د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

آقای بهرامی سفیر ایران در کابل اصلا حق این را ندارند که در موضوع انتخابات افغانستان مداخله کنند!

محمد شریف، نظری 19.09.2014 11:07

سوال اصلی در این است که آیا رژیم ایران ، کشور ایران را به ثمر رسانید است که حالا سفیر آن رژیم به خود این حق را میدهد که در امور داخلی افغانستان نظریه پردازی فرماید؟

یک ضرب المثل داریم که می گویند: "کل اگر خود را طبیب کاشتن مو جا می زند ، اول ثابت سازد که چارۀ سرکل خود را می تواند، تا مردم به او باور کند".

یک ضرب المثل دیگر هم داریم که می گویند: "همه را مار می گزد ما را بقۀ دل افگار".

گفته میشود که محمد رضا بهرامی سفیر رژیم ایران در کابل به شکل رسمی نیز در پی به تاخیر کشانیدن انتخابات افغانستان افتاده است.

رژیم ایران تلاش دارد تا بخاطر برآورده شدن خواسته ها ، علایق و منافع انکشور از کانال عبدالله عبدالله زمینه تاخیر در اعلان نتیجه انتخابات افغانستان را فراهم نماید. به قول رادیو آزادی دیدار اخیر سفیر ایران در کابل با رئیس جمهور کرزی جز از تلاش های این کشور برای برهم زدن انتخابات افغانستان بوده است. سفیر ایران در ملاقات اخیرش با رئیس جمهورکرزی در ارگ ریاست جمهوری، خواهان تاخیر در اعلان نتیجه انتخابات افغانستان شده است.

نظر به خبر رادیو آزادی : منابع در ارگ ریاست جمهوری افغانستان هم تایید کرده اند که محمد رضا بهرامی سفیر ایران در کابل سه روز پیش با رئیس جمهور کرزی ملاقات کرده است.

همچنان نظر به خبر رادیو آزادی حاجی سیدداود یک تحلیلگر افغان می گوید، "ایران در سیزده سال گذشته همواره تلاش کرده که اهداف امریکا در بخش تامین و ترویج دیموکراسی در افغانستان را با مشکلات روبرو بسازد. به باور آقای سید داوود، ایران تلاش دارد که در افغانستان حکومت روی کار آید تا این کشور به آسانی در امور آن، مداخله کند: "بدون شک ایرانی ها به همین تلاش هستند که این را به جهان غرب بخصوص امریکا این طور وانمود بسازند، تلاش های که شما در سیزده سال در افغانستان در ارتباط دیموکراسی، حقوق بشر، جامعه مدنی و آزادی بیان انجام دادید، کدام نتیجه نداشته است و تلاش های امریکا در افغانستان منجر به ناکامی شده است، من فکر می کنم که هدف عمده و اساسی همین بوده است."

از آن جایکه چند روز قبل از مداخلات رژیم ایران ، تحت عنوان "رژیم ایران و تزریق بی ثباتی سیاسی در افغانستان" ذکر به عمل آوردم ، فعلا در اینجا از تکرار آن صرفنظر نموده ، هموطنان عزیز و بلخصوص علاقه مندان موضوع را یک بار دیگر به خواندن آن عنوان دعوت می نمایم ، زیرا وظیفۀ ملی و همچنان منافع ملی ما افغانها ایجاب می نماید ، که تمامی مداخلات بی شرمانۀ کشور های ذیدخل را که ضد منافع ملی ما باشند باید همه را زیر زره بین ملی خود قرار داده هموطنان عزیز و رنجدیده ای خود را در آن معلومات شریک سازیم. هستند خوشبختانه هموطنانی قلم بدست ما که از مداخلات امریکا و پاکستان و عربستان و انگلستان می نویسند ، مگر متاسفانه کمتر قلم بدستان ما امروز از مداخلات بی شرمانۀ ایران و روسیه چیزی می نویسند. دلیل این موضوع در چه و یا در چه ها نهفته میباشد؟

هر گاه خارج از حلقۀ مستخدمین رژیم ایران که اکثرا مزد بگیر اند و در مطبوعات و یا رسانه های افغانستان ، در سیزده سال اخیر نسب گردیده اند ، به مطبوعات افغانستان نظری اندازیم ، آیا مطبوعات و یا رسانه های جمعی و اجتماعی افغانستان آنقدر تحت نفوذ رژیم ایران رفته اند که یک تعداد کثیر قلم بدستان ما یک نوع "تغذیۀ ذهنی سانسور شده" گردیده اند و نا خود آگاه "ایران محورانه" می نویسند و عمل می کنند، و یا هستند هم کسانی که به اصطلاح تجاهل عارفانۀ را پیشه کرده اند و دیده را نا دیده می گیرند ؟

پس دلیل چیست که ما از مداخلات بی شرمانۀ رژیم ایران در افغانستان کمتر اطلاعات رسانه یی به دست می اوریم و چرا رادیو های افغانستان ، تلویزیون های افغانستان ، اخبار و بقیه میدیای افغانستان در قسمت مداخلات رژیم ایران در افغانستان اکثرا خاموشی اختیار می ورزند؟

آیا منافع ملی مردم افغانستان ایجاب اینرا نمی کند که باید از مداخلات مخرب رژیم ایران نیز بی اطلاع گذاشته نه شویم ؟