د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

آقای احمد ضیا مسعود را کدام قانون اجازه میدهد که برای جنگ تبلیغات نماید؟

افغان تحرک 10.02.2016 16:32

در این شب و روز که نه تنها خود افغانها بلکه تمام جهان افغانها را به صلح و همدیګر پذیری تشویق می نماید، آقای احمد ضیا مسعود، نمایندۀ خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌ داری خوب خطاب به قومندانان جهادی در شمال و شمال ‌شرق کشور می ‌فرماید که اگر منتظر روند صلح باشند، فقط "خود را بازی می‌دهند" و باید برای دفاع از سرزمین‌ شان آماده باشند.

آقای احمد ضیا مسعود که به روز دوشنبه در جلسهٔ به همرای بعضی از "قومندانان جهادی اسبق" در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار، صحبت می‌ کرد، گفت که طالبان در بهار سال آینده حمله‌ های گسترده ای را برای تصرف ولایت‌ های کندز، تخار و بدخشان راه‌ اندازی خواهند کرد و از آن‌ عده قومندانان جهادی اسبق که در آن‌ جلسه حاضر بودند خواست تا برای جنگ با طالبان آماده باشند.

آقای احمد ضیا مسعود می ‌گوید که اگر "قومندانان جهادی اسبق" و به اصطلاح "قومندانان محلی" ، به گفتۀ آقای احمد ضیا مسعود، برای این "جنگ تمام‌عیار" آماده نشوند، سقوط ولایت‌ های شمال‌ شرقی به دست طالبان حتمی خواهد بود. آقای "آمر پیرم‌ قل"، یک قومندان محلی تخار که در نشست اخیر آقای احمد ضیا مسعود حضور داشت، در این نشست خطاب به حکومت مرکزی گفت که اگر حکومت مرکزی برای او حق قایل نشود، وی هم در برابر نظام حکومتی و هم در برابر طالبان می‌جنگد. این "قومندان محلی" افراد مسلح دارد که زیر فرمانش در ولسوالی رستاق تخار مستقر هستند.

آقای احمد ضیا مسعود نمایندۀ رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌ داری خوب می‌ گوید که روند صلح تازه آغاز شده و دوامدار است. به گفتۀ او، تا زمانی که کشور های ذیدخل در مسألۀ افغانستان "منافع‌شان از طریق گروه‌های تروریستی تأمین نشود، روند صلح نتیجه نمی‌دهد".

بعضی از "قومندانان اسبق جهادی" پس از سقوط ولایت کندز به دست طالبان، تحت پوشش و یا زیر نام "خیزش مردمی" افراد و گروه‌ های وابستۀ ‌شان را دوباره مسلح و فعال کرده اند. والی تخار در این رابطه چندی قبل گفته بود که گروه‌ های مسلح غیرمسؤل بدتر از طالبان هستند.

سوال اصلی در این است که آقای احمد ضیا مسعود تحت نام "امور اصلاحات و حکومت‌ داری خوب" چه می فهمند؟

آیا در کشوری که فقط برای حفظ امنیت داخلی اش وزارت داخله ای بنا نهاده شده است، آیا در کشوری که فقط برای حفظ امنیت داخلی اش از چهارده سال بدین سو میلیارد ها دالر به مصرف رسیده است، لازم است که نمایندۀ رئیس جمهور آنکشور، آن هم نمایندۀ خاص رئیس جمهور آنکشور در امور اصلاحات و حکومت‌ داری خوب به چند نفر به اصطلاح ""قومندانان اسبق جهادی" مراجعه نماید، و یا چند نفر به اصطلاح ""قومندانان اسبق جهادی" را به جنگ و نبرد و نمی دانم چه و چه تشویق نماید، آن هم در شرایطی که نه تنها مردم افغانستان بلکه مردم و تمام کشور های جهان افغانها را به صلح، صفا و همدیگر پذیری تشویق می نمایند؟

چرا آقای احمد ضیا مسعود از بجای اینکه به پروسۀ صلح و به نفع صلح و آشتی فعالیت نماید، مردم شریف و رنجدیدۀ ما را به جنگ و بی اتفاقی تشویق می نماید؟

چرا آقای احمد ضیا مسعود به پروسۀ صلح ارزش قایل نیست و به این پروسه مستقیم و غیر مستقیم اظهار بدبینی و بی باوری می نماید؟

آیا تقریبا چهار دهه جنگ و بی اتفاقی مردم رنجدیده و مظلوم ما را به اندازۀ کافی آزار و اذیت نه کرده است که آقای احمد ضیا مسعود امروز هم مردم بلا کشیدۀ ما را به جنگ تشویق می کند؟

اگرآقای احمد ضیا مسعود این عمل خود را طوری دیگری توجیه می دارند، مگر مردم بلا کشیدۀ ما را به جنگ تشویق نمودن کدام شاخ و یا کدام دمب دارد؟


به هر صورت فعلا وقت آن نیست که هر کس بخاطر منافع شخصی و بخاطر زراندوزی های غیر قانونی خود مردم بی چاره و رنجدیدۀ ما را به جنگ تشویق نماید، چهار دهه جنگ کافیست، فعلا زمان صلح صادقانه و زمان همدیگر پذیری صادقانه رسیده است!

به امید آن که همه مردمان شریف ما در پرتو عدالت اجتماعی، امنیت و ثبات ، قانونیت و طرقی راۀ صلح صادقانه و همدیگر پذیری صادقانه را در پیش گیرند.

امین یا رب العالمین