د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

میرمن زهره یوسف داؤد سلطانزوی نیز یکی از افتخارات افغانستان میباشد!

شفیق الله ، مشفق 20.11.2014 22:47

هرګاه ما از همۀ زنان فعال افغان یاد کنیم ، کاریست تقریبا نا ممکن ، زیرا کم وبیش نیم نفوذ افغانستان را خانم ها تشکیل میدهند و در بین شان شاید هیچ خانمی نباشد که فعالیتی نداشته باشد. چنانچه محترمه میرمن ارین یون زمانیکه در سال ١٣٧٧ هجری شمسی (که مطابق میشود به سال ١٩٩٨ میلادی) تحقیقات شانرا ، در کتاب ٢٤٧ صفحه ای ، تحت نام " د وږمو بهیر " به مردم عزیز ما اهدا فرمودند ، نیز اشارتی مهم و اموزندۀ در این ساحات داشته اند. هنګامیکه محترمه میرمن ارین یون فقط از شاعره ها و ادیبه های ما ، البته با خلص بیوګرافی این محترمین می پردازند ، تقریبا دو صد خانم شاعره و ادیب ما را به معرفی میګیرند ، که همه جز افتخارات ملی ما محسوب میشوند.

یک سال بعد از این اثر به جا ماندنی میرمن ارین یون ، محترمه میرمن ساهره کریمی ، پیوسته به کار تحقیقی میرمن ارین یون ، کتاب دیګری را تحت عنوان " د وږمو بهیر ٢ " ، درست در ٣٠٠ صفحه ، و فقط در رابطه به شرایط و مسیر تاریخی تعلیم و تربیۀ "زن افغان" به نشر سپرده اند ، که واقعا کار های هر دو خانم مذکور از نقطۀ نظر کیفیت تحقیقی نیز قابل ستایش بوده ، زیرا هر دو خانم محترم بر "محور اصلی موضوع" نوشته اند ، یعنی یکی در رابطۀ شاعره ها و ادیبه ها و دومی در رابطۀ شرایط سیر تحول تعلیم و تربیه برای "زن افغان" ،و اثار به جا ماندنی میباشند. هر کسی که در ساحۀ "زن افغان" قلم فرسایی می خواهد ، چنانچه قانون " تحقیق علمی " ایجاب می کند ، نباید این دو اثر مذکور را نیز نا دیده بګیرد!

البته نا ګفته نماند که در زمان کار تحقیقی این دو خانم محترم یعنی تقریبا شانزده سال پیش ، از یک طرف میرمن زهره یوسف داؤد سلطانزوی این شهرت و محبوبیت امروزی خود را هنوز کسب نکرده بود و از جانب دیګر اګر میرمن زهره یوسف داؤد سلطانزوی حتی همین شهرت و محبوبیت امروزی خود را هم میداشت ، از ان جای که "محور اصلی موضوع" میرمن ارین یون و میرمن ساهره کریمی در رابطۀ شاعره ها و ادیبه ها و دومی در رابطۀ شرایط سیر تحول تعلیم و تربیه برای "زن افغان" بودند ، جای انتقادی در این زمینه باقی نیست.

امدیم سر کار تحقیقی و مطالعۀ ما مرد ها.
چندی قبل سر خوردم به نبشتۀ ښاغلی محترم محمد اعظم سیستانی تحت عنوان "سیمای زن افغان" و یا همچو چیزی. برایم سوال پیدا شد که این عنوان چه معنی می دهد؟ چندین بار با خود تکرار کردم "سیمای زن افغان" ، "سیمای زن افغان" ، "سیمای زن افغان". باز هم به مفهوم دقیق این عنوان پی برده نتوانستم. ګمان و شک برایم رخ داد که شاید نویسندۀ محترم ، حرف (ه) را در بین حروف (م) و (الف) فراموش نموده و هدفش " سیم های کدام خانم افغان " ، باز به فکرم امد که شاید کدام موسسۀ غیر دولتی (NGO) و یا کدام وزارت خانه به نام "برقی ساختن خانم ها و یا به نام اموزش رشتۀ برق برای خانم ها ، پول های سیم را نا پدید ساخته است که ښاغلی محترم محمد اعظم سیستانی در ان باره چیزی می نویسد. به هر صورت عنوان انتخاب نمودن ښاغلی محترم محمد اعظم سیستانی مرا کنجکاو ګردانید ، با خود ګفتم باید این نبشته را بخوانم که تا بدانم که موضوع از چه قرار است.

به عجله باز کردم صفحۀ نبشته را که دفعتا چشمم به عکسی خورد که برای چند ثانیه فکر کردم که عکس حاجی صاحب هم اهنګ است ، چند ثانیه بعد متوجه شدم که در زیر عکس نوشته شده بود: " سیستانی در سن هفتادو نه ساله ګی " و یا همچو چیزی. اولا بسیار وارخطا شدم. شاید علت وارخطایی من همان اشتباۀ من بوده باشد ، که ذهن تنبلم عکس مقبول ښاغلی محترم محمد اعظم سیستانی را با کدام عکس مقبول ښاغلی محترم حاجی صاحب هم اهنګ تشبیه نموده بود.

بعد از خواندن عنوان نبشته که فکر میکنم ، اګر اشتباه نکنم ، "سیمای زن افغان" بود ، و دیدن عکس ښاغلی محترم محمد اعظم سیستانی و دفعتا به تعقیب ان با دیدن عکس خانم غازی شاه امان الله خان در صفحۀ بعدی این نبشته کجکاوی من زیاد تر شد و شروع کردم به خواندن نبشته.

بعد از خواندن نبشته اولا خو به همت بالای قلم به دست توانای ما ښاغلی محترم محمد اعظم سیستانی افرین ګفتم ، زیرا جناب محترم محمد اعظم سیستانی واقعا کاری نیکی انجام داده اند که با سطوری نبشتۀ پر محتوا و روشن فکرانۀ شان چیزی خوبی به مردم ما ارایه نمودند. مګر از جمله چیز های علت موجودیت و یا عدم موجودیت انرا در این نبشتۀ ښاغلی محترم محمد اعظم سیستانی ندانستم ، در اینجا فقط این سه موضوع می باشند.
١. "سیمای زن افغان" به چه معنی ، عنوان قرار ګرفته است؟
٢. ایا از تحقیقات پیشین ، مثلا از تحقیقات ذکر شدۀ میرمن ارین یون و میرمن ساهره کریمی نیز ، ذکر و یا استفاده صورت ګرفته است ؟ اګر جواب منفی باشد ، دلیل ان چه چیز می تواند باشد؟
٣. چرا در قسمت ذکر و تعریف و توصیف از میرمن زهره یوسف داؤد سلطانزوی ، که در بین افغانها از شهرت و محبوبیت زیادی هم بر خوردار میباشند ، خاموشی اختیار ګردیده است؟ البته اګر ما از یکتعدادی یاد کنیم و در مقابل در جایی خاموشی ورزیم ، سوال بر انګیز میباشد! دلیل اصلی این موضوع در چه نهفته است؟؟؟