د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

همکاری اتحادیه اروپا درانکشاف کشور موثر خواهد بود

حقیق 05.07.2015 19:12

با آنکه در این روزها اخبار ناامنی ها وجنگ درکشور زیاد بوده ولی خبرهای خوب هم وجود دارد که ما را به آینده امیدوار میسازد. یکی ازاین اخبار وعده همکاری درانکشاف افغانستان  درده سال آینده از سوی اتحادیه اروپا میباشد که اخیراً سند آن توسط نماینده گان دوطرف نشانی شد  وبعد ازتصویب پارلمان اروپا روند عملی شدن آن آغاز خواهد شد.
رئیس جمهور غنی طی  صحبت خود که به همین مناسبت ایراد نموده گفته است  "که نهایی شدن این توافقنامه فصل جدیدی از همکاری میان افغانستان و اتحادیه اروپا می باشد. وی اضافه نموده است که بالای یک چارچوب بودجوی کار می کنیم که پلان بودجوی افغانستان را در هر چهار سال تعیین کند. یکی از مشکلات ما نبود ظرفیت کاری برای مصرف موثر بودجه می باشد که باتطبیق این پلان، مشکل مذکور رفع خواهد شد. می خواهیم برای هر افغان فرصت های مساویانه اقتصادی را فراهم بسازیم اما تمرکز بیشتر ما روی زنان، جوانان و طبقه فقیر خواهد بود، زیرا جنگ های متمادی این سه طبقه را آسیب پذیرتر ساخته است."
این توافقنامه چارچوب رسمی و ساختاری است که همکاری میان افغانستان و اتحادیه اروپا را مدیریت می کند و تعهد ده ساله اتحادیه اروپا می باشد که حکومت افغانستان را در تطبیق برنامه " خودکفایی" کمک می نماید.
خود کفایی اقتصاد افغانستان یکی از آرزوی های مهم مردم کشور است واگر جامعه جهانی دراین قسمت همکاری نمایید برای ما وکشور ما بسیار ارزنده خواهد بود .
این تنها جامعه جهانی نیست که مکلفیت دارد افغانستان را بسازد. هرکشور منافع خود را دارد وهیچ کشور بخاطر منا فع ما وکشور ما کمک نمیکندتا منافع خودشان درنظر نباشد. حرف حتمی اینست که  این خود افغانها هستند که بلاخره باید کشور خود را بسازند..
یک امر که باعث میشود که ما درمسایل خود بسیار باد ست باز عمل نموده نتوانیم وکشور را به نحوی متکی به بیرونی ها سازد همانا وابستگی اقتصادی است که همواره خارجی ها بواسطه آن تا اندازه دست وپای مارا میبندند وما نیز بنا برمجبوریت های که داریم خواست های شان را باید  بپذیریم . بخاطر برون رفت ازاین حالت یگانه راه  رهایی از وابستگی های اقتصادی است که افغانستان میتواند به این هدف برسد ، چون امکانات و پوتانیشیال های مساعد  است و با کمک کشورهای دیگر این امکانات بیشتر خواهد شد تا کشور به این غایه دست یابد.
همکاری ده ساله اتحادیه اروپا در روند انکشاف وخود کفایی افغانستان وهمکاری کشورهای دیگر  بسیار مهم وارزنده پنداشته میشود واگر عملا ً این همکار ی ها  آغاز شود  بدون شک که مارا درآینده های نه چندا ن دور به خود کفایی مالی وبودجوی دربخش بودجه عادی خواهد رساند ولی این هدف آنوقت بدست خواهد آمده که امور سیاسی ، امنیتی و اقتصادی به روال عادی دوام داشته و همه بخصوص حکومت دراین راستا وجیبه دارد تا با انگیزه تر عمل نماید.
اتحادیه اروپا بعد از امریکا بزرگترین کمک کننده اقتصادی با افغانستان بوده و کشورهای ازنگاه اقتصادی پیشرفته دراین اتحادیه حضور دارند ، هرگاه این اتحادیه با افغانستان همکاری واقعی نماید ، افغانستان بزودترین فرصت به انکشاف دست خواهد یافت .
قسمیکه کارشناسان اقتصادی میگویند کشور های کمک کننده باید بجای مواد مورد ضرورت ما وسایل وامکانات تولید  آنرا را  فراهم سازند، و با کشورما درقسمت زیر ساخت ها ومسایل اقتصادی زیر بنایی وتولیدی بخصوص درعرصه زراعت وآبیاری، استخراج معادن ، فابریکه های تولیدی، راهای مواصلاتی ، تولید انرژی برق ، سیستم دولت داری موثر وبا دست آورد کمک نمایند ، تا ما درطولانی مدت متکی بخود گردیده واقتصاد خود کفا داشته باشیم که امید است در سند همکاری های اتحادیه اروپا وافغانستان این مسایل درنظر گرفته شده باشد.
طوری که معلوم است بهبود وضع اقتصادی مستقیما با امنیت ارتباط دارد وقسمکه رییس جمهور کشور آقای غنی چند پیش ضمن پیام شان بمناسبت ماه مبارک رمضان گفته بودند که  " جنگ های تحمیل شده کنونی مانع می شود که مستقیماً به سراغ دشمن اصلی این وطن که فقر و محرومیت است برویم. مصارفی که اکنون صرف مقابله با جنگ افروزان می گردد، می توانست صرف مقابله با فقر و ناداری گردد، و آبادی بیشتر و انکشاف گسترده تر را به دنبال داشته باشد.."
درطول درحدود چهار دهه گذشته متاسفانه بیشترین توان اقتصادی کشور صرف جنگهای ناخواسته برای افغانستان گردید، طی این مدت نه تنها اینکه ما ازساختن زیربناهایی اقتصادی اساسی محروم ماندیم که بیشترین عواید ما برای مصارف جنگ اختصاص داده شد، چون جنگها طولانی شد ودراین مدت هردولتی که بمیان آمد بیشترین بودجه دولتی را به بخش امنیتی ودفاعی بمصرف رسانید وباقی بخش ها از آن بی بهره ماند. به همین سبب هنوز دامن فقر ومحرومیت از کشور زدوده نشده . نه تنها توافق با اتحادیه اروپا بلکه ما با کشورهای دیگر نیز توافق همکاری های طولانی مدت را بسته ایم بخصوص ایالات متحده امریکا که یکی از کشورهای بزرگ کمک کننده با افغانستان است و ازسوی دیگر افغانستان حاضر گردیده تا پایگاه های این کشور را درافغانستان بپذیرد وسند همکاری ستراتیژیک با این کشور را به امضأ رساند رسالت مهمتر از دیگران دارد.
باید تمامی این کشورها واتحادیه ها به تعهدات شان که با کشور ما نموده اند عمل نموده و ما را درعرصه خودکفایی اقتصادی کمک همه جانبه نمایند.