د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

علومی و هر وزیری کمسوادی دیگری که خلاف قانون اساسي ابراز نظر کنند باید از وظایف دولتی کنار روند!

افغان تحرک 02.09.2015 12:12

بحث، بحث حذف کلمۀ افغان از تذکرۀ افغانهاست: تذكره بی هويت آغاز برنامۀ فروپاشی افغانستان واحد است!

ملت بزرگ افغان که متشکل از اقوام شریف ازبک، ایماق، براهوی، بلوچ، پشتون، پشه یی، تاجک، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر، نورستانی، هزاره و سایر اقوام شریف می باشد، به اساس قانون اساسی و همچنان در جهان به نام مقبول افغان مسما میباشد، که سمبول اتحاد و وحدت انسان های یک محدودۀ جغرافیایی به نام افغانستان را تحت یک نام، یک بیرق، یک قانون اساسی ارایه می دارد.

نظر به تاکید قانون اساسی افغانستان عزیز نیز ما همه مردم افغانستان به نام ملت افغان هستیم و هیچ نوع تفرقه اندازی را نمی قبولیم!

مطابق قانون اساسی افغانستان هر كسيكه تابعيت افغانستان را دارد افغان است. تغير قانون اساسي از خود پروسیجر مخصوص خود را دارد و این نوع تغيراتی را که بعضی "وزرای کمسواد ما" و یا هم بعضی "وکلای کمسواد ما" خود پیشنهاد و خود وضع می کنند، خلاف قانون اساسی است.

علاوه بر آن سوال در این است که آیا در عصر حاضر در بین تقریبا دو صد مملکت جهان، کشوری را سراغ داریم که در تذکره های الکترونیکی خود کلمات ، ملت و یا Nation را ذکر نکرده باشد؟

پس اگر دو صد مملکت جهان در تذکره های الکترونیکی خود کلمات ، ملت و یا Nation را ذکر نمایند، آن تعداد افرادی که با نوشتن کلمات ، ملت: افغان و یا Nation:Afghan در تذکره های الکترونیکی
مخالفت می ورزند، چه توجیه منطقی برای این عمل ضد منافع ملی شان دارند؟

اگر آقای نورالحق علومی وزیر داخلۀ فعلی افغانستان و یا هم کدام وزیری دیگری طرفداری شانرا در قسمت حذف کلمۀ وحدت دهندۀ "ملت" در تذکره های الکترونیکی ما اعلان نمایند، دلالت به قانونشکنی و کمسوادی این "عالی جنابان" میکند. از آن جایی که وزارت خانه های افغانستان دیگر "تاب" و "حوصلۀ" قانونشکنان و کمسوادان را ندارد، پس لطفا هر وزیری که اهمیت وحدت ملی و اهمیت موجودیت ذکر کلمۀ افغان را در تذکره های الکترونیکی ما افغانها نمی داند، باید این چوکی مهم دولتی را به از خود "باسواد تر ها" و به کسانی که به قانون اساسی مملکت احترام دارند، بسپارند!

باید لست مکمل همه وزیرانی که خواهان حذف کلمۀ وحدت دهندۀ "ملت" در تذکره های الکترونیکی ما هستند به مردم شریف ما داده شود، تا مردم خود قضاوت کنند که وزرای "کمسواد و قانون شکن" کی ها اند!

امروز اکثریت افغانها ، حتی گفته میتوانیم که تقریبا همۀ افغانها می دانند که بلخصوص دشمنان منطقوی افغانستان در پی تخریب اتحاد افغانها و در پی تخریب وحدت ملی ما افغانها بسا پلان های ماهرانه و شومی را طرح ریزی نموده اند و قدم به قدم همان پلان های شوم و مخرب شان را در افغانستان عزیز ما عملی می کنند، مگرآیا تا کدام اندازه "کمسوادی از اذهان آن تعدادی موج می زند" که مانع فهمیدن و درک این موضوع گردیده است؟

در جوامع قانونمند که وزرای باسواد دارند، قبل از اینکه وزرا در کدام موردی خاصی که مربوط به تمامی جامعه میشود، تصمیم بگیرند، موضوع و اهمیت موضوع را عمیقا تحت مطالعه و بررسی قرار می دهند، بعدا موضوع را از طریق مطبوعات و میدیای ملی خود با مردم خویش به بحث می گذارند، پس از مطالعات قانونی و حقوقی و جمع بندی نظرات مردم خود، به خیر مادی و معنوی مردم و کشور خویش یعنی با درنظرداشت منافع ملی به تصمیم گیری می پردازند.

اما در کشور ما که متاسفانه از بی سوادی و کم سوادی غریو و ماتمی بر پاست ، در همچو موارد مهم و ملی ، مانند حفظ هویت ملی ما در موجودیت کلمۀ ملت واحد و متحد در تذکره های ما، بیشتر از هر چیز موضع چند زورمند ووابستۀ دولت های بیگانه مدنظر قرار داده می شود و از همینجاست که حاصل کار مشتی از کمسوادان و خود فوشان همواره بحران آفرینی دارد.

این نوع تصمیم گیری های سطحی و نا عاقبت اندیش میرساند که بعضی از وزرای ما نیز متاسفانه در بحران "کمسوادی" غوطه ورند و چندان پایه های محکم علمی و ملی ندارد و با این نوع ضعف های که تا حال در امور داخلی وسیاست خارجی از خود نشان داده اند، قابل تشویش است که شاید همان چیز های مثبتی که در گذشته به وجود آمده اند یکی پی دیگر همه از میان بروند و مثلا با اقدام نا بخردانۀ نابود ساختن هویت ملی ما افغانها دیگر چیزی بنام قانون و هویت ملی باقی نماند.

آیا همۀ عالی جنابان وزرای محترم ما از این امر مطلع اند که كلمه افغان امروز از نظر سياسى و نیز در تمامی جهان عنوان تمام مردم شریف، غیور و رنجدیدۀ افغانستان است، نامى است كه حداقل يك هزار و هفتصد سال سابقه تاريخى دارد. آ نانیکه از این موضوع بی خبرند، لطفا در این باره دقت و مطالعات اندکی به خرچ دهند!

نه تنها وزرای محترم و وکلای محترم ما بلکه همه ملت شریف ما باید عقلانیت و خردرایی پیشه نموده در چنین موقع اساس نباید با هر گونه جر و بحث و مفکوره های پوچ ضد منافع ملی، افراطی، انحرافی و ضد افغانی که وحدت ملی را در کشور عزیز ما به خطر مواجه میسازد، همنوایی نمایند!

حذف کلمه ای هویت ملی افغان در در تذکره های ما یک عمل غیر قانونی، تفرقه افگنانه و ضد ملی است که از آن بوی خیانت ملی به مشام میرسد و تصویر خیانت ملی درج تاریخ ما می گردد!

همۀ افغانهای صادق و آگاه یک جنبش ضد این عمل خائینانه را به راه انداخته و در پی وسعت آن اند، تا آنکه از تطبیق این عمل خائینانه جلوگیری شود.

همۀ افغانهای صادق و آگاه دست به دست هم داده در قدم اول از ریس جمهور علمگرای ما جناب محترم دکتور اشرف غنی تقاضا صورت گیرد که وی به حیث یک انسان عالم و وطندوست از تطبیق این عمل خائینانه جلوگیری نماید.

اگر این تقاضای مردمی ما به مشکلات مواجع گردید، بعد، همۀ افغانهای صادق و آگاه بلخصوص حقوق دانان ملی ما دست به دست هم داده به مراجع قانونی ذیصلاح شکایت نمایند و دعوای حقوقی علیه این عمل انجام شود. همۀ حقوقدانان صادق و آگاه ما لطفا در این زمینه راههای علمی، تحقیقی وحقوقی ارایه فرمایند.


همۀ وزرا ما و وکلای ما که بر خلاف قانون اساسی کشور خواهان حذف کلمۀ وحدت ملی گرایانۀ "ملت افغان" در تذکره های ما شده اند، چونکه قانونشکنی کرده اند، باید از کار های دولتی سبک دوش گردانیده شوند!


قسمیکه دربالا نیز تذکر رفت، ما همه مردم افغانستان به نام ملت افغان هستیم و هیچ نوع تفرقه اندازی را نمی قبولیم و تاکید جدی ما بر این است که باید لست مکمل همه وزیرانی که خواهان حذف کلمۀ وحدت دهندۀ "ملت" در تذکره های الکترونیکی ما هستند به مردم شریف ما داده شود، تا مردم خود قضاوت کنند که وزرای "کمسواد تفرقه انداز، بیگانه پرست و قانون شکن" کی ها اند و وزیران محترم و ملی ما کی ها اند!

به امید صلح، امنیت، ثبات، ترقی و رفاۀ ملت افغان و به امید صلح، امنیت، ثبات، ترقی و رفاۀ جمله ملل جهان


و من الله التوفیق