د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

در این موقع اساس، دلیل سفر محقق معاون عبدالله عبدالله به ایران و دیدار وی با خامنه یی چه می تواند باشد؟

افغان تحرک 26.08.2015 12:46

درست در همچو موقعیت اساسی که تمام مردم شریف ما چه ازبک، چه ایماق، چه براهوی، چه بلوچ، چه پشتون، چه پشه یی، چه تاجک، چه عرب، چه قرغیز، چه قزلباش، چه گوجر، چه نورستانی، چه هزاره و چه مربوطین سایر اقوام شریف افغانستان یعنی به یک کلام ملت بزرگ افغان با موجی از مشکلات وارداتی دست و پنجه نرم می کنند، دلیل اصلی سفر محقق معاون رئيس اجرائیه عبدالله عبدالله به ایران چیست؟

چند روز پیش محقق معاون رئيس اجرائیه عبدالله عبدالله به ایران سفر می کند. محقق نه تنها مورد استقبال گرم و پر حرارت تعدادی زیادی از رهبران ایران قرار می گیرد، این بار بلکه مورد "شفقت و مرهمت" خامنه یی رهبر ایران نیز قرار می گیرد. البته این در ظاهر مساله یک امر عادی به نظر میرسد، چنانچه رسم دنیا همین است که زمانی که دو همسایه صادق و راستکار یک دیگر را می بینند، به همدیگر از صدق دل آغوشگشایی نموده یک دیگر را مورد استقبال و مورد شفقت و مرهمت قرار می دهند، مگر تجارب تلخ گذشته های نچندان دوری افکار و اذهان ما افغانها را به جوانب مختلف و ابعاد متنوع قضایایی مرتبط به افغانستان عزیز، معطوف گردانیده اند، که یکی از این قضایا مکث دقیق به برخورد همسایگان شرقی و همسایگان غربی ما میباشد.

البته موضوع اصلی این بحث ما جمله مداخلات بی شرمانۀ پاکستان و مداخلات بی شرمانۀ ایران در امور داخلی افغانستان عزیز نیست، زیرا این کار به یک تحقیق دقیق و وسیعی ضرورت دارد که از حوصلۀ همچو یک نبشتۀ کوتاه و مختصر خارج میباشد، موضوع بحث این نبشتۀ کوتاه این است که محقق معاون رئيس اجرائیه عبدالله عبدالله رویی چه منظوری در چنین یک شرایط اساس به ایران سفر نموده با رهبران ایران و بلخصوص با خامنه یی، رهبر ایران دیدار تازه می کند؟

در اینجا چون از "چنین یک شرایط اساس" و یا در عنوان مطلب از "در این موقع اساس" تذکراتی صورت گرفته است، باید اندکی هم از "چنین یک شرایط اساس" و یا از "در این موقع اساس" تعریفی صورت گیرد، تا در ارایۀ مطلب اندکی وضاعت به وقوع پیوندد.

بد نیست که در ابتدای تعریف "چنین یک شرایط اساس" از ترور های وحشانه و انسانکش، از تخریبات بی شرمانه، وسیع و عمیق در افغانستان عزیز که اکثرا به پاکستان و مداخلات مخرب انکشور مرتبط محسوب می گردند، نیز اشارتی داشت. امید تحقیقات دقیق با ثبوت به ملل متحد و همچنان به باداران انکشور تحویل داده شوند و نیز به دسترسی مردم عام قرارگیرند، تا همه به واقعیت و حقیقت موضوع ملتفت گردند!

مگر موضوع بحث ما در اینجا، دلیل اصلی رفتن محقق، به ایران میباشد.

گفتیم در "چنین یک شرایط اساس" که:

١. نا ارامی ها و بی امنیتی ها، ترور و وحشت در افغانستان به وقوع می پیوندند.

٢. رضا شفا یکی از محققین ایرانی که مربوط به مجاهدین خلق ایران میباشد، چندی قبل، قسمی که در همیجا ذکر صورت گرفت، در صفحۀ پورتال مجاهدین خلق ایران به زبان المانی از دکترین سیاست خارجی رژیم ایران پرده بر داشته و نوشته بود: نظر به راپور مفصلی از ولسی جرگه و مشرانو جرگۀ ایران یا به اصطلاح خود شان "از مجلس ایران" ، اسناد و شواهد کافی به دست امده است که ایران به وزارت خارجه، سپاۀ پاسداران و نمی دانم سپاۀ انقلاب شان سفارش داده است که روابط افغانستان و پاکستان و همچنان روابط پاکستان-انگلستان و امریکا باید با شدت تمام به سردی و تخریب کشانیده شوند. اینکه چندین ماه قبل رضا شفا به این باره روشنی انداخته بود، از طریق همین پورتال وزین چندین بار در همان زمان با درج منبع به نشر رسید، که هنوز هم در ارشیف پورتال وزین تول افغان موجود میباشد.

٣. در "چنین یک شرایط اساس" که حکومت ایران با امریکا و ممالک غربی، به خاطر منافع اش، تا اندازۀ از در سازش پیش می اید، مگر رهبر ایران، یعنی خامنه یی همراه با سپاۀ پاسدارانش هنوز هم بالای مخالفین امریکایی خویش به اصطلاح "قصوری خوانی دارند" ، چنانچه رهبر ایران، خامنه یی در همین هم چندین بار یاد نموده است که "ما بخاطر منافع ملی خود حتی خارج از مرز های خود، با امریکا و علایق او، صخره به صخره خارج از مرز های ایران می جنگیم."

سوال در این است که ایا خامنه یی همراه با سپاۀ پاسدارانش در داخل افغانستان هم با امریکا قسمی که اعلان نموده در جنگ است؟

اگرخامنه یی همراه با سپاۀ پاسدارانش در داخل افغانستان هم با علایق امریکا در جنگ است، این جنگ خامنه یی و امریکا در داخل افغانستان چه شکلی و یا چه انواعی دارد؟

سوال اخری در این ارتباط با عرض معذرت، از جادۀ ادب دوری جسته چنین مطرح می گردد: "مگر خدای نا خواسته افغانستان عزیز میدان سگ جنگی کشور های منطقه و کشور های جهانیست که از چندین دهه به این سو، هر یک سگ های جنگی خود را در ملک ما می فرستند. "

٤. در "چنین یک شرایط اساس" که معاش ماهوار عبدالله عبدالله و معاونش محقق را تقریبا و یا کل را نیز امریکا میدهد، رفتن محقق نزد خامنه یی چه معنی دارد؟
مگر معاش امریکا کفایت نمی کند که محقق نزد خامنه یی هم رفته تقاضای معاش از وی نیز دارد؟

٥. در "چنین یک شرایط اساس" ایا محقق از رفیق همرزمش عطا محمد نور نیز در نزد خامنه یی نماینده گی می نماید و یا خامنه یی حساب های هر کدام را جدا جدا می دهد؟

٦. ایا در قسمت تذکره های الکترونیکی افغانها و یا به اصطلاح خامنه یی در قسمت "شناسنامه های الکترونیک افغانی ها" نیز وحدت کلامی حاصل گردیده است و یا خیر؟


به هر صورت بعد از دریافت جواب های قناعت بخش شاید راجع به دلیل اصلی سفر محقق به ایران اطلاعاتی نسبتا دقیق تری حاصل نماییم.


به امید صلح، امنیت، ثبات، ترقی و رفاۀ ملت افغان و به امید صلح، امنیت، ثبات، ترقی و رفاۀ جمله ملل جهان


و من الله التوفیق