د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

"خاکسار افغان"، نویسندۀ آگاهی ملی ما، که تحلیل های ایشان لایق خواندن اند

افغان تحرک 20.05.2016 12:35

مقاله ها و تحلیل های "خاکسار افغان" که در پورتال وزین افغان جرمن آنلاین به نشر میرسند، با آنکه از نقطه نظر کمیت از چند نبشتۀ بیش نیست، اما از نقطه نظر کیفیت روحیۀ ملی داشته از کیفیت تحلیلی والایی بر خوردار میباشند که مسبب خوشوقتی ملی گرایان صادق و آگاۀ ما میباشند. قلم شان پر برکت باد.



محترم مسعود فارانی نویسندۀ ملی گرای ما در ارتباط مقالات "خاکسار افغان" چنین می فرمایند:

(بتاریخ ۰۴/۰۵/۲۰۱۶ مضمونی تحت عنوانی : "چرا سیاسیون به اصطلاح حرفوی و متکرر برای افغانستان خطرناک اند؟ " از قلم خاکسار افغان مرا وادار ساخت تا نامۀ ذیل را رقم کنم ـ خاکسار افغان عزیز بر نام گرامی شما شک شد که اصلی است یا عاریتی؟ من در جواب دوستان ابراز نظر کردم که در هردو حالت اسم شان مبارک است. بخصوص اگر نام مستعار باشد چراکه خاکسار عزیز آگاهانه خواسته است مخاطبین مقاله اشرا بجای اینکه بر نگارنده مقاله توجه داشته باشند بهتر است که به محتوی مقاله توجه کنند. بقول معروف: «بگو که چی گفته نگو که کی گفته » خلاصه عرض کردم که در هردو صورت تصمیم شان بجاست.
خصوصیات نوشته خاکسار افغان عزیز :
روانی و توانایی نوشته جناب خاکسار افغان گرامی حادثۀ است در دنیائی نویسندگی امروزۀ ما ، در آن درد است و درمان است شکایت است و ارمان است، درآن توضیح بی راهه ها، راه است و راه حل مشکل هاست، اما آنچه که درین نوشته بنظر قاصر من تجلی خاص دارد بکر بودن یک شیوۀ خاص است. نویسنده دانسته خواسته است تا تمام عینک های رنگی و آفتابی وسیاه ،سفید ،سرخ ، زرد وسبز را که چند دهۀ اخیر ندانسته مودکی به چشم گذاشته بودیم وبه آن متأسفانه افتخار نیز میکردیم، همه را از دیده برداشته و آگاهانه بدور انداخته است. م . فارانی.)

محترم اعظم سیستانی مورخ در بارۀ "خاکسار افغان" چنین می فرمایند:
"جناب خاکسار افغان،(هرکه هستید)، الهی که خاک پای تان برسر تمام سیاسیون خطرناک،وجاسوسان وطن فروش ‏وگرسنه چشم چپاولگر سیری ناپذیر این کشور شود. احسنت وهزاران شاد باد برشما وبرقلم پربار و روان تان بادکه با ادبیات ‏فصیح ومالامال از حقایق ملموس و انکارناپذیر وتحلیل بس دلانگیزوکاملاً بیطرفانه ووطن پرستانه خویش، خاطر من خواننده را شاد ساختید. ‏
هموطنان عزیز لطفاً مقالۀ خاکسار افغان (چرا سیاسیون حرفوی و متکرربرای افغانستان خطرناک اند؟) را با دقت ‏بخوانید. من دراین نوشته جز حقیقت جاری در رگ رگ سیاسیون حرفوی کشور، حرفی ونقطه یی گزافه ندیدم ، اگر ‏شما پیدا کردید مرا هم آگاه کنید.‏
به شما انسان با با درک وبا درد وبا وجدان وطن سرتعظیم خم میکنم.‏ سیستانی.)

محترم بیکمراد تاش در بارۀ "خکسار افغان" چنین می فرمایند:
"آقای خاکسار افغان بسیار زیبا نوشته است و بر درد اصلی انگشت نهاده است و آینده ای را که در انتظار ماست، ( از دست این ورژن دوم) مجسم ساخته است. انگشتان همچو شخص که خامه اش را چنان واقعی حرکت داده است قابل بوسیدن است. روشنفکران افغانستان و همه کسانی که دل شان به یاد مردم مظلوم ما می تپد، نگذارند وارثان اقتصادی مبارزات مردم افغانستان بر مقدرات شان برای همیش چیره گردند. وضع به وجود آمده همان تفاوت های طبقاتی ایست که از مبارزان افغان و از نسل جدید عزم جزم مبارزه پیگیر می خواهد. بایست حکوت دزدان را پایان داد، و ثروت های دزدی شده را که در هر کوی و برزن میهن وجودش محسوس است به مالکان اصلی اش برگرداند. و در نهاد های انتخابی نگذاشت تا ایشان بار دیگر بر مردم ما باداری کنند . استعاره های معلم فقیر بلخ ، تورن اردو ، زارع شرق کشور و کارگر تفحصات گاز ، طالب العلم مدرسه دینی ووضع کنونی شان بسیار زیبا بود ایکاش چند وزیر و صاحبان آرگاه و بارگاه دیگری که در آخر هر برج منتظر معاش ویلفر یا سوسیال می بودند و حالا در پغمان باغ ها و تفریحگاه ها و تفرجگاه ها ساخته اند ، آنها را نیز علاوه می کردید .گرچه اشاره به چند خانه و چند عراده موتر نیز گوشهء چشمی به آن خاینان به دارایی مردم کرده است. قلم تان تواناتر باد و مبارزه تان ادامه دار خاکسار افغان بزگوار ما!"

محترم داکتر غروال در بارۀ "خاکسار افغان" چنین می نویسند:
"مضمون تحلیلی با الفاظی ساده و روان محترم خاکسار افغان قابل قدر است ازین مضمون فوق العاده اش دیده میشود که جناب محترم از روی دید و شناخت ملت غیور افغانستان را در بارة روی کاری حزب و حزب بازی کورکورانه و کاپی شده را چی چپی , راستی , مذهبی و دیموکراسی بسیار خوب ارزیابی کرده و نشان داده که رهبران چنین احزاب از خارج تغذیه و رهبری می شدند و هنوز هم این حالت جریان دارد و چنین احزاب ساختگی از بطن ملت نمو نکرده و ملت از سال ۱۹۷۸ تا امروز توسط اینوع فروخته شده چندین ملیون شهید داده و هنوز دوام دارد و زیاد هموطنان عزیز زجرهای بیرحمانه در زندان های دوزخی روبرو بودند و توسط بمباردمنهای کورکورانه هستی ابتدای خودرا از دست داده و چندین ملیون افغان افغانستان را جبرآ ترک کردند و زیاد افغانها معیوب هستند!... ٠ غروال"

محترم صالح محمد " د "خاکسار افغان" په هکله داسی فرمایی:
"ډير خوږ او زړه ته رانږدې خاکسار صايب
لکه څنګه چې سيستاني صيب,ډاکټر صيب غروال او نور وروڼه د تاسو نه د ليکنې د ښايست او د حقايقو د روښانه کولو له کبله مننه کړې, زه هم د يو درديدلي افغان په صفت ستاسو نه منندوی يم او د متعال خدای نه تاسو ته نيک او د برکاتو نه ډک ژوند غواړم. صالح محمد"

محترم وطندوست در بارۀ "خاکسار افغان" چنین می فرمایند:
"آقای محترم خاکسار افغان، یک جهان تشکر از نوشتۀ عالی تان.
گرچه سخاوتمندانه دروازۀ بحت را باز گذاشته اید، اما معلومات بنده در رابطه با جریان های سیاسی در وطن عزیزم آنقدر جامع نیست، که از این امکانات (بحث) استفاده کنم. فقط به معلومات احتیاج و علاقۀ خاص دارم.
سوالی که دارم، اگر لطف نموده به آن جواب دهید، از شما ممنون می شوم. شما چند نام از "چُسکی خوران چپی" ارائه نموده اید. از جمله شعلۀ جاوید و ساما. سوال: کدام یک از رهبران یا اعضای شناخته شدۀ این دو جریان در گذشته یا به گفتۀ خود تان " بخصوص در یکنیم دهه اخیر از برکت دالر های باد آورده چندان بی بهره هم نبوده اند. حداقل یکی دو خانه، یکی دو موتر، یکی دو خدمتگار دارند."؟ آیا امکان دارد، کمی مفصلتر در این رابطه معلومات دهید؟ تشکر. وطندوست."

محترم سلطان جان کلیوال د "خاکسار افغان" په هکله داسی فرمایی:
"قدرمن پوه جناب فارانی صاحب! روغتتیااو سلامتیا دی په برخه. ستاسو په پیاوړی قلم لیکل شوی مطلب می د جناب خاکسار صاحب د ریښتینولۍ په هکله ولوست او تر څنګ می نور هم ډیر ګټور معلومات تر لاسه کړل.د داسی خقایقو په راسپړلو کی تاسی ته نور هم د پوره توان او حوصلی غوښتونکی یم. ... سلطان جان کلیوال."

محترم جلیل وطنخواه در بارۀ "خاکسار افغان" چنین می فرمایند:
"نظرات صادق بی ریا وبه نفع اکثریت جامعه مثل طلای ناب است که هرچه بر آن خاک پاشانده شود بازهم طلا طلا است واصل اش گم نمی شود. اما نظرات خود بینانه ، که دود تعصب از آن برمیخیزد اگر آنرا عطرشام پاریس هم بنامند بازهم مشام سوز و داپذیر نیستند. نوشته های جناب خاکسار افغان به طلای ناب می ماند که اصلیتش را نمی شود زیر سوال برد ... جلیل وطنخواه"

محترم انجنیر قیس کبیر در بارۀ "خاکسار افغان" چنین می فرمایند:
"محترم خاکسار افغان، بلی ریالیزم (واقعیت گرایی) شرط اول و تهداب قضاوت منطقی می باشد. ما باید اولتر از همه "حالت موجود" افغانستان را و "حالت موجود" دنیا را مورد بررسی همه جانبه قرار داده و بعداً معقولانه طرح ریزی نمایم که از کدام طرق منطقی به صورت نسبی به "حالت باید" که همانا کمتر ساختن وابستگی ها می باشد، امکان رسیدن را داریم. ان شاالله مقاله ای را نشر خواهم کرد که در آن "حالت موجود" افغانستان و دنیا را در قسمت تولیدات صنعتی با هم مقایسه می کند. با احترام. قیس کبیر."


مقالات "خاکسار افغان" تا به حال از این قرار اند:

١. چرا سیاسیون به اصطلاح حرفوی و متکرر برای افغانستان خطرناک اند؟ چهارم می ٢٠١٦ م.
منبع: http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/khaksar_afghan_syasyoon_herfawee.pdf

٢. توضیحی در مورد صفت "چُسکی خوران چپی" دوازدهم می ٢٠١٦ م.
منبع: http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/afghan_khaksar_tschoskikhorane_tschapee.pdf

٣. محترم فارانی صاحب! ایران را چی بجا شناخته اید. هژدهم می ٢٠١٦ م.
منبع: http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/afghan_khaksar_farani_iran_ra-shenakht.pdf

امید است هموطنان عزیز ما از خواندن مقالات "خاکسار افغان" خود را مستفید سازند، تا با نظریات یک هموطن محترم و با درک ما اشنای پیدا نمایند.



به امید صلح بین الافغانی، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه