د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

آقای حامد کرزی! آیا شوق جناب شما به ایجاد فکر و تدبیر یک طرح اساسی برای ایجاد یک کنفدراسیون سه مملکتی "افغانستان-پ- هندوستان" میلی ندارد؟

افغان تحرک 14.06.2016 14:31

جناب محترم حامد کرزی ریس جمهوراسبق کشور!
قسمی که از ریس جمهور فعلی جناب داکتر اشرف غنی و همچنان از بقیه افغانهای صادق و آگاه برای بار سوم از این آدرس سوال صورت گرفت، از جناب شما به حیث ریس جمهوراسبق کشور نیز بصورت مشخص سوال صورت می گیرد که آیا به نظر جناب شما ایجاد فکر و تدبیر یک طرح اساسی برای ایجاد یک کنفدراسیون سه مملکتی "افغانستان- پاکستان- هندوستان"با مخفف "افغان-پ-هند"، و یا هم با اشتراک تاجکستان و ترکمنستان در این کنفدراسیون یک کنفدراسیون چهار ، پنج مملکتی برای آبادی و اعمار اقتصاد افغانستان قابل تصور، قابل بحث، قابل غور و قابل ارزیابی های دقیق علمی بوده می تواند و به منفعت ملی ما انجامیده خواهد توانست؟

می گویند که افغانها در مکتب تامل فارغ ز صوت و حرف اند، لیک گر "جیب دل شگافند غواص بحر ژرفند" !

اصطلاح کنفدراسیون یک اصطلاح لاتین است که معنی "همبستگی" و یا هم "اتحاد" را می دهد.
به زبان انګلیسی: Confederation
به زبان المانی: Konföderation

قسمی که جناب شما در در ایام تحصیلات جناب عالی هند نیز مطالعه فرموده اند، کنفدراسیون اتحادیۀ از دو و یا چند کشور مستقل و خود مختار را گویند که با حفظ حاکمیت ملی خود، با حفظ استقلال خود، با حفظ منافع ملی خود برای نیل به بعضی اهداف و منافع ملی خود بر اساس قرار داد مطرح شده متمرکزانه و متحدانه کار نمایند.

مثلا: کنفدراسیون "امنیتی-تجارتی، ترانزیتی" و یا غیره کنفدراسیون ها.

کنفدراسیون بر خلاف فدراسیون، دارای یک قدرت مرکزی نیست که بر اتباع همه دولتهای متحد فرمانروا باشد، دولتهای عضو، در سیاست داخلی و خارجی خود آزادند. کشورهای عضو کنفدراسیون در روابط بین‌المللی به صورت کشورهای جداگانه و با سیاست خود حرکت می‌کنند اما جنگ را میان خود ناروا می‌دانند و آن را جایز نمی‌ شمارند. معمولاً قسمتی از وظایف دولت‌ های متحد به یک کمیته مرکزی واگذار می‌ گردد.

بدون شک ایجاد فکر و تدبیر یک طرح اساسی برای ایجاد یک کنفدراسیون سه مملکتی "افغانستان- پاکستان- هندوستان"با مخفف "افغان-پ-هند"، و یا هم با اشتراک تاجکستان در این کنفدراسیون، یک کنفدراسیون چهار مملکتی برای آبادی و اعمار اقتصاد افغانستان قابل تصور، بحث، غور و ارزیابی های دقیق علمی بوده می تواند و به منفعت ملی ما انجامیده خواهد توانست! نظر جناب عالی در این رابطه چیست؟

- در چوکات یک کنفدراسیون کار دقیق در ساحات پیوند اقتصادی و یا توصل راه های تجارتی هندوستان، پاکستان به اسیای میانه، و همچنان رسیدن نفت و ګاز اسیای میانه به هندوستان و پاکستان، از طریق افغانستان کوتاه ترین راه میباشد که هم به منفعت ملی افغانستان است و هم به منفعت ملی کشور های هندوستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجکستان!

- در چوکات یک کنفدراسیون مبارزۀ مشترک با زرع، تولید و قاچاق مواد مخدر هم به منفعت ملی افغانستان است و هم به منفعت ملی کشور های هندوستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجکستان!

- در صورتیکه همه کشور های خورد و بزرګ جهان و همچنان ملل متحد از درک بی امنیتی در منطقه و جهان می نالند و همه کشور های خورد و بزرګ جهان و همچنان ملل متحد پشتیبانی عمیق شانرا در راۀ به وجود اوردن امنیت در منطقه و جهان به کرات اعلان می دارند، پس مشکل در کجاست؟

آیا ما افغانها و یا دولت افغانستان حق ندارند که به سطح بین المللی و جهانی طرح ایجاد کنفدراسیونی را نماید؟
واضعیست که این حق مسلم ما است!

در صورت ایجاد همچو کنفدراسیونی هم ما افغانها به صورت صلح آمیز به رفاه می رسیم و هم جهان به تجارتش! پس مشکل در کجاست؟






امید افغانهای صادق و آگاۀ ما نظریات علمانۀ شانرا در این ضمینه ابراز فرمایند.

شناخت ما افغانها از یک موضوع، نظر به یک تقسیم بندیی سه بعد را میتواند دارا باشد.
١. بعد عقیدوی
٢. بعد علمی
٣. بعد فلسفی

هر گاه ما هر سه ابعاد شناخت خود را برای ایجاد همچو یک کنفدراسیونی معطوف داریم، هر سه ابعاد شناخت ما ایجاد همچو یک کنفدراسیونی را کوتاه ترین راه برای رسیدن ما به رفاه می خواند، نظر جناب عالی در این رابطه چیست؟


به امید نظر جناب محترم حامد کرزی ریس جمهوراسبق کشور در این ضمینه.


به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه

و من الله توفیق