀ خاورۀ کی بۀ ځای ونۀ لرې
ځلمې
Helmand
03.09.2005
زلمۍ خانه, ښې چاري.
څه فکر کوي,ستاسو ځواب به زما دليکني سره څومره تړاو ولري؟
که خبره دګوډاګيتوب وي نوته پخپل ګريوان کښي يوه پله سردننه کړه اوبيا راسه پدي
هکله دښاغلي مزدک وکړووړوته په ناپييلي توګه يوه کتنه وکړه, هغه مهال به خپله درته
څرګنده سي چي ښاغلي مزدک او دهغه ستمي انډېوالانوئي خپلو غاړو ته څومره پړوکي
اچولي وو؟
نو ښاغلي,څه ښه يي ويلي دي:غلبيل وکونجۍ ته ويل :سورۍ.
که نورخلک هرڅه ووايي, تاسوپدي ډګرکښي له هرچانه وړاندي اومخکښي ياست ,که د
تڼي مخ توردئ نوستاسوخو بيخي تک تور.
په درناوي. هلمند.
مزدک او ٠٠٠٠
اجالا
03.09.2005
[color=blue:9fba0bb42d]لاندۍ ليکنه مۍ د پورتنی عنوان مقالۍ په ځواب کۍ په farsi.ru سايټ کۍ وموندله، داسۍ ښکاری چی ښاغلي بابک او يما مخ کی هم يو دبل سره ليکنی کړی او د زړونو په حالاتو سره خبر دی، نو د ټول افغان د سايټ دپاره به غوره وی که چيرته د دواړو خواؤوليکنۍ سره د پرتله کولو امکان برابر سی٠ [/color:9fba0bb42d]
QUOTE(دوست عزيز عظيم بابک سلام:
ايبار نويدی از شکل گيری دوباره ح.د.خ.ا به استناد سخنرانی مزدک در يکی از راديو ها داديد.
من با بکار بردن مفاهيم چپ٫راست ٫وعيره کسی کار ندارم. زيا معتقدين دموکراسی تحمل عقايد مخالف را بايد داشته باشد.
من در نامه قبلی خدمت عرض کردم که هرگاه ح.د.خ.ا بخواهد در سياست اينده افغانستان جدی گرفته شود باید با گذشته خود تصفيه حساب کند. بدون آنکه آلله بلا در گردن ترکی٫ امين٫ببرک ويا تجيب ... بياندازد.
از کودتای ثور تا تروئر ٫وحشت ٫استبداد٫شکنجه تا موضع گيری حزب در رابطه با تجاوز صريح وبی پرده شوروی ها در کشور بدون طفره روی وحاشيه روی٫ در زمان تجاوز و اکنون بیان دارد.
مواضع خودرا در رابطه به فرقه گرايی قومی که در گذشته وحال دامنگير شان بوده و هست ٫بيان دارد.(يک سوال از خود تان آقای بابک: چه افتخار وفوق العادگی دارد تاجيک تباری که٫ديگر تبار ها ندارد؟ اگر مزدک تاجيک تبار نميبود٫استعداد فوق العاده را که شما در وجود مبارک شان می بينيد نميداشت. یا باید همچو انسانها حتما نابغه شرق٫ قومندان دلیر انقلاب٫.....توانمند و مستعد غیر قابل تصور....نامیده شوند؟).
همانطوريکه خلقيها٫چون بیشترين شان پشتون تبار اند٫به جانيان هم قوم خود تسليم شدند٫همان طور تاجيکان پرچمی به مسعود وهزاره های شان به حزب وحدت و ازبيکهای شان به دوستم تسليم گرديدند. همين مزدک « توانمندو مستعد غير قابل پيشبيني» چه نقشی در پا بوسی مسعود در جبل السراج داشت؟ ويا انسان مستعد و توانا اجازه دارد هر کاری بکند؟
دوست عزيز:واقعا هم اگر دموکراسی افغانستان به تمام نيروهای سياسی زمينه فعاليت را مساعد نسازد٫ديموکراسی نخواهدبود .با قيد آنکه اگر با ادمکشان و وطنفروشان وجانيان نيز تصفيه حساب نکند ٫ دموکراسی نخواهد بود.
جواب يما) UNQUOTE
اجالا
هلمند ورور ته ځواب
zalmai
03.09.2005
هلمنده وروره فکر کوم چه تاسی مو غلط ليکلۍ وې د مزدک موضوع ماپوری اړه نلری زه خلقی او پرچمی نه تأيده وم هغه تاسی يواوبل ښه سره پيژنۍاوطرف دار د هغو خلکو هم نه يم چه دافغانستان ژوندی خلک ائ کنډۍ او نجونۍ په خارجی اتباعو باندۍ خرڅی کړۍ زه نن ورځ په افغانستانکۍ دمعادن او صنايع وزارت کارمند يم او هميشه د انترنيت په سايت کۍ يو عجيب وغريب موضوعات لولم چه دباندی له وطنه حزبونه تاسس کيږی اوډيرغټ غټ تخلصونه په ځان باندی کيښودلۍ دې زه نو دا فکرکوم چه دا هغه خلک دی چه په حقيتکۍ دوی له خپل وطن سره او له خپلو خلکو سره مينه نلرې نوبس هرڅوک کوﻻی شی چه ډير ښکلی ښکلی ډير له مفهومه ډک موضوعات وليکی او که چيری دا په خپل وطن کې وليکل شې دا به ډير ښکلۍ وې او واقعيت به وې نوهغه خلک چه په خارج کې خيرات خورې او په ژړا باندۍ او په ډيرو ټيټو سترګو باندی دوۍ کمک غواړې اوغير له دی نه يا د زړو خلکو چټلې يا په هوټلو کی پاکاری يا قابونه وينزې او بله بد بختې په خارج کی دا دۍ چه يو بل تن نه ورکوې او بې اتفاقی د دی خلکو په منځ کې بيخی اوج ته رسيدلی ده نوله داسی خلکونه دافغانستان غريب خلک به څه توقوع ولرې موږ داول صنف په کتاب کې لولې وه چه وطن زموږ مور او زموږناموس دۍ دا مور او ناموس مو يو ځل دانګليسانو تر پښو ﻻندی واچوله بل ځل ام دروسانو تر پښوﻻندې واچوله بل ځل ام د پنجابيانو تر پښو ﻻندې واچوله اوس هم د امريکايانو تر پښوﻻندې غورزه ولی ده نواوکه چيرته هر انسان ستاسې دخارجې داتباعوافغانو مضمون ولولی نو ډير بد پرتاسی واې بيا خصو صا پرهغه خلکو چه دروغ وائ او جهت وجهت بازې کوې نو که چير تاسې حزب جوړه وۍ تاسی افغانستان ته راشۍ او حزب جوړ کۍ دا به دافغانستان دخلکودپاره لوړ افتخار وی چه تاسی له بهرنه راسۍ او دخپلوغريب اومظلوموخلکو سره ﻻس يو کړۍ اوپه بهرکۍ په خيرات نه حزب جوړيږې اونه مبارزه کيږې
په درناوې ځلمۍ د معادن او صنايع کارمند
پاسخ بابک به هلمندگرانقدر
Azim Babak
04.09.2005
هموطن عزيزهلمند (ميوند ) گرانقدر!
پس از عرض سلام واحترام خدمت تان مينگارم:
چيزی را که من در مورد پيوستن اعضای جناح خلق ح.دخ.ا به سازمانهای راستگرای افغانی نوشته ام واقعيتي است که انسان واقعيت انديش و حقيقت پسند نميتواند آنرا کتمان کند.همچنان پيوستن اعضای جناح پرچم ح.دخ.ا به ساير سازمانهاو تنظيمها واقعيت انکار ناپذير است.اما من تاهنوز در مورد علل ،انگيزه ها وجبر تاريخی اين پيوستنها چيزی ننوشته ام .طبعا حرفهايي را که در لابلای ترجمه ها و نوشته ها در سايتهای متعدد افغانی تحرير کرده ام به طبع وذوق بعضی دوستان برابر نيست و در نتيجه پرسشهايي را درينجا و آنجا مطرح ساخته وواکنشهای مثبت ومنفی را در قبال داشته است.نگرش وبينش مرا در مورد حزب پرچم وحزب خلق ميتوانيد ازلابلای نوشته هاو ترجمه های من در همين سايت در يابيد.(جهاد امريکا،از دموکراسی خلقی تا سلطهء طالبان) من اين ترجمه ها ازروی تصادف نه بلکه بر بنياد واقعيت انديشی که خودم به آن معتقدم ،برگزيده ام .در همان سايت وزين فارسی. رو من در بحثی با دوست گرانقدر سايت آقای يما در مورد حاکميت حزب پرچم وحزب خلق چنين نوشتم :
دوست گرانقدر من ارمدتی بدينسو بحثها يا گفتگوی شما را با دوست جوان و آگای اين سايت آقای خيبر تعقيب و مطالعه ميکنم. در هردو جانب يعنی در نوشته های شما وآقای خيبر چنان واقعيتهایي بازتاب يافته است که مردود شمردن آن دور از از واقعيت نگری و واقعيت انديشی است. من هم شما وهم آقای خيبر را برحق ميشمارم. در حقيقت دورهء حاکميت حزب دموکراتيک خلق افغانستان دورهء مملو از واقعيتهای متضاد است.
شما برای دريافت پاسخ به سوالهايتان اين دوره را به سه مرحلهء متداوم اما نسبتا متضاد تقسيم کنيد.
ار کودتای ثور تا دخول نيروهای شوروی اردسامبر 1979 تا اعلام سياست آشتی ملی دورهء رمامداری دوکتور نجيب الله در سه دوره يک حزب با سه مشی متفاوت دست به دگرگونيهای با ارزش اقتصادی وسياسی زده است که امروز حتی مخالفين اين حزب آنرا اقدامات انقلابی مينامند. دورهء نخست را ميتوان دورهء دگرگونی انقلابی جامعهء افغانی (ار لحاظ اقتصادی واجتماعی وتشکيل دولت) وهمزمان دورهء تک سالاری وتک حزبی ،سرکوب واختناق (ارلحاظ سياسی) ناميد.
در دورهء دوم سنگبنای انکشاف اقتصادی وفرهنگی افغانستان با وجود جنگ تحميلی گذاشته شد. با آنکه اختناق سياسی و يکه تازی درين دوره مشهود نبوده است اما اقامت نيروهای بيگانه در کشور و مداخله وتمرکز اهرمهای اساسی قدرت در دست مشاورين شوروی از برجسته شدن اقدامات انقلابی اين دوره ميکاهد. همچنان مداخلهء سازمان استخبارات در زنده گی شهروندان عادی جامعه موجب برور فضای تنگ سياسی در کشور گرديده بود.
دورهء زمامداری دوکتور نجيب الله خيلی چند بعدی وحتی سياستهای اين دوره متضاد و متناقص است. اما درين دوره برای بار نخست در تاريخ کشور سنگبنای نظام دموکراسی يا مردمسالاری در افغانستان گذاشته ميشود. باآنکه بنابر دلايل معين دگرگونيهای اقتصادی درين دوره خيلی محدود است اما تغيرات سياسی ايکه درين دوره صورت گرفت خصلت انقلابی ومترقی داشت. نمونهء بارز آن تدوين قانون اساسی کشور است که هر قانون اساسی ديگری در مقايسه با آن واپس گرا و حتی غير دموکراتيک است.
به همين گونه پندارهای های من در مورد سازمانها و احزاب اسلامی وحتی طالبان و "دموکراسی" کنونی کليشه يي وبه مد روز برابر نه بلکه ازهمان واقعيت انديشی نشئت والهام ميگيرد که خودم به آن معتقدم که نمونه يي آنرا از جريان همان بحثها درينجا نفل ميکنم :
پاسخ به ...
کاربرد واژه يا اصطلاح جهان متمدن که شايد شما تازه با آن آشنا شده باشيد حتی دردنيای غرب جنجال برانگيز بوده است و در اروپا از کاربرد اين اصلاح امريکايي توهين آميز اجتناب ميورزند. ازياد نبريد که ماو شما افغانها جز همان جهاني هستيم که امريکاييها به ناحق آنرا جهان غير متمدن مينامند. اما کاربرد اصطلاح اسلاميستهای بی فرهنگ بکلی مجاز نيست .اگر مقصود تان از اسلامگرايان باشد، بياد بداريدکه اسلام نه تنها دين است بلکه امروز به عنوان دست آورد بزرگ فرهنگ وتمدن دنيا شناخته ميشود.اگر مطلب تان از بنيادگرايی اسلامی باشد،من در آينده در همين سايت وزين فارسی رو با دوستان به بحث خواهم پرداخت.آنهاييکه در دنيای غرب ما مسلمانان را به مبارزه بر ضد بنيادگرايي اسلامی فرا ميخوانند، خود بنياد گرايی ديگری يعنی بنيادگرايي مسيحی را ترغيب وتقويت ميکنند.من اخيرا در يکی از نشريه های آلمانی مقاله پر محتویايي را خواندم که فقط چند نکتهء آنرا برای شما ترجمه کردم:
جورح بوش و بنياد گرايی مسيحی(نام مقاله)
يا
آيا بوش اسامهء مسيحی است؟
در پيرامون انگيزه های جنگ افروزی رييس جمهور بوش مشاجره های جنجال بر انگيز صورت ميگيرد.دلايل اشکار اين مشاجرات عباتند از:
خلع سلاح عراق ومحو تجهيزات نظامی آن.
دموکراتيزه ساختن عراق.
دستبرد منابع نفتی اين کشور.
يکی از راديو های آلمان دليل ديگر آنرا در بيانيه بوش که در آن انديشه های بنياد گرايی مسيحی مشهود است ،در مييابد. در مقالهء "بوش و خدا"در شماره بين المللی نيوز ويک سخنان صريح درينمورد به چشم ميخورد.
اگر مقصود شما از اصطلاح اسلاميست تروريزم اسلامی باشد.اين اصلاح در جهان غرب با احتياط استعمال ميگردد. ودر جهان اسلام مردود است.زيرا تروريزم نه اسلامی نه مسيحی ونه بودايی بوده ميتواند.ترور ترور است وبس.ما افغانها که بيش از ربع قرن قربانی تروريزم گرديده ايم مفهوم آنرا بهتر از هر ملت ديگری درک ميتوانيم.نام ديروزی آنهاييکه امروزتروريست خوانده ميشوند، مبارزين آزادی بود.
دوست عزيز ما افغانها نبايد با کاربرد اصطلاحات ديگران، خود آگاه يا ناخود آگاه برعليه يکديگر برخيزيم و شعله های جدايی ونفاق را دامن زنيم.
محترم هلمند ميوند!
تلاش رهبران حزب خلق مانند آقای شهنواز تنی ،آقای جليلی و آقای رشيد آرين برای احيای آن حزب معنای ظهور دوبارهء حزب را نميدهد اگر چنين ميبود سه رهبر خلقی سه حزب جداگانه را ايجاد و"راجستر" نميکردند.ازجانب ديگر شعار ،نامها وبرنامه های انها با اهداف و برنامه حزب خلق در مغايرت است. به همين سان حزب آقای علومی و افسانهء احيای حزب پرچم.
من درين نامه از جناح های خلق وپرچم ح.د.خ.ا به عنوان حزب پرچم و حزب خلق نام بردم ، زيرا عليرغم موجوديت وحدت شکلی واشتراک در حاکميت و حتی تاريخ و برنامه ء واحد، آنها احراب جداگانهء چپ افغانستان بودند.
پاسخ کوتاه اما اضافی به دوستيکه مقالهءسی آی ای کرزی را برگزيد را تخريب رييس جمهور واجب الاحترام و مقالهءفريد مزدک زنگ بازگشت دوبارهء حزب دموکراتيک خلق را به صدا در آورد را توصيف آقای مزدک ميپندارد.
جناب !
طبعا من به پاسخ شما ميپرداختم .اما خوشبختانه من در چنان سطح مبتذل ونازل فرهنگی واخلاقی فرار ندارم که کلمات چون جل وپوستک ومکار وامثال آنرا اهانت نه پندارم وبه توهين ازطريق توهين متقابل پاسخ دهم.اگر جل وپوستکی ميداشتم همانند شما هرچه ازدلم بر ميخاست تحت نام مستعار مينوشتم...
اگر ميخواستيد طرز ديد مرا بپرسيد در پاسخ تان ميگفتم من به دموکراسی باور و به اسلام ايمان وعقيدهء راسخ دارم.
باتقديم احترام بی پايان
Helmand
05.09.2005
ښاغلئ زلمئ, سلامونه.
دبخښني په غوښتلو سره ,ستاسوليکنه ناپييلي نه بولم.په هره بڼه تاسو چي دګلبدينI.S.I
اوپاکستان څخه نوم اخلئ نوبيا ولي دنظارشورا, KGB اوروسيي څخه کومه يادونه ,نه -کوئ؟که چيري موږ (زه اوبابک)يواوبل ښه سره پيژنو, نوبيا خوتاسوته دګډون څه اړتيا ليدل کيږي؟
دخيرات, مزدورۍ اوکډوالو په هکله :ستا معاش خپله دخيرات دپيسوڅخه ندئ؟؟
که چيري په هيوادکي شمالي ټل واله اوپه تيره بيا دنظارشورالنډغردروسيي څخه ميليونونه
أفغانۍ چي هيڅ ډول مادي ملاتړنلري,اخلي,په بازارکښي هغه په ډالرو تبديلي اواوس بنګلي
په جوړوي.
که چيري ټوپکسالاران دخلکو شته, مځکي په زورﻻندي اويائي ديرغملودخوشي کولو په بدل کښي پيسي غواړي.
که چيري په شمال کښي يوه پښتنه کورنۍ په څرګنده توګه دخپل ټاټوبي څخه په جبر اوزورسره راشړل شوي اوپه کندهارکښ وخيرات ته څلورسترګي په لاره وي.
اوداسي نور...............................................................................................................................................
نوڅه فکرکوي,دابه ښه وي اوکه دهمت ملا سړئ وتړي,که مزدورې وي که جواليګري خو خپله
ډوډۍ دخپله لاسه اوياهم هغه مرسته چي ځايي وګړي ئي هم اخلي,پلاس راوړي.
که چيري ستاخبره ماته متوجه وي نووطنه زه که څه هم لوړي مسلکي زده کړي لرم اوځواني مي هم پرتيريدوده خوخپله ډوډۍ پخپله ګټم اوددي هيواد تبعه يم,
په درنا وي.
م ن غروال
08.09.2005
محترمو مسلمانو خويندو او وروڼو سلامونه ومنئ!
بابک څه ليکي :
[quote:c56d3adedd]چيزی را که من در مورد پيوستن اعضای جناح خلق ح.دخ.ا به سازمانهای راستگرای افغانی نوشته ام واقعيتي است که انسان واقعيت انديش و حقيقت پسند نميتواند آنرا کتمان کند.[/quote:c56d3adedd]
دا هغه جمله ده چې دۍ د خپلې سياسي تګلارې اصلي څيره ښکاره کوي، يعني دوئ مبرأ دي او مبارزه يې هم حقه!
اما مونږه له دغه ډول نعمت (که انسان واقعيت انديش) څخه نور تېر يو٠ زمونږه د هېواد واقعيتونه او حقايق د ملي خائينانو (مزدک) غندلو او شړلو او محاکمه کولو په درشل کي دي٠ او نه هم غواړو د دا ډول څېرو لخوا (که انسان واقعيت انديش)هم ونومول شو٠ او نه هم ورته اړتيا لرو٠
په درناوې