اینکه آقای احمد ولی مسعود میخواهد مثلاٌ با تورن اسماعیل خان زابلی، عطامحمد گوشخورک و یا نمی دانم فُلان و بهُمان فردی از اصطلاح وفاق ملی چه سو استفاده های نمایند، موضوع دیگریست، اما آنچه نظر به توافق عمومی بر موضوعات صلح بین الافغانی، امنیت، ثبات، قانونیت، عدالت اجتماعی، ترقی و رفاه مردم ما با مجموعه‌ ای از ارزش‌ ها و هنجارهای اجتماعی در سطح افکار عمومی، از اصطلاح وفاق ملی اشاره دارد، در این جا مختصراٌ بر آن مکثی صورت می گیرد.

در اینجا قبل از هر چیز ضروریست تا روشن گردد که اصطلاح "وفاق ملی" چه معنی می دهد:

گرچه کشور های بیگانه، بلخصوص کشور ایران در شانزده سال اخیر سعی و تلاش زیادی به خرچ داده اند، تا با ایدیولوژی های صادراتی و آله سازی های زبانی و ابزار سازی های به اصطلاح "دینی-مذهبی"، تحت پوشش های تاریخ های جعلی و تحریف شده اقوام شریف ما را به جان یکدیگر اندازند و خود به اصطلاح از آب های گِل آلود ماهی بگیرند، اما پسوند "ملی" در افغانستان عزیز ما از دیری بدینسو ارتباط مستقیم به  ملت بزرگ ما دارد، و ملت ما همیشه به کُل مردم عزیز ما اطلاق می شود  ، پس  "وفاق ملی" بمعنی همراهی و یا یکدلی ملت بزرگ افغان میباشد و یا به عباره ای معروف هر کس از افغانستان است، افغان است.

تمام اقوام شریف افغانستان سازنده ای ملت بزرگ افغان میباشد و اصطلاح "وفاق ملی" و یا "ملی وفاق" در ادبیات افغانستان عزیز ما فقط و فقط میتواند معنی سازگاری، اتحاد، همراهی، همکاری، یک دلی، توافق، موافقت، همآهنگی و توافق عمومی جمله اقوام شریف مملکت عزیز ما را در اوامر آوردن امنیت، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و در امر تامین رفاه ملت بزرگ افغان دارا باشد!

وفاق ملی در افغانستان عزیز همدلی ملت بزرگ افغان در امر تامین رفاه ملت معنی دهد!

رابطه و موضوعات مشخص سیاسی - اجتماعی  که در ارتباط وفاق ملی و همچنان  برای  حفظ موجود یت  و یک پارچگی ملت  و با   یک پارچگی  و  تمامیت ارضی  کشور عزیز ما  و با  ادامه ای حیات یک نظام حکومتی سالم و عادل ضرور می باشند، در قدم اول آوردن صلح، مبارزه با مفسدین اداری، آوردن امنیت، ثبات و قانونیت در کشور میباشد. پس چگونه میتوانند در عین حالی که بعضی ها در مقابل مفسدین اداری و غاصبین دارای های عامه سکوت اختیار می نمایند، حتی از آنها حمایت و پشتیبانی های مستقیم و غیر مسقیم می نمایند، میتوانند از وفاق ملی سخن بر لب رانند؟

در اینجا به سوال اخیر دو پاسخی را میتوان مسطور ساخت. یا این عده افراد معنی وفاق ملی را نمی دانند، و یا هم اینکه معنی وفاق ملی را می دانند، اما آن را فقط و فقط جهت مفاد شخصی و یا مفاد گروهی خود و با استفاده از لفاظی های محیلانه به مصرف می رسانند و جهت عوام فریبی با همچو اصطلاحات خود را در مقابل کمره های تلویزیونی با ژورنالیستان همپیمان و یا هم با ژورنالیستان کم معلومات از همچو اصطلاحات، می آرایند.

در واقع هر زمانی که در افغانستان عزیز ما صحبت  از  "وفاق ملی" بمیا ن  آید ،  صرفنظر از اینکه  "وفاق ملی"  در رابطه  با چه  مسئله ای سیاسی ، اجتماعی ،  ملی ...  مطرح  باشد ، حتما  باید یکدلی  و  همراهی تمامی ملت بزرگ افغان   در باره آن  موضوع ،  مد نظر باشد!

با و جودی که تا کنون  اصطلاح  "وفاق ملی" و یا "ملی وفاق"  در  اد بیا ت   سیاسی افغانستان عزیز ما  فقط گاهگاهی مورد  استفاده قرارگرفته است، زیرا   بیشتر   مقولات  "تفاهم ملی" ، "اجماع ملی" و یا بعضی اصطلاحات دیگر  بکار برده شده است، اما با آن هم اشتباه  خواهد بود  اگر  "تفاهم ملی"  و یا  "وفاق ملی"  را با امر  "اتحاد"  و یا  "ائتلاف" چند نفر و یا چند گروهی  متضاد و مخالف تلقی نمود.

«  وفاق ملی  »  و  «  تفاهم ملی  »  بهیچوجه به  مسئله  اتحاد و  ائتلاف چند نفرک سیاسی و یا یا سیاست باز، که بخاطر  کسب قدرت، با بستن نتکایی های گلدار و رادار در دهن دروازه های این سفارت کدام کشور خارجی و آن سفارت کدام کشور خارجی متملقانه خود را خَم و چَم نمایند، ربطی ندارد، ـ   امری که متاسفانه و بلخصوص در شانزده سال اخیر یک تعدادی زیادی، بلخصوص بعضی از سران جمعیت و شورای نظار در صدر خواسته های خود قرار داده اند و  بیشتر بفکر آنند که چگونه به غصب قدرت دولتی و نیز به غصب دارایی های عامه از این طُرُق دست رسی پیدا نمایند.

بدون شک، هر گاه  در  هر  جامعه ای افغانی ما  در  رابطه با  چگونگی  تحقق   «  حقوق ملت بزرگ افغان  » ، آمدن صلح و ثبات و قانونیت  و  چگونگی  حفظ    « منافع و مصالح ملی  »   و   «  استقلال و تمامیت ارضی  »    که  در  واقع   مسائل کلیدی  و حیاتی ما افغانها هستند ،  بتوانیم  به   «  وفاق ملی  »   دست یابیم، عناصر و گروههای خشن و خشونت گرای امروزی جامعه ای ما نیز بخاطر پاسخ  به  مشکلات  جامعه  و یا تحقق خواستهای گروهی و برنامه های سیاسی  و اجتماعی  خود  به  قهر و خشونت متوسل  نخواهند شدند و  بیشتر کوشش خواهند کرد تا مسایل مورد نظر خود را  از طریق  مبارزات  و فعالیتهای  مسالمت آمیز و قانونی و در عین حال محترم شمردن حقوق قانونی و هویت سیاسی یک یک از افراد ملت بزرگ افغان و در واقع تمام مخالفین  و  رقبای سیاسی خود  به پیش برند.
 
برای مثا ل  دفاع  از  « افغانیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان عزیز  »  ، یک مسئله کلی است که به یک یک انسانهائی که خود را افغان می دانند ربط  دارد و بخاطر  حفظ  و دفاع  از این امر مهم و حیاتی  احتیاج  به  «  وفاق ملی  »  مابین  افغانها  صرفنظر از  وابستگی قومی  ،  مذهبی مسلکی ،  جنسیت  ، شغلی و مقام  هست . حال اگر عده ای از افغانها  در جهت عکس این خواست عمل کنند و سیاست اتخاذ شده از سوی آن عده بر خلاف   مصالح  و  منافع ملی  و تمامیت ارضی و استقلال افغانستان ، خلاف صلح وثبات و قانونیت باشد ، این عده خود باعث جدائی و فاصله گرفتن از ملت می شوند.

از این روست، که، جواب سال عنوان را، که، آیا آقای احمد ولی مسعود می داند، که، اصطلاح "وفاق ملی" چه معنی می دهد؟ را به یک "مَچِم" راجع می کنیم.

یعنی به یک کلام : وفاق ملت بزرگ افغان  تغییر  روابط غیر دمکراتیک می طلبد.

---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما