شاعر میگوید:

"از پنبه اگر آتش سوزان گِله دارد
دیوانه هم از خار بیابان گِله دارد"

تورن اسماعیل جهت همنوایی با احمد ولی مسعود از حکومت انتقاد دارد، که بدون شک مانند همه اتباع افغانستان وی نیز حق انتقاد را دارد، مگر جالب این است که تورن اسماعیلی که خود در پای منزل عبدالمجید زابلی ایستاده، از حکومت فعلی انتقاد دارد و می گوید، که، "حکومت باید به پای خودش بایستد".

آیا تورن اسماعیل خواست آنرا دارد، که، همان طوری که در زمان وزارتش، وزارت آب و برق افغانستان را، بلخصوص بند های آب و یا بند های آب گردان افغانستان را به پای خودش ایستاد نموده بود، حکومت افغانستان را نیز به همان شیوه به پای خودش بیاستد؟

بدون شک که این خواست، خواست اکثریت مردم افغانستان است، که، حکومت افغانستان باید به پای خود بیاستد، بدون شک که این خواست، خواست اکثریت مردم افغانستان است، که، رهبران حکومت باید افغانستان را به سمتی سوق دهند که این کشور به‌ پای خودش بایستد، مگر مردم فقیر ما یک هزار تومان ایرانی به آقای تورن اسماعیل جایزه می دهند، هر گاه وی بگوید، که پس از شانزده سال جناب ایشان چطور و چگونه به این فکر آمده اند؟

آقای تورن اسماعیل‌ که به روز سه‌ شنبه ۲۱ سنبله ۱۳۹۶ در جمعی باشنده‌ گان مردم شریف هرات در مرکز این شهر سخنرانی داشتند در کنار احمد ولی مسعود و در پشتیبانی از "مسعودین" کلام می راندند، هشدار دادند، که، استراتژی جدید دونالد ترمپ، دردی از افغانستان را دوا نخواهد کرد. آقای‌ تورن اسماعیل همچنان گفت که "پیش از این، استراتژی‌های باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده نیز در افغانستان بی‌ثمر بوده ..."

مگر سوال در این است، که، آیا جناب تورن اسماعیل به اصطلاح عام خدای نا خواسته خورده مُنکری را پیشه گرفته است؟

آیا تورن صاحب مُکَرَم و مُعظم از خیرات همان ستراتیژی های که وی از آن امروز می نالد، صاحب منزل مثلاٌ منزل مرحوم عبدالمجید خان زابلی نشدند؟ آیا این گپ دروغ است؟ بفرمایند تورن صاحب لطفاٌ عایدات قانونی ماهوار، هفته وار و سالانه ای شانزده سال اخیر جناب ایشان را و همچنان ثروت های امروزی جناب ایشان را با شفافیت و صداقت دقیق به مردم فقیر افغانستان ارایه فرمایند، تا ما بدانیم که اصل گپ از چه قرار است!

سوال در این است، که، تورن صاحب از احمد ولی مسعود چه می خواهد و احمد ولی مسعود از تورن صاحب چه می خواهد؟

به هر صورت مردم ما امید می کنند، که، معامله ای تورن صاحب با احمد ولی مسعود اینبار بالای کدام منزل و یا بالای کدام خانه ای شخصی دیگری مرحوم عبدالمجید خان زابلی، و یا هم معامله بالای غصب منزل شخصی کدام هموطن دیگر ما و یا معامله بالای غصب ملکیت های عامه نبوده باشد!

در خاتمه با شعری دیگری این نبشته خاتمه می یابد:

یکی از هموطنان محترم ما می فرماید:

"تورن تو کجا و بزم خوبان
با ریش میآ که خار دارد!"

---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما