د موضوعګانو سرپاڼه

سياست او روانې چارې

په افغانستان کې خلقیان او پرچمیان چادري په سروي.

پښتون:
10.10.2012

په افغانستان کې خلقیان او پرچمیان چادري په سروي.

په افغانستان کې خلقیان او پرچمیان چادري او ټول افغانان چې د جګړه مارو او سادیستانو په تنګ راغلي دي په چادرۍ کې افغانستان کې ګرځي او باهر ته هم په چادریو کې سفرونه کوي!!!!!
دا لاندې یی آنځورونه وګورئ،،دا بی شرمه کمونستان دي..نه د ځان په شرم دي او نه د قوم په شرم دي،،اسلام خو یې داسې بدرنګه کړ چې د دوی په لیدلو د مسلمانانو په ځان ویښتان لکه سیخونه دریږي،،لعنت دې وي په دې فاحشو او یزکانو باندې.

[img:9ee93b3b0d]http://kabulpress.org/my/local/cache-vignettes/L500xH355/taliban_lebasezanane-81ce3.jpg[/img:9ee93b3b0d]
واه واه د شا لخوا خو بلکل مسرت شاهین ده،،او نه کنه مسرت شاهین خو مجاهده ده،،دا خو د نغمې پشان ده.
[img:9ee93b3b0d]http://kabulpress.org/my/local/cache-vignettes/L500xH354/taliban_lebasezanane1-26868.jpg[/img:9ee93b3b0d]
پښتانه د دې دین شرموونکو له لاسه بدنامه او د هر بدنامه د پیغور شول.
[img:9ee93b3b0d]http://kabulpress.org/my/local/cache-vignettes/L500xH335/taliban_lebasezanane2-7adca.jpg[/img:9ee93b3b0d]

واه واه دا پیغله ولې شرمیږي ،لکه چې کرزی ورته سترګه وهلې،،خدای دې دا بې شرمان داو دا د ځناورو د کلی کمونستان وشرموی،ته یی دې کمیس ته ګوره سم د لینین د مور کمیس یی اغوستۍ.
[img:9ee93b3b0d]http://kabulpress.org/my/local/cache-vignettes/L394xH610/taliban_lebasezanane6-400c2.jpg[/img:9ee93b3b0d]
هاهاها دا دوه د نیمی شپې خرپ ته چورت وړي دي .دوی عادت هم دي د نیمی شپی په خرپ باندې.

[img:9ee93b3b0d]http://kabulpress.org/my/local/cache-vignettes/L500xH333/taliban_lebasezanane3-44c61.jpg[/img:9ee93b3b0d]


pattang
10.10.2012

پښتون صيب احساسات دې دقدر وړ دي خو د پړه ، وړه ، دوښمن ، خيانتکاره فرق
به په ټينګه کوې !
وروره دا څه تياتر دی چې کابل پرس جوړکړی دی ! زه خو يې هيڅ په کار پوه نشوم !
داکومه ډرامه ده !
او که يوه ډېره بې بنسټه ډرامه د پښتني دوښمن کابل پرس له خوا څخه جوړه شوې دی !

دا دومره دومره غټې غټې ژېرې خوله هر ټيکري څخه مالوميږي او هم دا جګې قوارې
او رنګه رنګه کالي خوهم ډېر ژر له اشتبا لاندې راځي !

دافغانستان هر شهر ته ننوتنه کوم مشکل کار ندی ، ځکه چې ټول خلک يې يو نژاد
اوټول يې ژيرې لري !!
دا دکابل پرس پروپاګندې دي چې هر وخت پښتانه ذليله وي !
مونږ بايد په سړه سينه خپل سر وساتو !!!!!!


پښتون:
10.10.2012

عجیبه خبره داده چې د پاکستان پر ضد څه ولیکې،سمدستی د پاکستان د بنده ګانو لخوا د خلقی او کمونست ټاپه درباندې لګول کیږي. د هیرا منډۍ دا شوقیان د پاکستان په مینه کې دومره ډوب دي چې د پاکستان کفر،کلیسا،مندر،رنډۍ خانې ورته مقدس ځایونه ښکاري.د پاکستان دوستی له کفارو سره ورته جایزه ښکاري او د افغانانو دین مذهب پرمختګ او د دوی د پاکستان د بادارانو سره (ټول کفار) د افغانانو دوستی ورته مطلق کفر ښکاري.
لکه ربانی او نور جهادی ځناور چې د افغانانو د منلو وړ ندي د ګلبدین،حقانی او ملاعمر پشان ګنده ګی او د خوسا فکر خاوندان خو هیڅکله د افغانانو د منلو وړ ندي .فقط د نفرت او کرکه وړ دي.


پښتون:
10.10.2012

جګړه مار سادیستان وایی چې خلقیان پټ مخ ګرځي او د ځناورو د کلی د خلکو لخوا زورول کیږي او په بدو الفاظو یادیږي.
دا سادیستان اوس ځانونو ته مسلمانان وایی او د پیغمبر ص د احکامو پلی کوونکی وایی!!!
دوی اصلا د شیطان احکام پلی کوی،،یو مسلمان باندې تور لګوی او بیا یی په دې نومونو ځوروي.او خپل ماشومان یی د رشخندولو لپاره پرې خوشې کړي دي..ما لپاره خو داسې کلې د انسانانو کلی او ځاي نښکاري.


پښتون:
10.10.2012

وایی خلک یی په کلی کې نه پریږدی او دوی وایی چې ملک کره میلمه کیږو.
د جګړه مارو یابوګانو څخه خلک د اندازی ډیر کرکه لري او دوی بیا د یو او بل د بخښنې وایی.
واک ترینه کرزی او امریکا واخیست او زور له کمونستانو وباسی.او کمونستان په افغانستان کې نشته.نو ضرور دوی غریب او بی ګناه اولس ته کمونستان وایی!!!!!!!


pattang
10.10.2012

دپښتنو دوښمنان خرڅ شي پښتانه او دالاندې دلستوڼي ماران دي .
زه حيران پاتې شوم چې دپښتنو پر ضد علاني د اسې خبرې ، کنځلې ،دافغانستان
تجزيه په يوه برمنډ ه رسمي جرېده او پاڼه کې بيانيږي ٠
الله پاک دې طالبانو ورڼو ته قدرت ورکړي چې پردې خلکو له سره په پښتو کلمه
شريفه ووايې او تر کلا به يې تېر کړي!


Kabul Press mirror website

نزدیک دو قرن پیش فرمانده یکی از لشکر های نادر افشار دست به ایجاد حکومتی میزند که سالها مایه درد سر برای اقوام (هزاره ،تاجیک و ازبک ) می شود از زمان تاسیس افغانستان و اشغال مناطق هزاره و تاجیک نشین توسط افغانها تا امروز این اقوام زیر استعمار این گروه قرار دارند، و هزاران جنایات را در این مدت متحمل شدند، اما آیا نباید به این استعمار پایان داد؟؟؟

احمد شاه درانی فرمانده لشکر نادر افشار بعد از مرگ وی دست به ایجاد حکومت قیبله یی به نام افغانستان زد، وی متعلق به قوم افغان (پشتون) میباشد و تا امروز پشتون ها به دلیل ایجاد حکومت افغانستان وی را احمد شاه بابا خطاب میکنند.

وی که برای تامین منابع مالی دولتش خود را ناتوان میدید ناچار بود برای تامین آن دست به غارت و تصرف مناطق همجوار بزند، از همین رو چندین بار به هند حمله نموده و بعد از گرفتن مقادیر هنگفت غنیمت به قندهار بازمیگشت. در این مدت مناطق شمال و مرکزی که اکثریت هزاره ها و تاجیک ها را تشکیل میدهند هنوز تابع حکومت مرکزی نشده بودند و همواره دست به شورش میزدند. در چنان شرایط برای احمد شاه حفظ این مناطق مهم و حیاتی بود، و نظر به رابطه خوب که با انگلیس ها داشت ،آنها از این برنامه حمایت کردند و در دوره های بعدی حتی در اشغال هرات هم همکاری کردند. از آن زمان تا امروز با اقوام غیر پشتون افغانستان منحیث مستعمره برخورد میشود. عبدالرحمن پدر جنایت چندین بار قیام های مردمی را سرکوب کرده و افراد زیاد را به قتل رسانید، در دوران های بعدی و بعد از نمایش نامه جعلی استقلال افغانستان توسط امان الله و دوره نادر این جنایت ها شدید تر شد و با قتل و کشتار مردمان شمال و غصب زمین هایشان ، دیگر آرزوی جدایی غیر پشتون ها را ناممکن کرد، سرکوب بی رحمانه مردم و ظلم علیه آنها دیگر مردم را ساکت کرده بود. اگر چه مبارزه بعضی مردان آزادی خواه هنوز ادامه داشت که نمونه آن عبدالخالق هزاره بود که نادر را به قتل رساند ،اما با آنهم مردم کمتر جرئت درگیری یا شورش را داشتند. تاریخ گواه بود که آنها تا میتوانستند نفوذ خود را در شمال و مناطق مرکزی بیشتر کردند. هزاران جریب زمین به نام های مختلف به افغان ها توزیع گردید و پست های بلند در شمال و قسمت های مرکزی هزاره نشین به پشتون ها داده شد و در دوره ظاهر قانون تصویب شد که مبنی بر آن تمام ساکنین افغانستان باید به نام افغان شناخته شوند..
با یاد کردن جنایات تاریخی گذشته نمیخواهم آن خاطره های تلخ را زنده کنم، جنایات گروه های بعدی افغانی از جمله طالبان به همه معلوم است، به هر حال بعد از 11 سپتامبر و ورود هزاران سرباز آمریکایی و روی کار آمدن یک حکومت نسبتا دموکرات این شانش پیدا شد، تا مردم بتوانند آزادانه حرف های خود را بیان کنند،
و تعداد انبوه از مردان دانشمند و آزادی خواه امروز هم مخالفت خود را با استعمار افغان ها اعلان کرده مشغول مبارزه هستند.
دوستان شاید مخالف استفاده واژه استعمار باشند ،اما بررسی تاریخ و وقایع یک قرن اخیر به وضاحت نشان دهنده استعمار گری است و استعمار گران اصلی افغانهاهستند. در همین حکومت به ظاهر دموکرات ما بار ها شاهد حمله کوچی ها به مناطق هزاره نشین و سوزاندن خانه های مردمان بی گناه بودیم و هنوز برنامه اسکان دادن اوغان (افغان ) ها در شمال به شدت جریان دارد و ما هنوز با یک حکومت شدیدا قبیله یی سر و کار داریم که حتی فرصت تکلم به زبان مادری را هم نمیدهند. این رژیم قبیله یی برنامه های خطرناک برای اسکان دادن پشتون ها در شمال، یکجا ساخنن پشتون های پاکستانی و ایجاد مخالفت بین اقوام غیر پشتون را دارد که زمینه را برای یک حکومت کاملا اوغانی مساعد میکند. امروز در قرن 21 ما شاهد تبعیض گسترده قومی در مملکت خود هستیم، هنوز چوکی های مهم دولتی برای پشتون ها ریزرف میشود و از قاتلین و جنایتکاران چون عبدالرحمن و نادر به عنوان قهرمانان ملی یاد میشود. هنوز مردمان شمال مالیت گزافی را میپردازند در حالیکه در جنوب مردم مالیه نمیدانند، هنوز مجبور هستیم که به جای دانشگاه پوهنتون بگوییم ، مهم ترین حق که طبیعت آنرا به هر انسان داده و آن عبارت از استفاده از زبان مادری است را نداریم. مضحک تر این که قرار است شناسنامه های جدید چاپ گردد و در آن هویت 80% مردم جعل واضح میشود، و هزاران مسائل دیگر، تنها همین مسائل که در همین مقطع تاریخ میگذرد را اگر بررسی کنید چی نتجیه میگیرید؟؟؟ آیا در این مملکت تبعیض وجود ندارد؟ اگر نه پس تعریف شما از استعمار چیست؟؟

تاریخ سریحا همه چیز را بیان میکند، چرا باید فرزند مان زنده گی نامه کسانی که یک عمر به ما ظلم کردند و هست و بود ما را به غارت بردن را در تاریخ به عنوان قهرمان بخوانند؟؟ ما این ستم را پذیرفتیم ،چرا نسل های بعدی ما برده باشند؟؟؟؟ چرا به هویت خود شناخته نشویم؟؟؟ چرا در کشور خود ما علیه ما تبعیض جریان داشته باشد؟؟؟ چرا در ملک خود ما خانه های مان را سوازنده و ما را از آنجا بیرون کنند؟؟؟ و تا چه وقت زیر استعمار پشتون ها زنده گی کنیم؟؟؟
نخیر ، من میخواهم نسل های بعدی در یک جامعه آزاد زنده گی کنند، میخواهم آن ها با هویت خود شناخته شوند، میخواهم آنها به دلیل پشتون نبودن در مقابل شان تبعیض صورت نگیرد، نمیخواهم بار دیگر به نام های مختلف قتل عام شویم، بیایید و خود را از این استعمار چندین ساله نجات دهیم، بیایید دیگر زیر یک چتر قبیله یی زنده گی نکنیم، بهترین راه تجزیه افغانستان است، چون حالا مردم درک بیشتر دارند و هیچ گاه زنجیر استعمار پشتونیزم را به خود نمی بندند.
به امید چنین روزی که از این استعمار رهایی یابیم.

Kabul Press mirror website

www.afghanistanpress.com

www.afghanistanpress.org

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 8 اكتبر 19:16, بوسيله‌ى Janan

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 10 اكتبر 13:13, بوسيله‌ى سمنكانى

دوقرن خر سازى جاهل سازى,بشتونوالى يعنى نبزيرفتن قوانين انسانى

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 8 اكتبر 20:12, بوسيله‌ى میراحمد لومانی

ای دوست!! کاش همین اوغان ها استعمار گر بودند و سرزمین مان را به اعمار میگرفتند! آنگاه نیاز بود تا در بدل چنین عمل دستان شان را میبوسیدیم! تاریخ جز ویرانی از این عزیزان چیزی دیگری بیاد ندارد! اگر اعمار و ابادانی هست و ما نه میبینیم؛ کسی از همین نسل « اوغان ها» لطف کند و در کابل پرس توضیح بدهد تا دروغ گو رو سوا گردد!!

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 01:06, بوسيله‌ى ......

زور اور !!
فرمانده نه بلکه محافظ نادر شاه افشار, چلمجی نادرقلی ,ماساژ دهنده الت نادرشاه بگو!

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 8 اكتبر 20:12, بوسيله‌ى زال

اوغانها جز جنگ و بدبختی برای مملکت ما نیاوردند. اینها با پاکستانیها دمساز بوده و طبعشان با همانها گرم است.

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 8 اكتبر 21:14

بلاخره یک روزی مردم افغانستان داخل مبارزات گرم تجزیه طلبی مثل سودان خواهند شد. مردم سودان حد اقل 50 سال قبل به این مسله پی برده بودند.

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 12:30, بوسيله‌ى کابلی

تخم سگ بی غیرت. ک ی ر م در نسل تو و پرشن کینگدم خراسانت. نسل ک و س

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 14:17, بوسيله‌ى 111

Kos madar daw Nazan Ke hamija Nekareta MIkashom Kos madar pashton ....

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 14:16

Bavaretan Namishavad In tabiez Nezhadi Dar kharej az AFG ham Vojod Darad Va inja ham chon Safir AFG Pashton Hast havaye Pashtonay Khodash ra Ziad darad va Hameye etefaghay Bad men jomle Deport be zor Sar aghvam hazara o tajik rokh midahad...Vaghean In degar shahkar In dolat hast ke dar oropa ham nofoz karde hast va inha raham ram khod karde hast

لعنت خدا بر این یهودیهای پای لوج وحشی کوهای سلیمان
روز انتقام خواهد امد

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 20:00, بوسيله‌ى حبیب قویاش

درود به شما یاران حق جو ومبارز وآزادی خواه إ من این جا صرف عرض میکنم که خود کرده ....إ واما ؛شعر فردوسی بیادم آمد که :سخن هرچه گویم که همه گفته اند= که در باغ دانش همه رفته اند.بنابه محتوای این نوشته ونوشته های دیگر در رابطه به حاکمیت قبایل چه در درون کشور وچه در برون کشور در طی 250 سال در کشور نقد ونگارش ونوشته های زیادی صدور شده اند واما ،راه برون رفت را در قالب شعار محکوم نموده و موضوع بزرگ وطنی را صرف باید وناباید ترجیح داده وسرآنجام باعث راه گمی شده واست.هرچند این گفته ها چونان قطره آغازین طوفان را نوید میدهد ولی ابر وببر ها به هم پیوند گسستی نداشته و خشکی اندیشه و کم حاصلی باور ها در زمینه، شکست را در ذهن وعمل ها تداعی بخشیدإ وقتیکه خشکی باور وعدم اعتماد به خود سرمشق روزگار "تاریخ" باشد ،چه اتفاقی بوقوع میبا یست ؟ همانا بدون تفاوت وسرآنجام بردگی إ
اهل قلم ودانش ما شعار را متن وموضوع قرار داده واز پذیریش برنامه ایی که عنوان نوشته بالا است ، بنابه به ملحوظات ،موقف ،تبار ،منطقه وچالش های ایدالوژی گذشته با چشم پوشی وبی چشمی گذشت منمایند ودر لاجرم سیستم ومناسبت دون شرایط را به" پای "خویش امضا میکنند.درهمین راستا ،نقد جنایت ،آنطوریکه صورت گرفته جلوه داده شد واما ،کاروبار درونی که باعث شکست ومظلومیت را نقشه کشی نموده ،درکدامین حد رسیده است وبدون نقد درونی ،میتوان کاری پر ثمری را تحقق بخشید ؟ابدآ نه إ

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 22:44, بوسيله‌ى فرهاد خرمی

تشکر از عزیزان که حمایت کردن، و به دوستان که با فحش و دشنام استقبال کردن متاسف استم، ای کاش این توان را میداشتید تا با استدلال منطقی از شخصیت هاییتان دفاع میکردید، اما ایمان دارم که دفاع کرده نمیتوانید، چون بنده از حرف مفت بیزارم و تحلیل خود را بر اساس مستندات تاریخی نوشته ام و شما هیچ جوابی ندارید ، به همین دلیل روی آوردید به فحش و دشنام.
باز هم میگویم که دیگر حاضر نیستیم زیر استعمار شما زنده گی کنیم، این استعمار چند قرن باید به پایان برسد،
فرهاد خُــرمی

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 10 اكتبر 06:41, بوسيله‌ى بیسواد

تشکر از عزیزان که حمایت کردن = (کردند)
و به دوستان که با فحش و دشنام استقبال کردن = ( کردند)
تو خو از خرم کرده هم بیسوادتر بودی
.
به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 10 اكتبر 00:32, بوسيله‌ى fetrat

وای بر ما و شما اگر این پشتونها را نشناخته باشیم. مگر همین امشب در اخبار تلویزیون طلوع ندیدیم که یک انسان پشتون کلا به ظاهر اراسته قتل اعدامش در ولایت کنر صادر شد. این ظاهر ارام و ان انجام دادن فعل لذت بردن از تجاوز، بی ناموسی و شاید پشتون والی اینرا میرساند که دیگر مگر میشود با پشاطین در یک جغرافیا زندگی کرد؟

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 10 اكتبر 10:44, بوسيله‌ى ظهیر

این مردم یعنی پشتونها توانایی مدیریت نفس شانراندارند میخواهند بالای مر دمان فرهنگی این سرزمین حکومت کنند.
لیاقت وکفایت زندگی کردن باارزشهای انسانی راندارند.
مشکل اصلی افغانستان تقابل فرهنگ غیرانسانی پشتونها با فرهنگ انسانی غیرپشتونها میباشد.


نو

tandar
11.10.2012

يوڅوک چه ټانګ ،طياره ونه لري نو مجبور کيږي چه له هري وسيلي څخه استفاده وکړي ولو که ښځو جامي هم وي
داچه دوي نيول شوي نن ئې ښکاره کوي همدغسي اشغالګر هم دوي ته په ګوتو ورغلي داجنګ او جهاد دي
ژوندي او بريالي دي وي ازاديخواهان
............................
زه غواړم چه د غه وطن فروش ليکوال خپل هويت ملت ثابت کړي چه ددوي تير شوي مشران څوک وه؟
او په هغه وخت کي له چا سره ئې سرحد لرلو؟
او څومره وخت ئې خپل استقلال ساتلي و؟
او ولي ئې له لاسه ورکړو؟
داچه نن دتيمور لنګ باقايا او جنګزيانو زړونه ډک پاتي دي بس هم هغه متل دي چه پردي ځوي نه خپل کيږي نو ځکه لکه حرام نمکه سپي خپلي لکي شرنګوي
او بل له کلو او بانډو څخه چا دولتونه نه دي جوړ کړ ي
په ١٩٨١ کي زما دمرګ لپاره يوه مزاري دمعلم صادق ،،جنګيز،، په نوم ٤٠ نفري غونډه جوړه کړي وه چه اخر ناکامه شوه
علت ئې داوو چه داپښتون دي او پښتنو په مونږ ظلمونه کړي
له دي پرګرامه په نوم دجمال چه له ميدانه څخه و او دحذب اسلامي عضوه وو زه خبر کړي وم چه بيګاه ته زه احطياط وکړم او له نورو ښارو هم تاپسي دلته نفر راځي
او دا ئې په غونډه کي ويل ، پښتون ها خلقي هستند و اين ها بالاي ما سالهاي سالها ظلم وحوکمت کرده اند
يعني بهانه ئې راته جوړوله
معلم صادق ،جنګيز، به ويل که جنګيز چه خيانت کرده بود که امروزنام اش را کس نمي ګيرد ؟
دکابل دترابي مارکټ دوه ځامن په نوم دکريم او دخور ځوي چه اصلا له مزاره دي هم په مجلس کي برخه اخيستي وه چه وروسته ئې را څخه عذر غوښتلو
نو دوي دبي اتفاقي اور په خپله بل کړي
ګل وکره چه سيمه دي ګلزار شي
.........................اغزي مه کره چه پښو کي به دي لاړ شي
هغه څوک چه دمور په ميړو ،،اشغالګرو،، نازيږي غټه سهوه کوي
که بيا ١٠٠٠ ځلي ببخشي هم ووائې وخت به تير وي
ځکه دوي په اسنادو سره خپل اعطبار له لاسه ورکړي دي
ديو لوي او ازاد افغانستان په هيله

[quote:09a4b3421a="pattang"]دپښتنو دوښمنان خرڅ شي پښتانه او دالاندې دلستوڼي ماران دي .
زه حيران پاتې شوم چې دپښتنو پر ضد علاني د اسې خبرې ، کنځلې ،دافغانستان
تجزيه په يوه برمنډ ه رسمي جرېده او پاڼه کې بيانيږي ٠
الله پاک دې طالبانو ورڼو ته قدرت ورکړي چې پردې خلکو له سره په پښتو کلمه
شريفه ووايې او تر کلا به يې تېر کړي!


Kabul Press mirror website

نزدیک دو قرن پیش فرمانده یکی از لشکر های نادر افشار دست به ایجاد حکومتی میزند که سالها مایه درد سر برای اقوام (هزاره ،تاجیک و ازبک ) می شود از زمان تاسیس افغانستان و اشغال مناطق هزاره و تاجیک نشین توسط افغانها تا امروز این اقوام زیر استعمار این گروه قرار دارند، و هزاران جنایات را در این مدت متحمل شدند، اما آیا نباید به این استعمار پایان داد؟؟؟

احمد شاه درانی فرمانده لشکر نادر افشار بعد از مرگ وی دست به ایجاد حکومت قیبله یی به نام افغانستان زد، وی متعلق به قوم افغان (پشتون) میباشد و تا امروز پشتون ها به دلیل ایجاد حکومت افغانستان وی را احمد شاه بابا خطاب میکنند.

وی که برای تامین منابع مالی دولتش خود را ناتوان میدید ناچار بود برای تامین آن دست به غارت و تصرف مناطق همجوار بزند، از همین رو چندین بار به هند حمله نموده و بعد از گرفتن مقادیر هنگفت غنیمت به قندهار بازمیگشت. در این مدت مناطق شمال و مرکزی که اکثریت هزاره ها و تاجیک ها را تشکیل میدهند هنوز تابع حکومت مرکزی نشده بودند و همواره دست به شورش میزدند. در چنان شرایط برای احمد شاه حفظ این مناطق مهم و حیاتی بود، و نظر به رابطه خوب که با انگلیس ها داشت ،آنها از این برنامه حمایت کردند و در دوره های بعدی حتی در اشغال هرات هم همکاری کردند. از آن زمان تا امروز با اقوام غیر پشتون افغانستان منحیث مستعمره برخورد میشود. عبدالرحمن پدر جنایت چندین بار قیام های مردمی را سرکوب کرده و افراد زیاد را به قتل رسانید، در دوران های بعدی و بعد از نمایش نامه جعلی استقلال افغانستان توسط امان الله و دوره نادر این جنایت ها شدید تر شد و با قتل و کشتار مردمان شمال و غصب زمین هایشان ، دیگر آرزوی جدایی غیر پشتون ها را ناممکن کرد، سرکوب بی رحمانه مردم و ظلم علیه آنها دیگر مردم را ساکت کرده بود. اگر چه مبارزه بعضی مردان آزادی خواه هنوز ادامه داشت که نمونه آن عبدالخالق هزاره بود که نادر را به قتل رساند ،اما با آنهم مردم کمتر جرئت درگیری یا شورش را داشتند. تاریخ گواه بود که آنها تا میتوانستند نفوذ خود را در شمال و مناطق مرکزی بیشتر کردند. هزاران جریب زمین به نام های مختلف به افغان ها توزیع گردید و پست های بلند در شمال و قسمت های مرکزی هزاره نشین به پشتون ها داده شد و در دوره ظاهر قانون تصویب شد که مبنی بر آن تمام ساکنین افغانستان باید به نام افغان شناخته شوند..
با یاد کردن جنایات تاریخی گذشته نمیخواهم آن خاطره های تلخ را زنده کنم، جنایات گروه های بعدی افغانی از جمله طالبان به همه معلوم است، به هر حال بعد از 11 سپتامبر و ورود هزاران سرباز آمریکایی و روی کار آمدن یک حکومت نسبتا دموکرات این شانش پیدا شد، تا مردم بتوانند آزادانه حرف های خود را بیان کنند،
و تعداد انبوه از مردان دانشمند و آزادی خواه امروز هم مخالفت خود را با استعمار افغان ها اعلان کرده مشغول مبارزه هستند.
دوستان شاید مخالف استفاده واژه استعمار باشند ،اما بررسی تاریخ و وقایع یک قرن اخیر به وضاحت نشان دهنده استعمار گری است و استعمار گران اصلی افغانهاهستند. در همین حکومت به ظاهر دموکرات ما بار ها شاهد حمله کوچی ها به مناطق هزاره نشین و سوزاندن خانه های مردمان بی گناه بودیم و هنوز برنامه اسکان دادن اوغان (افغان ) ها در شمال به شدت جریان دارد و ما هنوز با یک حکومت شدیدا قبیله یی سر و کار داریم که حتی فرصت تکلم به زبان مادری را هم نمیدهند. این رژیم قبیله یی برنامه های خطرناک برای اسکان دادن پشتون ها در شمال، یکجا ساخنن پشتون های پاکستانی و ایجاد مخالفت بین اقوام غیر پشتون را دارد که زمینه را برای یک حکومت کاملا اوغانی مساعد میکند. امروز در قرن 21 ما شاهد تبعیض گسترده قومی در مملکت خود هستیم، هنوز چوکی های مهم دولتی برای پشتون ها ریزرف میشود و از قاتلین و جنایتکاران چون عبدالرحمن و نادر به عنوان قهرمانان ملی یاد میشود. هنوز مردمان شمال مالیت گزافی را میپردازند در حالیکه در جنوب مردم مالیه نمیدانند، هنوز مجبور هستیم که به جای دانشگاه پوهنتون بگوییم ، مهم ترین حق که طبیعت آنرا به هر انسان داده و آن عبارت از استفاده از زبان مادری است را نداریم. مضحک تر این که قرار است شناسنامه های جدید چاپ گردد و در آن هویت 80% مردم جعل واضح میشود، و هزاران مسائل دیگر، تنها همین مسائل که در همین مقطع تاریخ میگذرد را اگر بررسی کنید چی نتجیه میگیرید؟؟؟ آیا در این مملکت تبعیض وجود ندارد؟ اگر نه پس تعریف شما از استعمار چیست؟؟

تاریخ سریحا همه چیز را بیان میکند، چرا باید فرزند مان زنده گی نامه کسانی که یک عمر به ما ظلم کردند و هست و بود ما را به غارت بردن را در تاریخ به عنوان قهرمان بخوانند؟؟ ما این ستم را پذیرفتیم ،چرا نسل های بعدی ما برده باشند؟؟؟؟ چرا به هویت خود شناخته نشویم؟؟؟ چرا در کشور خود ما علیه ما تبعیض جریان داشته باشد؟؟؟ چرا در ملک خود ما خانه های مان را سوازنده و ما را از آنجا بیرون کنند؟؟؟ و تا چه وقت زیر استعمار پشتون ها زنده گی کنیم؟؟؟
نخیر ، من میخواهم نسل های بعدی در یک جامعه آزاد زنده گی کنند، میخواهم آن ها با هویت خود شناخته شوند، میخواهم آنها به دلیل پشتون نبودن در مقابل شان تبعیض صورت نگیرد، نمیخواهم بار دیگر به نام های مختلف قتل عام شویم، بیایید و خود را از این استعمار چندین ساله نجات دهیم، بیایید دیگر زیر یک چتر قبیله یی زنده گی نکنیم، بهترین راه تجزیه افغانستان است، چون حالا مردم درک بیشتر دارند و هیچ گاه زنجیر استعمار پشتونیزم را به خود نمی بندند.
به امید چنین روزی که از این استعمار رهایی یابیم.

Kabul Press mirror website

www.afghanistanpress.com

www.afghanistanpress.org

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 8 اكتبر 19:16, بوسيله‌ى Janan

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 10 اكتبر 13:13, بوسيله‌ى سمنكانى

دوقرن خر سازى جاهل سازى,بشتونوالى يعنى نبزيرفتن قوانين انسانى

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 8 اكتبر 20:12, بوسيله‌ى میراحمد لومانی

ای دوست!! کاش همین اوغان ها استعمار گر بودند و سرزمین مان را به اعمار میگرفتند! آنگاه نیاز بود تا در بدل چنین عمل دستان شان را میبوسیدیم! تاریخ جز ویرانی از این عزیزان چیزی دیگری بیاد ندارد! اگر اعمار و ابادانی هست و ما نه میبینیم؛ کسی از همین نسل « اوغان ها» لطف کند و در کابل پرس توضیح بدهد تا دروغ گو رو سوا گردد!!

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 01:06, بوسيله‌ى ......

زور اور !!
فرمانده نه بلکه محافظ نادر شاه افشار, چلمجی نادرقلی ,ماساژ دهنده الت نادرشاه بگو!

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 8 اكتبر 20:12, بوسيله‌ى زال

اوغانها جز جنگ و بدبختی برای مملکت ما نیاوردند. اینها با پاکستانیها دمساز بوده و طبعشان با همانها گرم است.

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 8 اكتبر 21:14

بلاخره یک روزی مردم افغانستان داخل مبارزات گرم تجزیه طلبی مثل سودان خواهند شد. مردم سودان حد اقل 50 سال قبل به این مسله پی برده بودند.

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 12:30, بوسيله‌ى کابلی

تخم سگ بی غیرت. ک ی ر م در نسل تو و پرشن کینگدم خراسانت. نسل ک و س

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 14:17, بوسيله‌ى 111

Kos madar daw Nazan Ke hamija Nekareta MIkashom Kos madar pashton ....

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 14:16

Bavaretan Namishavad In tabiez Nezhadi Dar kharej az AFG ham Vojod Darad Va inja ham chon Safir AFG Pashton Hast havaye Pashtonay Khodash ra Ziad darad va Hameye etefaghay Bad men jomle Deport be zor Sar aghvam hazara o tajik rokh midahad...Vaghean In degar shahkar In dolat hast ke dar oropa ham nofoz karde hast va inha raham ram khod karde hast

لعنت خدا بر این یهودیهای پای لوج وحشی کوهای سلیمان
روز انتقام خواهد امد

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 20:00, بوسيله‌ى حبیب قویاش

درود به شما یاران حق جو ومبارز وآزادی خواه إ من این جا صرف عرض میکنم که خود کرده ....إ واما ؛شعر فردوسی بیادم آمد که :سخن هرچه گویم که همه گفته اند= که در باغ دانش همه رفته اند.بنابه محتوای این نوشته ونوشته های دیگر در رابطه به حاکمیت قبایل چه در درون کشور وچه در برون کشور در طی 250 سال در کشور نقد ونگارش ونوشته های زیادی صدور شده اند واما ،راه برون رفت را در قالب شعار محکوم نموده و موضوع بزرگ وطنی را صرف باید وناباید ترجیح داده وسرآنجام باعث راه گمی شده واست.هرچند این گفته ها چونان قطره آغازین طوفان را نوید میدهد ولی ابر وببر ها به هم پیوند گسستی نداشته و خشکی اندیشه و کم حاصلی باور ها در زمینه، شکست را در ذهن وعمل ها تداعی بخشیدإ وقتیکه خشکی باور وعدم اعتماد به خود سرمشق روزگار "تاریخ" باشد ،چه اتفاقی بوقوع میبا یست ؟ همانا بدون تفاوت وسرآنجام بردگی إ
اهل قلم ودانش ما شعار را متن وموضوع قرار داده واز پذیریش برنامه ایی که عنوان نوشته بالا است ، بنابه به ملحوظات ،موقف ،تبار ،منطقه وچالش های ایدالوژی گذشته با چشم پوشی وبی چشمی گذشت منمایند ودر لاجرم سیستم ومناسبت دون شرایط را به" پای "خویش امضا میکنند.درهمین راستا ،نقد جنایت ،آنطوریکه صورت گرفته جلوه داده شد واما ،کاروبار درونی که باعث شکست ومظلومیت را نقشه کشی نموده ،درکدامین حد رسیده است وبدون نقد درونی ،میتوان کاری پر ثمری را تحقق بخشید ؟ابدآ نه إ

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 9 اكتبر 22:44, بوسيله‌ى فرهاد خرمی

تشکر از عزیزان که حمایت کردن، و به دوستان که با فحش و دشنام استقبال کردن متاسف استم، ای کاش این توان را میداشتید تا با استدلال منطقی از شخصیت هاییتان دفاع میکردید، اما ایمان دارم که دفاع کرده نمیتوانید، چون بنده از حرف مفت بیزارم و تحلیل خود را بر اساس مستندات تاریخی نوشته ام و شما هیچ جوابی ندارید ، به همین دلیل روی آوردید به فحش و دشنام.
باز هم میگویم که دیگر حاضر نیستیم زیر استعمار شما زنده گی کنیم، این استعمار چند قرن باید به پایان برسد،
فرهاد خُــرمی

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 10 اكتبر 06:41, بوسيله‌ى بیسواد

تشکر از عزیزان که حمایت کردن = (کردند)
و به دوستان که با فحش و دشنام استقبال کردن = ( کردند)
تو خو از خرم کرده هم بیسوادتر بودی
.
به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 10 اكتبر 00:32, بوسيله‌ى fetrat

وای بر ما و شما اگر این پشتونها را نشناخته باشیم. مگر همین امشب در اخبار تلویزیون طلوع ندیدیم که یک انسان پشتون کلا به ظاهر اراسته قتل اعدامش در ولایت کنر صادر شد. این ظاهر ارام و ان انجام دادن فعل لذت بردن از تجاوز، بی ناموسی و شاید پشتون والی اینرا میرساند که دیگر مگر میشود با پشاطین در یک جغرافیا زندگی کرد؟

به استعمار نزدیک به دو قرن افغان ها خاتمه دهیم! 10 اكتبر 10:44, بوسيله‌ى ظهیر

این مردم یعنی پشتونها توانایی مدیریت نفس شانراندارند میخواهند بالای مر دمان فرهنگی این سرزمین حکومت کنند.
لیاقت وکفایت زندگی کردن باارزشهای انسانی راندارند.
مشکل اصلی افغانستان تقابل فرهنگ غیرانسانی پشتونها با فرهنگ انسانی غیرپشتونها میباشد.[/quote:09a4b3421a]


larghonay laraway
11.10.2012

السلام عليکم!
که زما منئ نو بحث وکړئ خو موضوعات سره مه لړئ!
دا خو تر اوسه نه ده ثابته چې دغه تصويرونه د خلقيانو، پرچميانو دي بلکې دا طالبان وو چې په لغمان ولايت کې ونيول شول.
که د خلقي، پرچمي، مجاهد او بل چا په اړه مو بحث ته زړه کېږي نو په ځانګړو بحثونو کې يې وڅېړئ. ولې يو غر پر بل ويشتل لوستونکي تنګوي


پښتون:
11.10.2012

تندر صیب د پاکستان په غلامۍ کې څوک د ټانک او طیارې خاوندان کیږي نه بلکې نور هم ذلیله کیږي.
پداسې عملونه او دې ورته باندې د پښتون قام سر نور هم ټیټیږي او همیشه د نورو قومونو د پیغورونو لاندې راځي.
پښتانه د همدوی له برکته نه په افغانستان کې ښه ژوند لری، او په پاکستان کې یی خو پنجابیان یوازی په چوکیدارۍ نیسي او د ځان ساتلو لپاره یی د خپلو کورونو څوکیداران کړي او یا د پاکستان د ګټو د ساتلو لپاره یی د ناپوهه افغانانو سره د افغانستان د ورانولو لپاره هڅوي او تربیه کوي .
چې د پاکستان د پښتنو نه پکې د افغانستان پښتانه ډیر زر غولیږی او د افغانستان د ورانولو لپاره بم پر ملا تړلې د پاکستان په خذمت کې حاضریږي،،،، نور ټول حالات تاسو ته مالوم دي.

لاروی صیب دا آنځورونه په لغمان کې د نیول شو و افغان ضده او پاکستان دوسته کسانو آنځورونه دي چې په داسې بی شرمه حالت کې ونیول شول ،،او په همدې توګه څو ځله نیول شوی دي،،نور آنځورونه یی هم شته.
د دې عنوان ځکه داسې کیښودل شو چې هر افغان چې د افغانستان او د افغانستان د خلکو د دښمنانو په ضد غږ اوچت کړي نو سمدلاسه ورباندې دا نومونه کیښودل کیږي او ورپسې د مفتیانو ،ملایانو ،چلیانو ،طالبانو او مجاهدینو کنځلې د شرعیت او دین په چوکاټ کې درپسې مارش کیږي ،،او مطلق کافر درنه جوړه وي.خو ان شاءالله دوی به پدې شکل د هیچا ایمان ته تاوان ونشي رسولې ولې په خپلو حماقتونو به دوی د دوزخ کندې ته ګذار شي.


pattang
12.10.2012

[quote:7b8616a567="larghonay laraway"]السلام عليکم!
که زما منئ نو بحث وکړئ خو موضوعات سره مه لړئ!
دا خو تر اوسه نه ده ثابته چې دغه تصويرونه د خلقيانو، پرچميانو دي بلکې دا طالبان
وو چې په لغمان ولايت کې ونيول شول.
که د خلقي، پرچمي، مجاهد او بل چا په اړه مو بحث ته زړه کېږي نو په ځانګړو بحثونو
کې يې وڅېړئ. ولې يو غر پر بل ويشتل لوستونکي تنګوي[/quote:7b8616a567]

لاروي صيب روغ اوسې !

دارنګه کالي او دا غټې ږېرې خو هيڅ عقل نه مني ! داد cia او دشمال دلنډغرو کارونه
دي چې پښتانه بد نامه کړي ! داغټه ګيره خو پداسې نري ټيکري کې له څو متره لرې
مالو مېږي او داسې پنډ اندام خو دښځې نه بلکې دسړي وي او له اشتباه لاندې راځي نو
داسې مېديايې پرو پاګنده به يې شايدعوام ومني ٠ اوبل دا که طالبان وغواړي چې
يوو مالوم ځای ته ځان ورسوي نو هغوی دشپې ځانونه رسولی شي او ازاد ګرزي !
دلغمان پخواني خاديستان اوس هم پر دې مردار استعماري ګوډاګي اميت يې ملي کې
کار کوي ، زمونږ په ولايت کې ټول دغه مردار خواره ګرځي خو کله چې طالبانو ته په
لاس ورشي نو ښه کليمه پرې وايې !
داسې يو متل دی چې وايې " لغماني شيطان غلط کړی دی "
زه وايم هو ځيني اشخاص به وي خو ټول يې نه !
نو که دوی شيطان غلط کړی وي نو دشيطانان خوخدای پاک هم رټلی دی .
دافغانستان يوې بې ملي کلچره او بې استعداده طبقې د کور ، کالويو اود پښتني
کلتوردودې په شعار ډېر پښتانه غلط کړل خوچې په خپل قدرت راغلل نو اول به يې
دهغوپښتنو مخبري کوله چې ددوی په غلامه لار به نه تلل او په مليونو پښتانه يې
ژوندي په ګور کې خښ کړل ٠ ==> خپل هېواديې په دغه پاړسي شعار ابداوو :
' دوستي ما به ممالک برادر ورهبر خلقهای جهان دائمي است "
دوی خپل ملک په ( برادر) اباداوو!اونور ټول به يې دارتجاع زامن بلل !
نو ورورکيه لرغونيه! اخربرادر کلان داخلک داسې سومبه کړل چې له اروپا ، امريکا
او استرلياڅخه يې هغې خواته تېر کړل . (کور ، کالي ، ډوډۍ يې مفت شول )
اوس بيا هغه زاړه جنايت کاره خلقي ، پرچمي ، افغان ملتي اوخاديستي عناصر د
شمال له لنډغروسره يوځای دلوی ماما په پښو کې پراته دي او په دالرو شخوند وهي
اوغواړي چې په خپل ماما وطن اباد کړي !
===> [color=brown:7b8616a567]څوک يې چې دابادولو استعداد نلري نوهغوی يې د ساتلو
استعداد ه هم نلري ![/color:7b8616a567]
خو يو فرق د برادر دوست او لوی ماما په منځ کې دادی چې لوی ماما دوی ته اوس تيار
دتېښتې دالوتکيو ټيکسونه هم مفت ور کړي دي او له ځان سره يې خوندي ساتلي دي٠


OK
This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more