د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

عرض معذرتی و عرض انتقادی خدمت آقای محترم اعظم سیستانی

افغان تحرک 29.06.2016 11:54

آقای محترم اعظم سیستانی در نبشۀ مورخۀ بیست و هشتم جون دوهزار و شانزدۀ خود که به "بی کمالی های آدم از سخن پیدا شود"، معنون میباشد و در پورتال محترم افغان جرمن آنلاین به نشر رسیده است، واقعا ثابت ساخته است که جملۀ مورد بحث، کدام ساخته و یا پرداختۀ آقای سیستانی نیست و در آن رابط نقل و قولی از قلم مرحوم محترم فیض محمد کاتب را آورده است، که بدینویسله از بابت ادعای نادرستی که از این قلم، البته صرف در رابطۀ همین جمله به آقای محترم اعظم سیستانی صورت گرفته بود، از آقای محترم اعظم سیستانی صرف در رابطۀ همین جمله معذرت و پوزش می طلبم، که امید جناب محترم اعظم سیستانی معذرت و پوزشم را در این رابط قبول فرمایند. و قضیه از این قرار بود، زمانی که نبشتۀ محترم اعظم سیستانی را در بارۀ امیر امان الله خان بزرگ که جایش در قلب هر هموطن وطندوست ما فضای محبوبی را کسب نموده است، دچار بدگمانی به محترم اعظم سیستانی گردیدم.
جملۀ که مرا در بین متن دچار بدگمانی به محترم اعظم سیستانی گردانید، این بود:

"من این شمشیر را در غلاف نمی کنم تا که غاصبان حقوق ملتم را به جای خود ننشانم!"

بنده فکر کرد که این جمله از ساخته ها و پرداخته های آقای محترم اعظم سیستانی است، زیرا این جمله برای من یک معنیی دیگری را ارایه نمود، بی ادبی معاف من تصور کردم آقای محترم اعظم سیستانی به اصطلاح عام "چتیات" می گوید. حالا که آقای محترم اعظم سیستانی ثابت ساختند که همین جمله "در خط" همین طور است و غلط فهمیی این بنده به نارسایی این قلم به زبان دری مرتبط میباشد، گپ شانرا تا حدی زیادی جبرا قبول می کنم، زیرا این بندۀ عاجز نه تنها به زبان دری، بلکه در تمامی زبانهای که به آنها اندکی دست رسی دارم، نارسایی های هم دارم، و از جناب آقای محترم اعظم سیستانی از اینکه مرا متوجه این نارسایی ام در زبان دری ساخت، علایده مشکور و ممنون می باشم. امیدوارم زبان شناسان محترم و معظم ما مثلا جناب محترم سید خلیل اللۀ هاشمیان، جناب محترم رووفی، جناب محترم سخی و یا دیگر هموطنان عزیز و محترم ما که به زبان دری دسترسی و تلسطی بیشتری دارند، این جملۀ مغلق و در عین حال ساده را به این بنده تشریح و توضیع فرمایند، شاید آنوقت این غلطفهمی خود را درست تر متوجه شوم. به هر صورت بخش معذرت خواهی نبشته ام به همین جا خاتمه می یابد و باز هم مجددا از آقای محترم اعظم سیستانی صرف در رابطۀ همین جمله معذرت و پوزش می طلبم.

آمدیم بالای بخش انتقادی این نبشته، البته منظور از انتقاداتی میباشد که به نبشۀ مورخۀ بیست و هشتم جون دوهزار و شانزدۀ آقای محترم اعظم سیستانی که به "بی کمالی های آدم از سخن پیدا شود"، معنون میباشد و در پورتال محترم افغان جرمن آنلاین به نشر رسیده است، مرتبط میباشند:

١. آقای سیستانی که گاهگاهی شوق شعری جناب ایشان نیز تور می خورد، اینبار از همان عنوان نبشتۀ خود، درست مانند مرحوم استاد نتو و یا مرحوم استاد رحیم بخش و به تقلید از آن هنرمندان مرحوم و محبوب دلها، به "شاه فرد" می آغازند، البته با اندکی تفاوت و فرق. تفاوت و فرقی که در بین"شاه فرد" های مرحوم استاد نتو و یا مرحوم استاد رحیم بخش با "شاه فرد" آقای محترم اعظم سیستانی موجود است، در این است و یا در این میباشد که آن هنرمندان مرحوم و محبوب دلها اولا "شاه فرد" های با معنی و پر از محتوی و منطق کلام را انتخاب می نمودند و ثانیا به کسی، به شخصی، به انسانی، به فردی توسط "شاه فرد" های شان توهین نمی کردند، مگر آقای محترم اعظم سیستانی از همان آغازیدن شان، حتی با "شاه فرد" خود نیز به کس، به شخص، به انسان و انسانیت و به کرامت انسانی توهین می کنند، چنانچه مینویسند:

"بی کمالی های آدم از سخن پیدا شود
پستۀ بی مغز اگر لب وا کند رسوا شود"

در ایجا می بینیم که در جلوۀ نخست "شاه فرد" انتخابی آقای سیستانی "کم بدکش" معلوم نمی شود مگر در نگاۀ نسبتا عمیق تری فارغ از هر نوع منطق کلامی میباشد، بی تفاوت که این بیت از کی است و روی چه منظوری سروده شده است، هر گاه منطق کلام این بیت را هم مانند منطق کلام جناب محترم اعظم سیستانی زیر زره بین ادبی بگریم با یک سلسله مشکلاتی منطقیی مواجع می گردیم. مثلا مصرع اول می فرماید: "بی کمالی های آدم از سخن پیدا شود": یعنی چه؟ آیا جمله "بی کمالی های آدم از سخن" پیدا میشود؟ نه خیر بی کمالی های آدم از "جهل" پیدا می شود جناب محترم اکادمیسن، بی کمالی های آدم هیچ گاهی، هیچ زمانی و در هیچ مکانی از سخن پیدا نمی شوند. چنانچه شاعری دیگری در موردی شبیه ای اگر در کل اشتباه نکرده باشم، چنین می گوید: "آدمیت نه به نطق است، نه به ریش و نه به جان، طوطی جان نطق و بز جان ریش و خر خان جان دارد." ، پس ببینیم که بی کمالی های آدم از سخن پیدا نمی شوند، بلکه این عقل، تدبیر، عمل خوب و صادقانه است که آدم را به کمال میرساند، نه سخن و یا به گفتۀ محترم سید خلیل اللۀ هاشمیان نه "سخن مفت".

در مصرع دوم "شاه فرد" آقای سیستانی پوست پسته و یا به گفتۀ شاعرش "پستۀ بی مغر" به انسان تشبییه شده است که این خود یک نوع توهین به کرامت انسانی محسوب می گردد. امید "شاه فرد" انتخابی بعدی آقای سیستانی از منطق کلام برخوردار بوده، همچنان توهیناتی به کرامت انسانی که خود نشانۀ از پوچ مغزیی بیش نمی باشد، در آن عشوه گری نفرماید!

٢. آقای سیستانی نظر به تصاویر مجازیی که آنها را در ذهن محترم شان راجع به "افغان تحرک" جابجا فرموده اند،اتهامات زیر را به "افغان تحرک" می بندند:

الف - "افغان تحرک" را "تا مغز استخوان متنفر از شاه امان الله خان غازی" می خوانند،
ب - "افغان تحرک" را "این آقای گمنام" می خوانند،
پ - "افغان تحرک" را "ناصر مستجاب ثانی" می خوانند، که نمیدانم "ناصر مستجاب ثانی" کی است، خوب آدم است، بد آدم است،
ت-همچنان آقای سیستانی "افغان تحرک" را در ارتباط به پوهاند صاحب محترم حسن کاکړ می بیند
ث - به "افغان تحرک" عاجل یک تهمت می بندد که گویا پورتال محترم آریانا افغانستان به "افغان تحرک" تعلق دارد،
ج - به "افغان تحرک" تهمت دیگری می بندد که گویا "افغان تحرک" خود را ظاهرا طرفدار شاه امان الله خان غازی نشان میدهد و در اصل ضد شاه امان الله خان غازی است،
چ - و همچنان آقای سیستانی "افغان تحرک" را "سبک مغز" میخواند.

در ایجا با عرض احترام و با وجود پاس و قدر دانی از کوشش های آقای محترم اعظم سیستانی در پی روشن ساختن گوشه های تاریک تاریخ افغانستان عزیز ما به اتهامات آقای محترم اعظم سیستانی از (الف) تا به (چ) جواب های مختصری پرداخته میشود:
الف- "افغان تحرک" را بر علاوۀ آنکه "تا مغز استخوان متنفر از شاه امان الله خان غازی متنفر" نیست، شاه امان الله خان غازی را خیلی هم دوست دارد و شاه امان الله خان غازی را به حیث یک شاۀ ترقی خواه و یک مدرنیست عدالت طلب احترام می نماید و خدمات آن شاۀ بزرگ را به دیده احترام و قدر می نگرد و هیچ گاه خدمات آن شاۀ بزرگ را فراموش نمی کند، چنانچه حتی دختر و پسر شاه امان الله خان غازی نیز روی همین منظور از جانب "افغان تحرک" مورد احترام قرار گرفته اند. حالا از کیسۀ استاد خوب و مهربان جناب سید خلیل اللۀ هاشمیان برای محترم اعظم سیستانی یک صد روبل روسی جایزه مقرر می کنیم، هر گاه آقای محترم اعظم سیستانی گفتند که چرا به "افغان تحرک" این اتهام را و یا این همه اتهامات را می بندند. آیا به گفتۀ عام خدای نا خواسته جناب محترم سیستانی "چت" شده اند که به "افغان تحرک" این همه اتهامات را می بندند؟

ب- محترم اعظم سیستانی "افغان تحرک" را "این آقای گمنام" می خوانند. سوال در این است که اولا باید پرسید که به نظر آقای محترم اعظم سیستانی "گمنامی" بهتر است و یا "بدنامی"؟
ثانیا خدمت آقای محترم اعظم سیستانی عرض می گردد که "افغان تحرک" همان کلبۀ درویشان افغان است که به نام و نشانی ضرورت ندارد، اما بالای یک گلیمش پنج صد سیستانی و ششصد کرمانی را نیز با آغوش گرم انسانی جای به جای میتواند، البته در فضای صادقانۀ تخیل افغانی. یعنی صفوف و دروازۀ "افغان تحرک" برروی بشریت و انسانیت باز بوده و باز است!

پ- محترم اعظم سیستانی "افغان تحرک" را "ناصر مستجاب ثانی" می خوانند، که نمیدانم "ناصر مستجاب ثانی" کی است، خوب آدم است، بد آدم است، به هر صورت اینکه چرا محترم اعظم سیستانی "افغان تحرک" را "ناصر مستجاب ثانی" می خواند، تشویش "چت شدن" محترم اعظم سیستانی که تقریبا پریشان حالی معنی می دهد، بر پریشانی های این بنده نیز می افزاید، که امروز اگرمحترم اعظم سیستانی "افغان تحرک" را خیال "ناصر مستجاب" نمود، فردا خیال کی خواهد کرد.

ت- آقای سیستانی "افغان تحرک" را در کدام ارتباط تنگاتنگی با پوهاند صاحب محترم حسن کاکړ می بیند، و ناگفته نماند که اینبار در این موضوع آقای سیستانی هم به اصطلاح "بوش گری" می کند و هم "کارمل گری"، و این به آن معنی که هم "جورج بوش چوچه" و هم "ببرک کارغل بزرگ" البته در مواقع مختلف، عین جمله را تکرار می کردند، و آن این که، "هر کس با ما نیست، دشمن ماست". حالا "بوش گری" و "کارمل گری" آقای سیستانی در این است که می گوید هر کس با ما یکجا به یک تاریخ دان بزرگ و سر سفید ما که آقای پوهاند صاحب محترم حسن کاکړ باشد، توهین نمی کند پس به اصطلاح "دشمن ماست". در حالیکه "افغان تحرک" فقط به حیث وظیفۀ وطنی و وجدانی خود طرفین را به صمیت و برخورد مهربانانه و مودبانه با یکدیگر نموده است و بس.

ث-اینکه چرا و به روی چه منظوری آقای سیستانی به "افغان تحرک" تهمت می بندد که گویا پورتال محترم آریانا افغانستان به "افغان تحرک" تعلق دارد، اصلا معلوم نیست که چرا آقای سیستانی چنین ادعای را می کند؟

ج- آقای سیستانی به "افغان تحرک" تهمت می بندد که گویا "افغان تحرک" خود را ظاهرا طرفدار شاه امان الله خان غازی نشان میدهد و در اصل ضد شاه امان الله خان غازی است. در حالی که "افغان تحرک" هیچ زمانی چنین ظاهر داری های را نه نموده و نه می نماید، بلکه همیشه به شاه امان الله خان غازی احترام زیادی داشته و دارد. در این جا سوال ازآقای سیستانی در این است که جناب شان از چه وقت به این طرف و روی چه منظوری به اصطلاح "غازی باز" شده اند ؟

چ- آقای سیستانی "افغان تحرک" را "سبک مغز" میخواند. آیا اجازتی است که از جناب محترم آقای سیستانی سوالی صورت گیرد که با کدام نوع ترازویی "سبکی" و یا "سنگینی" مغز یک انسان را در این شب و روز وزن می فرمایند، با ترازوی روسی شان و یا با ترازوی امریکایی جناب ایشان؟


به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!

به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!

به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه