د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

وضعیت اقتصادی کشوربهبود می یابد

حقیق 29.03.2015 14:15

اخیراًمسئولان اداره‌ی حمایت از سرمایه‌گذاری (آیسا) به رسانه ها گفته اند ، ده‌ها شرکت داخلی و خارجی پیشنهاد سرمایه‌گذاری در کشور را کرده‌اند. به باور آنان، در جریان سال روان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در سراسر کشور در بخش‌های مختلف افزایش خواهد یافت.
سخنگوی آیسا به رسانه ها گفته است ، طرح‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک که به حکومت فرستاده شده ‌است ، تنها یک شرکت تجارتی، در نظر دارد ۳۵۰ میلیون دالر در کشور سرمایه‌گذاری کند و دیگر شرکت‌ها نیز پول‌های زیادی را آماده‌ی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
انتظار می‌رود که با سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها، وضعیت کاروبار در کشور تا حدی بهبود یابد.
همچنان رئیس جمهورکشور ضمن سفراخیرش به امريکا در پوهنتون کولمبیایی شهر نیویارک  خطاب به استادان و محصلین پوهنتون در مورد دستآورد های افغانستان در ۱۳ سال گذشته و موانع و چالش ها، معلومات داده گفته است ، افغانستان منحیث چهار راه همکاری های منطقوی شناخته میشود وهدف اصلی ما این است که یکبار دیگر افغانستان را به چهار راه همکاری ها مبدل سازیم . ما آسیای مرکزی، جنوبی، شرقی و غربی را با هم وصل می کنیم و کشور خویش را به بستر همکاری ها مبدل خواهیم  کرد.
کارشناسان اقتصادی، تقویت صنایع و تولیدات داخلی را یکی از راه های خود کفایی اقتصادی کشور دانسته و می گویند با تقویت این بخش می توان زمینه های کار و اشتغال را برای شهروندان فراهم آورد.
طی 13 سال گذشته اقتصاد کشور بیشتر متکی به کمک های کشور های کمک کننده  بود وحالاکه شرایط نسبت به گذشته تغییر نموده است  لازم است تا اقتصاد خود را نیز به پا ایستاده نماییم. اینکه شرایط سرمایه گزاری درکشور بهتر شده وازسوی دیگر رهبران حکومت وحدت ملی  سخت درتلاش هستند تا درپهلوی بهبود وضعیت امنیتی وتأمین صلح وثبات درکشور بهبود وضعیت اقتصادی را نیز درصدر برنامه های خود قراردهند خبرهای خوش است برای مردم افغانستان.
باور براین است که افغانستان باید دیگر از حالت یک کشور همیشه متکی بر کمک های دیگران برآید  واستقلالیت اقتصادی خود را بدست آورد ووقتی استقلال اقتصادی داشته باشیم بدون شک که استقلال سیاسی نیز میسر خواهد بود. دوهمسایه بزرگ جنوبی وغربی ما که ماهمیشه آنهارا رقبای سیاسی خود فکر میکنیم برای ما مثال خوب اند که میتوان از طریق رقابت سالم با این کشورها برای مردم انگیزه آفرینی نماییم ، این کشورها تاحدی زیادی به خود کفایی رسیده اند ، تحریم های اخیرکه بالای ایران وضع میگردد این کشور بخوبی از پیامد های ناگوارآن موفق بدر آمده میتواند وعلت مهم آن همانا خود کفایی اقتصادی این کشور است که طی سالهای گذشته برای خود آماده نموده است ، پاکستان باوصف آنکه درجنوب با کشور هند رقابت های زیاد دارد وبا اغتشاشات داخلی فراوان روبرو است ولی کمتر به کمک های خارجی اتکأ داشته بحران اقتصادی دراین کشور به حدی نرسیده است که زنده گی عادی را با چالش مواجه سازد، ولی متاسفانه کشور ما تاکنون به این حد نرسیده است تابتوانددراحالات اضطراری وبدون کمک های بیرونی استقرار اقتصادی را حفظ نمایید ، هرچند اینکار مشکل است و لی تا آن حد هم مشکل نیست که ما نتوانیم به آن برسیم .
بادرنظرداشت منابع داخلی غنی بخصوص معادن و آب های کشور میتوانیم که حداقل درقسمت کالاهای حیاتی به خود اتکأ حاصل نمایم که دراین عرصه ضرورت به کارمتواتر وپلان ها ی مؤثر داریم که دولت داران ما باید به فکر آن باشند.
خوشبختانه افغانستان دارایی منابع اقتصادی سرشار است که میتوانیم با استفاده تخنیکی ، به موقع و سیستماتیک از آن بتوانیم به هدف تأمین بودجه ملی از منابع داخلی نایل آیم. حکومت وحدت ملی که بیشتر شعار های اقتصادی را عنوان نموده ودرمورد احیایی ساختار های زیربنای وتوسعه آن حرف زده است دراین راستا مسوءلیت بیشتر دارد که شعار خود را درعمل پیاده نماید.
 حکومت میتواند درکوتاه مدت جهت افزایش بخش از منابع مالی خود  ازطریق تنظیم بهتر واستفاده شفاف و منظم  از مالیات وگمرکات عمل نماید ،  همچنان برحکومت وحدت ملی لازم است تا با بهبود سطح تولید و صادرات وهم جذب سرمایه گزاری های خصوصی وضعیت اقتصادی کشوررا بهتر نمایند .
 اگر گفته های مسولین آیسا درقسمت افزایش سرمایه گذاری ها صحت داشته باشد وهمچنان وعده های که حکومت وحدت ملی درقسمت اینکه افغانستان به شاهراه ترانزیتی آسیایی جنوبی و مرکزی مبدل خواهدشد  تحقق یابد بدون شک که منابع اقتصادی کشور به مراتب بهتر ووضعیت اقتصادی بهبود خواهد یافت.