د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

مرحوم علامه محمود طرزی یک تراث فرهنگی پر افتخاریست که به ملت بزرگ افغان تعلق دارد

افغان تحرک 31.03.2016 11:37

مرحوم علامه محمود طرزی، پدر ژورنالیزم افغانستان، حامی مشروطیت و بنیان گذار نهضت روشنفکری در افغانستان، فرزند صدیق و آگاۀ افغانستان قابل احترام، ستایش وگرامیداشت میباشد!

شخصیت محترم و چندین بعدی علامه طرزی بحیث پدر مطبوعات افغانستان عزیز، رهنما، داهی و رهبر جلیل القدر تفکر نهضت مترقی مشروطه خواهی در افغانستان عزیز، بدون شک که بحیث یک سرمایه بزرگ ملی مردم ما ووطن ما، یک تراث فرهنگی پر افتخاریست که به مردم عزیز ما و تاریخ افغانستان عزیز تعلق دارد.

علامه محمود طرزی خدمات خود را برای ترقی وتعالی ملت افغان عرضه فرمودند، بنابرآن لزومدید آن میرود تا میت مبارک این بزرگمرد تاریخ ما، این شخصیت نامدار افغانستان به کابل انتقال و در جوار استادش سید جمال الدین افغانی در یک بنای لایق شان به خاک سپرده شود.

اگر نسل موجوده کشور در قسمت انتقال عظام رمیم طرزی بزرگ اقدام نکنند، خارج از امکان نیست که یکی دو نسل آینده کاملا فراموش خواهند نمود که اصلا زیارت علامه طرزی بزرگ در کجای دنیا قرار دارد.

در روزگارانی که مفسدین اداری، غاصبین زمین های دولتی و یا به اصطلاح عام دزدان سرگردنه در پول های غیر قانونی و پول های بیتالمال مملکت شناوری دارند، برای ملت افغان قابل پذیرش و قابل پوزش نمی میباشد که بزرگمردان اصیل تاریخ شان مورد بی مهری، کم الطفاتی و فراموشی قرار گیرند.

بدون شک حق و حقوقی را که علامه محمود طرزی به عنوان پدر ژورنالیزم و پدر مطبوعات افغانستان، بالای وزارات اطلاعات و کلتور افغانستان دارد، و بدون شک حق و حقوقی را که علامه محمود طرزی به حیث وزیرامورخارجه افغانستان در رژیم امانی، بالای وزارات امورخارجۀ افغانستان نیز دارد، هر یک ایجاب می کند تا امکانات انتقال عظام رمیم علامه محمودطرزی را از ترکیه به افغانستان فراهم نمایند، وآنرا با مراسم شاندار ملی در جوار مقبرۀ علامه سید جمال الدین افغانی دفن نمایند، تا شود پاسی ادا.


به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه