دلایلی زیادی موجود است که چرا یک تعدادی زیادی از فعالین حزب جمیعت، شورای نظار و ستمیان در راه پروسه ای صلح بین الافغانی سنگ اندازی نموده و دیگران را نیز به اشکال محیلانه در این راه ضد صلح و ثبات در افغانستان تشویق و ترغیب می نمایند!

چنانچه قسمیکه در این اواخر به مشاهده می رسد، یک تعدادی زیادی از فعالین حزب جمعیت، شورای نظار و ستمیان در کنار افراد آقای دوستم، در کنار افراد آقای سیاف، در کنار افراد آقای خلیلی و همچنان در کنار افراد آقای محقق خود را چسپانیده و در گوش های آنعده از هموطنان عزیز ما که به حرف های تفرقه افگنانه ای این عده از فعالین حزب جمعیت، شورای نظار و ستمیان گوش فرا می دهند، تبلیغاتی را می سرایند که جامعه ای جنگزده ای ما را به طرف تفرقه و چند پارچه گی های متخاصم شکل می دهد.

طنز روزگار در این نهفته است، که امروز، بلخصوص همان عده از فعالین حزب جمعیت، شورای نظار و ستمیان که تا همین دیروز، به اصطلاح عام سایه ای همین آقایان دوستم، سیاف، خلیلی و محقق را به سنگ می کوبیدند، امروز برای به اصطلاح گپ دادن همین آقایان و نزدیکان شان، با هزاران هزار حیله و مکر و تملق ، خود شانرا چسپانیده اند، تا از موجودیت آنها نیز خود را مستفید گردانیده از این طُرق نیز به تفرقه اندازی و سیاست بازی های محیلانه دست زنند!

طالبانی را که تا چند وقت پیش رهبران جمعیت و شورای نظار فرشته گان صلح و امنیت می خواندند، امروز با صدحیله ومکر نه تنها از پروسه ای صلح دور می سازند، بلکه آنهای را که در رابطه ای پروسه ای صلح بین الافغانی یک حرف مثبت هم بزنند، به نام قوم گرا و قبیله گرا به توهین و ناسزا می گیرند.

به طور مثال، در عین حالی که اکثریت پوست های دولتی را از پانزده سال بدینسو بزرگترین مفسدین جمعیت و شورای نظار در دست داشتند و دارند، به مجردیکه یکی از این افراد، مانند میلیونر غیر قانونی احمدضیا مسعود، به علت عدم شایستگی مسلکی از کار بر طرف شد، چهل در را دقل باب می نمایند، شکوه و شکایت های محیلانه سر می دهند، در سفارت خانه ها و نماینده گی های خارجی به هشتاد نوع دروغ پردازی و مکر پناه می برند، ریس جمهور علمگرای مملکت را قومگرا می خواند، جوانان کمتجربه و کم معلومات وطن ما را، باطراحی های کشور ایران بر ضد نظام افغانستان، بر ضد حکومت و دولت افغانستان، و همچنان جهت مصدوم گردانیدن پروسه ای صلح بین الافغانی به کوچه و بازار داخل و خارج کشور تشویق و تحریک می کنند، و همچنان از میدیای ایران محور در داخل افغانستان خود را مستفید می گردانند!

در عین حالی که چند تن مفسد اداری که در اصل فقط و فقط در فکر غصب قدرت و در فکر پر کردن جیب های خویش و آنهم از طُرق غیر قانونی، می باشند، خود را نماینده و یا نماینده گان یک قوم شریف افغانستان جلوه می دهند، چرا؟

آیا همین عده فعالین جمعیت و شورای نظار و همچنین ستمیان خاک فروش فکر می نمایند که حافظه ای مردمان شریف افغانستان آنقدر ظعیف است که تمام کار نامه های این عده مفسدین اداری را به باد فراموشی سپرده اند:

آیا بعضی از همین رهبران حزب جمعیت، شورای نظار و ستمیان که امروز در ساحات تمدن و بشریت لاف و گزاف و لفاظی های سر می دهند، فقط چند سال قبل عبدالله عظم استاد اسامه بن لادن را به داخل افغانستان دعوت و میزبانی نه نمودند؟ واضعیست که نمودند!

آیا بعضی از همین رهبران حزب جمعیت، شورای نظار و ستمیان که امروز در ساحات تمدن و بشریت لفاظی های سر می دهند، جوانان وطن ما را که امروز از نا هنجاری های جامعوی، فساد اداری، جنگ و عدم ثبات و امنیت به ستوه آمده اند، در زیر چتر مغرض ایران و میدیای ایران محور، تحت پوشش های فُلان بنیاد و فُلان حرکت مدنی نمی فرستند؟ واضعیست که می فرستند!

آیا بعضی از همین رهبران حزب جمعیت، شورای نظار و ستمیان که امروز در ساحات تمدن و بشریت و عدالت لفاظی های سر می دهند، می توانند، لطفاٌ حساب های در آمد های قانونی پانزده سال اخیر و سرمایه های امروزی شانرا، بصورت دقیق به مردم افغانستان بدهند؟

در پانزده سال اخیر برای میدیای ایران محور در داخل افغانستان کی و یا کی ها زمینه را مساعد ساخت؟ واضعیست که بعضی از همین رهبران حزب جمعیت، شورای نظار و ستمیان در قسمت زمینه سازی برای ساختار و تشکیل میدیای ایران در داخل افغانستان سهم بسزای داشتند و دارند!

مگر میدیای ایران محور در داخل افغانستان به تفرقه افگنی بین اقوام شریف افغانستان دست نمی زند؟ واضعیست که میدیای ایران محور در داخل افغانستان به تفرقه افگنی بین اقوام شریف افغانستان دست می زند!

پس لطفاٌ سوالی را که در عنوان مطرح شده، که،" آیا بعضی از اعضای حزب جمعیت، شورای نظار و ستمیان به امر رژیم ایران در راه صلح بین الافغانی سنگ اندازی می کنند؟" باید بزرگان و فعالین حزب جمعیت، شورای نظار و ستمیان به صورت دقیق و واضح پاسخ بدهند!

همین طوری که ما باید به مقابل جنگ افروزی ها، صلحگُریزی ها، فساد اداری، بی عدالتی های اجتماعی و قانونشکنی ها در داخل افغانستان عزیز به مبارزه و مجادله ای جدی بپردازیم، باید در مقابل مزدوران ایران و پاکستان نیز از یک مبارزه ملی و وطنی دریغ نه نماییم!
بلخصوص اینکه کشور ایران دولت و حکومت افغانستان را یک پروژه ای امریکایی تلقی می نماید، ودر عین زمان در پی امتیاز طلبی ها و توسعه طلبی های منطقوی نیز می باشد، و در بی نظمی افغانستان به دلیل بی آبی هایی مناطق سرحدات دریای هلمند نیزعلاقه دارد، باید هر چه دقیقتر متوجه مداخلات محیلانه ای آنکشور و همچنان متوجه تخریبات مزدوران آنکشور در داخل افغانستان باشیم!!
-------------------------------------------------
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما