د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

تداوم و موفقیت پروسۀ صلح بین الافغانی ارتباط مستقیم با عدالت اجتماعی (ویا دموکراسی واقعی) دارد

افغان تحرک 01.08.2015 14:23

صلح به خیر!

اینکه تداوم در پروسۀ صلح بین الافغانی یک امر ضروریست، به فضل خداوند همه شکر میدانیم.

بیاید ببینیم که حالت و وضعیت فعلی تقریبا از چه قرار میباشد:

بحث صلح میان محترم حکومت افغانستان و محترم طالبان در این روز ها خوشبختانه در سطح ملی و همچنان در سطوح بین المللی در اجندا های کاری قرار گرفته و ورد زبان هاست. متاسفانه از بحث صلح میان محترم حکومت افغانستان و محترم حکمت یار هنوز خبری به گوش ها نمی رسد، که امید به زودی در این ضمینه نیز تصامیم مثمری صورت گیرند.

افغانها در انتظار صلح اند، پاکستان و چین به حیث اکتور های منطقه و ممالک همجوار در راۀ ایجاد و تشویق نشست‌ های مذاکره و مصالحه با طالبان حسن نیت شانرا ابراز می نمایند و همچنان امریکا به حیث اکتور بزرگ جهانی حمایتش را از صلح ابراز نموده است. یعنی: خوشبختانه تمایلات زیادی برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان در جریان میباشند.

از یک طرف محترم دولت افغانستان و حکومت افغانستان خود را نمایندۀ قانونی و مشروع سی میلیون انسان رنجدیده و جنگزده میداند و می نامد، از طرف دیگر محترم طالبان خود را نمایندۀ قانونی و مشروع سی میلیون انسان رنجدیده و جنگزده می داند و نامند و از جانب دیگر نیز گروپ محترم حکمت یار خود را نمایندۀ قانونی و مشروع سی میلیون انسان رنجدیده و جنگزده می داند. و در عین حال نام خدا هر سه طرف در یک دست شان قران مجید و قانون دارند و در دست دیگر سلاح. پس مشکل ما سی میلیون انسان رنجدیده و جنگزده چه می شود، به اساس همان مزاح افغانی "ما سی میلیون انسان رنجدیده و جنگزده بریم یا باشیم؟" اگر بریم کجا بریم؟ کشتی ها خورد اند و وزن ما زیاد. پس باید در چنین شرایطی همه اندکی عادلانه تر، عاقلانه تر و خردمندانه تر چاره سنجی کنیم.

رنج‌های ناشی از جنگ همۀ ما را به فکر کردن و انهم فکر کردن عادلانه محکوم نموده است:

موضوعی را که ما افغانها بهتر از "خارجی ها" میدانیم و باید بدان توجه کافی معطوف داریم همانا "رابطه صلح بین الافغانی با ساختار تقسیم و توزیع قدرت در میان سه گروپ افغانستان میباشد: یعنی صلح بین الافغانی با تقسیم قدرت بین محترم دولت افغانستان، محترم گروپ طالبان و گروپ محترم حکمت یار رابطۀ مستقیم متناسب دارد."

امروز در افغانستان عزیز چگونگی تقسیم وتوزیع قدرت و کاهش امتیازات مفسدین اداری و غاصبین دارایی های عامه که در چهارده سال اخیر از کانال دولت افغانستان به ثروت اندوزی های غیر قانونی و نا مشروع پرداخته اند، ارتباط مستقیم دارد: یعنی انهانی که در چهارده سال گذشته از طریق چوکی های دولتی و امکانات دولتی دست به فساد اداری و غصب دارایی های عامه زده اند، از "الف تا به ی" ، باید از وظایف و امکانات دولتی سبکدوش شوند و چوکی ها و پست های دولتی شان در صورت مجودیت تخصص و اگاهی های مسلکی به افراد پیشنهادی محترم طالبان و محترم حکمت یار سپرده شود! در این صورت از یک طرف مفسدین اداری و غاصبین دارایی های عامه از پیکر دولت و حکومت افغانستان به دور رانده می شوند و از طرف دیگر در راۀ ایجاد صلح، امنیت و همچنان مبارزه با فساد اداری بهبود به وجود خواهد امد. از ان جای که در بین محترم طالبان و هم در بین افراد محترم حکمت یار اشخاص صادق و صالح به اندازۀ کافی وجود دارد، مبارزۀ اصولی با فساد اداری و غصب دارایی های عامه صورت خواهد گرفت. در علم سیاست چنین عملی را "بالنس اکت" و اوردن اعتدال، تعادل می گویند. و یا هم میتوان انرا اوردن "عدل" خواند: یعنی هم از فساد اداری و شر غاصبین خلاص می شویم و هم به اصطلاح عام " دل یار" را از رنجش نجات میدهیم. و یا به عبارۀ اصطلاحی دیگر بدین وسیله" هم خرما و هم ثواب " به دست می اید.

پروسۀ صلح باید از جانب افغانهای صادق و اگاه مورد پشتیبانی جدی عمیق و پی گیر قرار گردد، از روند برقراری صلح وامنیت درافغانستان حمایت نموده و با روی کارآمدن صلح ، مبالغ انگفت مصارف فعالیت های نظامی وجنگی باید در راۀ ابادی افغانستان و بلخصوص در راۀ معارف، تربیه و تعلیم اولاد وطن به خرچ برسند!


به امید صلح، امنیت، ترقی و رفاۀ مردم رنجدیدۀ ما.


صلح به خیر

و من الله التوفیق.