د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

قـرضۀ روسیه و غـرامات جنگ

دپلوم انجنیر خلیل الله معروفی 16.08.2007 03:00
آژانس "صبح بخیر افغانستان" خبر بخشیده شدن قـرضۀ روسیه را امروز 8 آگست 2007 بدین مضمون نشر کرد :
 « روسیه میلیارد ها دالر قـرضه اش را به افغانستان خواهـد بخشید
 روسیه قـرضۀ میلیارد ها دالریش را که در زمان شوروی سابق به افغانستان داده شده بود، می بخشد. به گزارش خبرنگار ما وزرای مالیۀ افغانستان و روسیه موافـقـت نامه ای را در این رابطه روز دو شنبه در روسیه امضاء کردند. انوارالحق احدی وزیر مالیۀ افغانستان طی کنفـرانسی خبری روز سه شنبه در کابل گفـت که بخش اعـظم قـرضۀ یازده اعـشاریه سیزده میلیارد دالری روسیه به افغانستان، فـروش اسلحه به این کشور را در بر داشت. بقـیۀ این قـرضه که مقامات دولت افغانستان آن را 730 میلیون دالر شمرده اند، در ظرف دو سال آینده مطابق پالیسی اقـتصادی خاصی از سوی روسیه بخشیده خواهـد شد. 16:30/07:08:2007 »
 حالا که روسیه از "لک بخشی" حاتمانه کار گرفـته و قـرضه های خود را به افغانستان میبخشد، کار مسألۀ اصلی چه میشود؟؟؟ موضوع اصلی اینست، که از برکت مداخلات برهـنه و بیرحمانۀ شوروی در وطن ما و بعد اشغال نظامی آن بدست اتحاد شوروی، حال کشور ما بدین روز کشانیده شده، در حدی که تنها خسارات مادیی که ازین ناحیه به افغانستان رسیده به چندین صد ملیارد دالر بالغ میگردد. بگذریم ــ که هـرگز هم نخواهـیم گذشت ــ از اینکه خون ملیون ها شهید و از دست دادن نخبگان عـلم و فـن و فکر و اندیشه که سرمایۀ معنوی ما بودند، در احصاء و آمار مادی نمیگنجند. بخشیده شدن و بخشیده نشدن قـرضه های چند ملیاردی روسیه به افغانستان، به تناسب خساراتی که از رهـگذر اشغال نظامی کشور، متوجه ملک و ملت ما گردیده، هـرگز قابل اعـتناء نیست.
 چنانکه میدانیم، بیشتر از نود درصد کمک های شوروی به افغانستان، کمکهای تسلیحاتی بود، که حد اکثر آن به حکومات نوکر "خلق ــ پرچم" شان تحویل داده شده بودند. این سلاحها محض در کشتار ملت ما بکار رفـتند و حالا اگر کسی بیاید و قـیمت این اسلحه را از ما بخواهـد، پراگراف آخر و حسن ختام مقالۀ "انصراف روسیه از پس پرداخت قـروض، هـرگز مانع تقاضای غـرامات جنگ نمیگردد" مؤرخ برلین، 15 فـبروری 2006 خود را که در پورتال "افغان جرمن آنلاین" نشر گردید، عـیناً نقـل میکنم :
 « البته باید گفـت که تمام پول هائی را که روسیه، به نیابت شوروی ملعون، به رژیم "خلق ــ پرچم" و پیش از آن مصرف کرده بود ــ خواه از طریق ارسال افـزار جنگی بوده و یا به اشکال دیگر ــ همه و همه در عـرصۀ پلانهای ستراتژیک برای بلعیدن افغانستان، خرج نموده و ازین رو مسألۀ قـرض نمیتواند اصلاًََ مطرح باشد و مطرح گردد. مگر ما قـیمت اسلحه و ساز و برگی را بپردازیم، که با آن مملکت ما را ویران و وطنداران بی شمار ما را سر به نیست کردند؟؟؟؟ چنین تقاضای احمقانه مانندۀ آنست، که قاتل بخواهد حق الزحمۀ قتل و قـیمت آلاتِ قََـتاله را از ورثۀ مقـتول تقاضاء کند؛ او ممنونیت هـم ورسره !!!!»
 
 بخشیده شدن یا بخشیده نشدن قـرضه های روسیه به افغانستان هـیچ ارزشی ندارد و باید بر هـستۀ اصلی و محوری مکث گردد و در موردش سخن زده شود، که پرداخت غـرامات جنگی به افغانستان است!!! این دوستدار وطن و خاک پای ملت افغان پیش ازین سه مقاله در زمینه نوشته و نشر کرده است ، بدین قـرار :
 ــ "وقاحت روسیه و حکومت بی زبان کابل" مؤرخ 3 جون 2004 که بار اول در شمارۀ 630 "امید" و بعد در "آئینۀ افغانستان" ، "درد دل افغان" و جاهای دیگر نشر گردید.
 ــ "روسیه قـرض های بابی خوده میطلبه" مؤرخ 20 دسمر 2005 ، منتشرۀ پورتال بی همال "افغان جرمن آنلاین" و جاهای دیگر.
 ــ "انصراف روسیه از پس پرداخت قـروض، هـرگز مانع تقاضای غـرامات جنگی نمیگردد" مؤرخ 15 فـبروری 2006 منتشرۀ پورتال "افغان جرمن آنلاین" و جاهای دیگر.
 جای مطرح کردن یک سؤال کلان هـنوز باقـیست و آن اینکه چرا روسیه بعـد از شکست فاحش و شرم آور پیش کسوت خود، که در واقع و در کنه خود در خود "فـدراسیون روسیه" تبلور یافـته، درس نگرفـت و هـنوز که
 هـنوز است دست از مداخله در امور وطن ما برنمیدارد؟؟؟ جواب شاید نکات زیادی را دربر بگیرد، که من درینجا بر دو نکتۀ آن انگشت میگذارم.
 
 مداخلات آشکارای روسیه در امور افغانستان، مثلاً از طریق فعال نگهداشتن گماشتگان در دستگاه دولت ــ از قـبیل دلگی مشر قـسیم فهیم ، ملا سید برهان الدین ربانی ، یونس غـیرقانونی ، دوستم جلاد ، جنرال داوود ، استاد عـطا ، مصطفی کاظمی ، ...، مسلح ساختن و مسلح نگهداشتن قـوماندانان "مُـردارخور" ائتلاف شمال و فـرستادن و بفـروش رسانیدن سلاح و افـزار نظامی به طالبان، و حتی بکار انداختن و استخدام سرسپردگان بی شمار انترنتی مربوط به "ائتلاف بدنام شمال" و در رأس همه سایت جیره خـوار "خاوران" و "پرده نشینان چادری پوش"اش، در درجۀ اول اهـداف دوگانۀ ذیل را نشانه گرفـته
 ــ جلو گیری از نفـوذ افـراطیگری طالبی به مناطق تحت نفـوذ روسیه در جنوب قـلمرو وسیع آن، که گویا شکم نرم و زخم پذیر روسیه را تشکیل میدهـند ، از قـبیل تاجیکستان و اوزبیکستان و ترکمنستان.
 ــ جلوگیری از بوجود آمدن یک دولت قـوی حق و عـدالتخواه مرکزی و مردمی در افغانستان، که لابد غـرامات جنگ را از روسیه خواهـد گرفـت. یقـین کامل دارم که فـدراسیون روسیه برای جلوگیری از بوجود آمدن چنان یک دولت قـوی مرکزی و مردمی در افغانستان به هـزار و یک نیرنگ دست میزند و خـواهـد زد و ارزان ترین نیرنگ ، همانا فعال نگهداشتن گماشتگان در دستگاه دولت است. هـدف از چنین نیرنگ ها چنانکه گفـته شد، به درجۀ اول طرفه رفـتن از پرداخت خسارات جنگی به افغانستان است. چند سال پیش را بیاد دارم که داعـیۀ تاوان جنگ بلند گردیده بود و فـدراسیون روسیه برای خاموش ساختن آن در "کانفـرانس برلین"، پس پرداخت قـروض خود را بحیث آلۀ ترساندن و ارهاب و فـشار بکار برد. و وقـتی که از آن طرفی نبست ، انصراف خود را از بازپرداخت اعلام نمود. مگر روسیه یقـین دارد، که به کمک ایادی خود در دستگاه دولت افغانستان، همه داعـیه های پرداخت خسارات را بدست باد خـواهـد داد. و نیز متیقـن است که همیشه میتواند نوکرانی را در داخل افغانستان بگمارد تا هـرگونه ادعاهای پولی و تادیۀ غـرامات جنگی را با تورپیدو ببندد. پس بصراحت باید اعلان کرد :
 تا وقـتی که نوکران زرخرید روسیه در افغانستان موجود و فعال و در ارکان دولت دست بکار باشند، کسی در چوکات حکومت داعـیۀ گرفـتن خسارات جنگی را به طور جدی مطرح کرده نمی تواند. ازینرو ملت افغانستان که ضربۀ اصلی را از جانب "اتحاد شوروی" و در واقع "فـدراسیون روسیه" متحمل گردیده و صلاحیت امور خطیر ملی ــ به شمول گرفـتن تاوان جنگ ــ فـقـط و فـقـط در حیطۀ صلاحیت اوست ، باید اول با چنین جنایتکاران تصفـیۀ حساب نماید!!!!