د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

این بار سوالات تاریخی محترم ماستر احمد فواد ارسلا تا اندازۀ شکل علمی را بخود گرفته اند که نیاز به جواب دارند!

افغان تحرک 02.07.2016 01:59

بدون شک که کیفیت بحث های علمی در تمرکز بالای موضوع مربوطه می باشد! از اینکه جناب محترم ماستر احمد فواد ارسلا سعی و کوششی به خرچ داده اند و سوالات شان را به شکل علمی طرح فرموده اند، مایۀ خوشی و افتخار می باشد!

بدون شک که سوالات که به شکل علمی طرح می شوند، نیاز به جوابات دقیق علمی را دارند! امید مورخین محترم و معظم ما که در باره معلومات کافی دارند، به شکل مفصل و دقیق و در عین حال فشرده و مختصر به جوابات دقیق و علمی این سوالات بپردازند، تا این سوالات تاریخی هموطنان عزیز و محترم ما حل گردند!

بدون شک که در بحث های تاریخی نیز امکانات وسیعی علمی موجود میباشد، تا اکثر گوشه های تاریک تاریخ با سعی و کوشش روشن گردند! و همچنان نا گفته نماند که، اینکه ما از اثبات موجودیت مثلا "جبهۀ چهارم، پنجم و ششم" برای امروز و فردای افغانستان عزیز چه مثمریتی را میتوانیم مستفید شویم، بدون شک که خارج از ساحۀ صلاحیت های بحث های تاریخی و در کل خارج از محوطۀ دسپلین تاریخ می باشد: یعنی تاریخ فقط و فقط زمانی اهمیت و ارزش دارد، زمانی که ما برای امروز و آیندۀ خود از آن استفادۀ مثبتی نموده بتوانیم!

و نیز نا گفته نباید ماند که افغانهای صادق و آگاه نباید در دام تاریخنگاران محیل و اماتوری بیفتند که فقط و فقط وظیفۀ هیزم چینی به آتش کشیدن فردای ملت افغان را در سر می پرورانند و با تحریف ماهرانۀ تاریخ، احساسات پاک یک عده هموطنان ما را در دام پلان های شوم فردای خود می اندازند!

امید واریم جناب محترم پوهاند کاکر که فعلا حیثیت مورخ بزرگ افغانستان را از آن خود فرموده، لطف فرموده وقت گرانبهای شانرا وقف تعاریف "جبهۀ چهارم، پنجم، ششم و هفتم" فرمایند تا از یک طرف به سوالات آقای محترم ماستر احمد فواد ارسلا جوابات قناعت بخشی اهدا گردد و از جانب دیگر جلو کسانی گرفته شود که ماهرانه و محیلانه که در بین ما افغانها تخم نفاق، کینه و جدل را می کارند.

سوالات آقای محترم ماستر احمد فواد ارسلا که صرف در پورتال محترم افغان جرمن انلاین و آن هم در بخش تبصره ها به تاریخ ٢٩ جون ٢٠١٦م. ، به نشر رسیده اند، از این قرار اند:

"با عرض سپاس خدمت استادان محترم فارانی صاحب و سیستانی صاحب و انجنیر صاحب قیس کبیر
توضیحات رسمی انگلیس ها و عکس های متذکره در رد تحریف تاریخ توسط حسن کاکر و دیگر منکران جنگ استقلال 1919 و در تائید مقالات مستند و عالمانه داکتر صاحب زمانی ، داکتر صاحب کاظم و استاد سیستانی به ترتیب ذیل مستند میباشند :
1. در توضیحات فوق تذکر داده میشود که قوای افغان به چترال تحت اداره انگلیس حمله کرده و داخل آن شده بودند.( ثابت میسازد که این یک واقعیت بوده است که رسماً قوای افغان به امر غازی امان الله خان به خاک تحت اداره انگلیس داخل شده بودند. اگر این جبهه چهارم نبود چی بود؟)
2. قوای پیشقراول چترال، قوای اردوی منظم انگلیس و قوای ملیشه قومی مهتر چترال برضد این حمله قوای افغانستان جنگیده و آن ها را از چترال بیرون کرده اند.( ثابت میشود که جنگ صورت گرفته بود و سه قوای انگلیس پیشقراول – اردوی منظم و ملیشه چترال در آن شرکت کرده بودند. . اگر این جبهه چهارم نبود چی بود؟)
3. انگلیس ها مقام بلند تر به مهتر چترال و پرداخت پولی به وی وقوای ملیشه وی در ازای سهمگیری در این جنگ می نمایند . اگر این جبهه چهارم نبود چی بود؟)
4. در همین ارتباط تحلیل و مقاله محترم داکتر صاحب کاظم بیاد آورده شود و سوال ها خلق میشود که چرا جبهه غازی میرزمان خان در آن زمان و تا امروز توسط چه کسانی به فراموشی سپرده میشود و چرا جبهه نادرشاه بزرگ نشان داده شد و میشود؟
عنقریب یک مقاله در ارتباط با سیاست رتبه فیر توپ اعزازی توسط انگلیس ها خدمت خوانندگان ویب سایت وزین افغان جرمن آنلاین تقدیم خواهد گردید. افغانستان تحت الحمایه و تایلند تحت الحمایه بلندترین رتبه فیر توپ اعزازی را داشتند که 21 فیر توپ بود. واگلیس ها دل دیگر شاهزاده ها ومهتر ها از یک فیر به بالا خوش ساخته بودند. 11 فیر توپ به مهتر چترال پر کلانی بود به کلاه نوکری مهتر چترال."

ختم تبصره و یا سوالات آقای محترم ماستر احمد فواد ارسلا.


همچنان در این ساحه به امید تفاهم بین الافغانی.


به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!

به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!

به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه