د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

از نود وسومین سالروز دوستی افغانستان و ترکیه در انقره تجلیل شد

خلیل الرحمن سلحشور 20.03.2014 11:27

سفارت جمهوری اسلامی افغانستان مقیم در انقره  روز چهارشنبه از روز دوستی افغانستان و ترکیه طی محفلی تجلیل به عمل آورد.
در محفلی که به همین مناسبت به روز چهارشنبه دایر شد شماری از مقامات دولتی جمهوری ترکیه ، محصلین ملکی و نظامی افغانستان در ترکیه  و مقیمین در انقره  شرکت داشتند. دراین مراسم مقام های ترکی، مسوولین شرکت های فعال ترکی در افغانستان ، و دیپلومات ها و نماینده های نظامی و سیاسی   شماری از کشور ها نیز اشتراک نمودند.
دوکتور امان الله جیحون سفیر کبیر افغانستان در انقره گفت، افغانستان و ترکیه روابط کهن و تاریخی دارند که این روابط قرنها قدامت داشته است  و با امضاء توافقنامه دوستی بین این دوکشور توسط غازی امان الله خان و مصطفی کمال اتاترک در یکم مارچ 1921 رسما امضاگردیده و پایه گذاری گردید.  و ترکیه همیشه در تلاش است که در بازسازی افغانستان نیز سهم فعال داشته باشد،  افغانستان به انکشاف سیستم آموزش نیاز دارد و ترکیه علاقمند کمک در این زمینه می باشد.
دوکتور جیحون ، از ترکیه بعنوان با اعتمادترین کشور نزد افغانستان یاد نموده اضافه نمود؛ ما در حال آماده سازی یک توافقنامه ستراتیژیک با جمهوری ترکیه هستیم به طوری که این دوستی دیرینه با امضای پیمان استراتیژیک دوباره طلوع خواهد کرد.
شاکر اوزکان تورونلر ریس بخش جنوب آسیا وزرا امور خارجه ترکیه نیز گفت ؛ تاریخ روابط دوستی و و همکاریهای دوجانبه بین مردم افغانستان و ترکیه قرنها قدامت داشته است.
همکاری های مشترک ما در زمینه های مختلف ادامه داشته و برای توسعه و رشد آن همیشه تلاش کرده ایم.
در این چارچوب، بعنوان نشان دادن اراده و عزم راسخ در مقابل همدیگر جهت تقویه بخشیدن هر چه بیشتر روابط دوستی و برادری و همچنان پاسخ به نیازهای روابط جدید برای گسترش روابط همکاری  جامع تر توافقنامه جدیدی  در دوره های پیشرو امضاء خواهد شد.

نود وسومین سالگرد روابط دوستی  افغانستان و ترکیه در حالی برگزار می شود که ترکیه تعهدكرده است درراستاي تامين صلح و ثبات درافغانستان هرنوع همكاري در زمینه های صلح و امنیت و بازسازی انجام دهد.
نود و سه سال پیش دوستی افغانستان و ترکیه به شکل رسمی آغاز شد، اما قرن ها قبل از آن دوستی میان ملت های این دو کشور وجود داشت، مثال بسیار خوب آن مولانا جلاالدین محمد بلخی است که از بلخ شریف به شهر قونیه آمد و آنجا مسکن گزین شد
معاهده دوستی افغانستان ترکیه در سال 1921 توسط محمدولی خان دروازی سفیرافغانستان در روسیه و سفیر ترکیه در شهر مسکو به امضا رسید.
ترکیه نخستین کشور اسلامی است که عضویت سازمان ناتو را بدست دارد. این کشور با موقعیت سیاسی، اقتصادی و جیوپولوتیک خود یک جایگاه خاصی را در شرق میانه و اسیا به خود اختصاص داده است.
نقش و نفوذ رو به رشد ترکیه در منطقه اهمیت این کشور را در معاملات سیاسی بیشتر می سازد. روابط سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی کابل و انقره در طول تاریخ بر جا بوده است و اکنون هم حضور گسترده ترکیه در روند صلح افغانستان محسوس می باشد. در عرصه معارف رابطه بین ترکیه و افغانستان روز به روز گسترش می یابد و در عرصه وسعت و کیفیت معارف در کشور تاثیر گزار بوده است. در بخش های نظامی، امنیتی و اقتصادی قراردادهای زیادی با ترکیه صورت گرفته است.
نیروهای نظامی ترکیه در قسمت تقویت نیروهای افغان وتامین امنیت مصروف فعالیت هستند، البته طرح نشست های سه جانبه در منطقه نیز از ابتکارات ترکیه می باشد که برای ایجاد رابطه بهتر بین افغانستان و پاکستان و همچنان مبارزه با تروریزم و زمینه سازی برای روحیه همکاری های منطقه ای موثر بوده است. ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی و با نفوذ می تواند در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان نقش ارزنده داشته باشد.
این همه عرصه ها نشان دهنده رابطه بهتر و دوامدار بین ترکیه و افغانستان می باشد. افغان ها به دوستی ترکیه افتخار می کنند و آرزومند هستند که ترکیه در بخش صلح، بازسازی و عرصه های اقتصادی همکار دایمی افغانستان باقی بماند.