د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

چرا آقای اعظم سیستانی به غازی امان الله خان چنین توهینی را روا میدارد؟

افغان تحرک 26.06.2016 15:24

آقای اعظم سیستانی در نبشتۀ اخیر شان که مورخۀ بیست و ششم جون سال دوهزارو شانزدۀ میلادی بوده و تحت عنوان "چرا داکتر کاکړ استقلال و شاه امان الله و مشروطه خواهان را تخریب میکند؟ (بخش سوم و آخر)" و در پورتال افغان جرمن انلاین به نشر رسیده است، از غازی امان الله خان بزرگ چنین نقل و قولی می آورد که توهینی بزرگی در حق غازی امان الله خان محسوب می شود.

آقای اعظم سیستانی در صفحۀ سوم، بین سطور بیست و دوم تا بیست و سوم نبشتۀ خود چنین نقل قولی می نویسد:

از زبان غازی امان الله خان بزرگ نقل قولی غلطی می آورد که گویا غازی امان الله خان بزرگ چنین گفته باشد:

"من این شمشیر را در در غلاف نمی کنم تا که غاصبان حقوق ملتم را به جای خود ننشانم!"

این نوع نقل قول آوردن آقای اعظم سیستانی، که به ساعت ده بجه و پنجاه دقیقۀ صبح روز بیست و ششم جون سال دوهزارو شانزدۀ میلادی هنوز هم به روی نبشتۀ آقای اعظم سیستانی در صفحۀ مربوطۀ پورتال افغان جرمن انلاین موجود میباشد، توهینیست به غازی امان الله خان بزرگ!

امید که آقای اعظم سیستانی این غلطی خود را هر چه زود تر اصلاح فرمایند، زیرا هیچ عقلی سلیمی باور نمی تواند که گویا غازی امان الله خان بزرگ جای خود را به غاصبان حقوق ملت خود، و آن هم به زور شمشیری از غلاف کشیدۀ خود، خواستار بوده باشند، و یا هم چنن یک چیزی را فرموده باشند.

اینکه عنوان نبشتۀ آقای اعظم سیستانی با نبشته های شان تا چه حد همنوا میباشند، پرابلم خود شان است، اینکه آقای اعظم سیستانی در عنوان نبشتۀ خود از چند "واو" استفاده می فرمایند که گویی به قحطی "کامه" خدای نا خواسته گرفتار گردیده اند، باز هم مشکل خود شان است، اینکه یک مورخ سر سپید و مو سپید وطن ما را دشنام می دهند، باز هم می گوییم که ما وکالت دعوای کسی را به شکل رسمی به دست نداریم، یعنی این موضوع هم به یک نوعی پرابلم خود شان است، مگر اینکه آقای اعظم سیستانی از زبان غازی امان الله خان بزرگ این چنین نقل و قولی می آورند، برای اولاد معارف افغانستان به هیچ نوع قابل پذیرش و قبولی نمی باشد.

آقای اعظم سیستانی به حیث یک "کاندیدی" برای "اکادمیی" باید از این اشتباه شان بدون طفره روی های بی مورد از ملت بزرگ افغان معذرتی بخواهند، زیرا قسمی که در نبشتۀ قبلی نیز در این مورد اشاراتی صورت گرفته بود و از جمله این که غازی امان الله خان بزرگ متعلق به جمله ملت بزرگ افغان میباشد، که چنین نقل و قولی را که آقای اعظم سیستانی از زبان غازی امان الله خان بزرگ آورده است، توهینیست به جمله ملت بزرگ افغان.

در موضوعات علمی، بلخصوص در قسمت آوردن نقل و قول ها دقت علمیی "شدیدی" در کار است، در ایجا آن ضرب المثل های سرچوک زیبای ما گاهگاهی صدق نمی کنند که مثلا حالا در چنین موردی مهمی نیز کسی بگوید که "عقلان پی نقطه نروند و نمی دانم ما افغانها فیل را با یک نقطه یک بغله و یا قیل می کنیم"، زیرا در این جا در حقیقت و واقعیت کلام موضوع موضوعی یک نقطه نیست!

هر گاه پورتال وزین افغان جرمن انلاین پس از مرور این سطور که ساعت تقریبا ده کم یازده روز بیست و ششم جون دوهزار و شانزدۀ میلادی میباشد و به وقت افغانستان عزیز ما نیز بیست روز کم بیست و ششم سرطان میباشد سیزده صدو نود و پنج میباشد، این غلطی آقای اعظم سیستانی را اصلاح هم کرد، بی جا نخواهد بود که جناب محترم "کاندید اکادیمیسن" آقای اعظم سیستانی نیز در بارۀ این غلطی توهین آمیز اندکی وضاعت اعطا فرمایند.


به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!

به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!

به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه