د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

رژیم ایران خواستار نفوذش در کابینۀ افغانستان میباشد

محمد اقبال، شکور 28.12.2014 13:40

بعضی از تحلیلگران دلیل تاخیر در معرفی کابینۀ افغانستان را "کند کاری" رهبران "حکومت وحدت ملی" قلمداد نموده اند، اما موضوع اصلی که در معرفی کابینۀ افغانستان تاخیراتی وارد نموده است، مداخلات غیر قانونی رژیم ایران در قسمت به کرسی نشاندن نزدیکان و وابسته گان آن رژیم در پست های کلیدی دولت افغانستان و ادارات دولتی افغانستان میباشد.

در حالیکه مردم افغانستان از تاخیر در معرفی وزرای جدید نگران و به تشویش می باشد، رژیم ایران در پی آن است که چگونه نفوذ سیزده ساله اش را در افغانستان تقویت بیشتر و وسعت عمیق تری بخشد. رژیم ایران می خواهد از پول های کم و بیشی را که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، از کانال مستخدمینش، به مصرف رسانیده است، به نوع سرمایه گذاری "ابزاری" مواضبت نماید: یعنی رژیم ایران در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به مستخدمینش پول داده است و امروز از همان مستخدمین خود ، وزیری، ریسی و حتی مدیری می خواهد به امر رژیم ایران و تحت نفوذ آن رژیم. از این روست که مستخدمین رژیم ایران که خود را "مدیون" حمایت های مالی غیر شفاف آن رژیم میدانند، بخاطر خواسته ها و علایق ایران در پی "چنه زنی" های برامده اند.

رژیم ایران هیچ وقت طرفدار این موضوع نیست که افغانستان از خود یک کابینۀ کارا و متخصصی داشته باشد، که از علایق افغانستان و از با پشتی بانی از منافع ملی افغانستان ، در سطح ملی و در سطوح بین المللی ، نمایندگی نماید.

رژیم ایران با مداخلاتش در افغانستان، بلخصوص، با این عملش: یعنی در تاخیر اندازی در معرفی نامزد وزرای جدید افغانستان می خواهد تا مردم افغانستان در ناامنی، بیکاری و نگرانی های جدی گرفتار شوند، تا اینکه از یک طرف "نسخۀ دموکراسی سازی امریکا و متحدینش" را ناقص و غیر "اجرایی" ثابت سازد و از طرف دیگر خود آن رژیم به حیث "ناجی افغانستان" ، به حیث "مربی افغانستان" ، در پی "تسخیر افغانستان" بکوشد.

میدیای "ایران محور" که در افغانستان ، در سیزده سال گذشته ، فضای بزرگ و محسوسی را اشغال نموده است، همه افکار عامه را در داخل افغانستان متوجه و معطوف به دخالت های بی شرمانۀ پاکستان و دیگر کشور ها ، ساخته، طوری که دخالت های بی شرمانۀ ایران به دست فراموشی تحویل داده می شوند.

بدون شک که مداخلات بی شرمانۀ پاکستان و مداخلات هر کشور دیگری که بر ضد منافع ملی افغانستان باشد، باید بر ملا شوند، مگر اینکه چرا در مقابل مداخلات بی شرمانۀ رژیم ایران خاموشی های صورت می گیرند، خیلی ها سوال برانگیز بوده و نمایانگرموجودیت نفوذ بیش از اندازۀ ایران در دولت ودر جامعۀ افغانستان میباشد، که باید از آن جلوگیری به عمل آید!

رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی باید از نفوذ بیش از اندازۀ ایران در دولت ودر جامعۀ افغانستان جلوگیری نمایند، مستخدمین رژیم ایران را در چوکی های دولتی به هیچ صورت ره ندهند و فقط وفقط کابینۀ از افراد شایسته، متخصص، صادق به منافع ملی و "جدی در کار" به مردم تقدیم نمایند!

دست رژیم ایران و مستخدمینش باید از مسایل داخلی و خارجی افغانستان کوتاه گردد!


به امید صلح، ترقی و رفاۀ مردم رنجدیدۀ افغانستان