در تقابل سیاسی سالیان اخیر، در حالی که با زشتی های ستمی گری رو به رو استیم، عدم درک و سطحی نگری کسانی که مورد اعتماد ما و به اصطلاح خودی اند، نیز کمتر از زشتی های ستمی گری نبودند.  

اشرف غنی در سفر به کندهار تلاش کرد جبران مافات کند، اما جراحات وارده ی ناشی از سخنان سخیف و یاوه ی او در ولایت کنر که با برشمردن بزرگان افغان، آنان را در منگنه ی مشروعیت انداخت، عذاب ما را بیشتر می کند که می بینیم، افزون بر تضعیف پرستیژ دولت، سوء استفاده های ستمی از آن، بیش از همه جامعه ی پشتون های افغانستان (اکثریت بدون رهبر) را آسیب می رساند. 

تداوم ناهنجاری های ارگ، هرچند با اختلالات و دشواری های صحی شخص غنی، ما را در اخذ اغلاط سیاسی عادت داده است، اما تداوم اشتباه از مرجع اول کشور، به خصوص در جنبه ی مشروعیت تاریخی، خیلی ناگوار است. شبیه سخنان سخیف آقای غنی را به یاد دارم که سردمداران کمونیست، به ویژه داکتر نجیب الله نیز باری در باب مشروعیت، از این که می دید حاکمیت شان مورد اعتماد مردم نیست، سعی کرد با کنار گذاشتن یا اغماض و یا هم عدم آگاهی، طبقات تاریخی را بدون لحاظ همگونی، مثال بیاورد. مثلاً طرح       مقوله ی حقوق بشر در زمان امیر عبدالرحمن خان، چرندی بیش نیست؛ زیرا او در روزگاری به سر می برد که بسیاری از مفاهیم حقوق بشری، قابل درک نبودند و بیشتر پس از درک مردم از مصایب جنگ دوم جهانی، هرچند همه گیر نیستند، اما نهادینه شده اند. 

تضرع دکتور غنی با بر شمردن وجوب احترام به اعلی حضرت احمد شاه بابا (رح) در کندهار، نوع اعتراف به غلطی بود که در کنر کرد. در حالی که ارگ از مهارت های سیاسی در عرصه های رسانه یی تهی شده است، اعتماد به نفس کاذب نمونه ی به اصطلاح ابر نخبه، کسانی را جرات یا انگیزه نمی دهد که با طرح اصلاح اجماع درون ارگ، به کسی تفهیم کنند که پس از بیان غلطی هایش می داند که نمی داند.  

حمله بر مشروعیت تاریخی بزرگان تاریخ ساز افغانستان، واقعاً تاسف آور بود. به حرمت همتباری و این که این ما بودیم که هیاهو می کردیم «فرصت نو مدیریت»، بار دیگر سفارش می کنیم قبل از ترک سیاسی که حتماً رونما می شود، برای چند روز بقای یک حاکمیت صددرصد ناکام، نه فقط پرستیژ دولت را در حد سقوط نکاهند، بل سوژه نسازند تا در بحران رهبری تباری، عامه ی مردم ما که پس از هفت ثور از وجود رهبران خبیر قومی محروم مانده اند، با سوء تفاهم، گذشته ی خویش را طرد کنند و به دامان دشمنانی بیافتند که در دو تجربه ی تاریخی، مردم و مملکت را رو سیاه کرده اند.  

سخنرانی تنقیدی آقای غنی در کنر، نه فقط عدم درک و سطحی نگری بود، بل اشتباه فاحش است که هرگز نباید تکرار شود.  

در سالیان جهاد نیز دیدگاه خصومت آمیز با تاریخ افغانستان، در زمینه ای که محور های جهادی غیر پشتونی سعی می کردند با بزرگ نمایی آن، جا را برای ارتجاع دوم باز کنند، مردم ما را آسیب زد که هرچند با برپایی امارت اسلامی، از فساد تنظیمی رهایی یافتیم، اما اخوانیسم سیاسی حاکم که همه را در گرو تاریخ شبه جزیره ی عرب خلاصه می کرد، نتوانست خلاء هایی را پُر کند که جای ذهنیت تاریخی کشور افغانستان و افغان ها بود.  

بحث سطحی چند دقیقه یی بر فراز تاریخی که حداقل در دو قرن اخیر، در تنگنای تعدی بیگانه خورد شده است و نسل امروز ما پس از تجاوز شوروی و هرج و هرج جامعه ی بین المللی در چهار راه آنارشیم، روی خانه و کاشانه ی شان دچار تردید می شوند، در اوضاعی که آسیب های جدی فرهنگ ستمی گری، مشروعیت تاریخی را ولو با منطق سخیف هدف گرفته اند، مردم را با خلای بیشتر فکری مواجه می کند. 

 ما در زمینه ای می توانیم به استواری گام نهیم که مطمئن باشیم از خود ماست. اگر این زمینه، فاقد مشروعیت های تاریخی، چنانی که از زمان اعلی حضرت احمد شاه بابا تا هفت ثور، صورت گرفتند تلقی شوند، حتی حاکمیت سیاسی مسجل کنونی زیر سوال می رود؛ زیرا براساس ایدیالوگ هایی تلقی نمی شود که واحد سیاسی، مملکت و ملت را تعریف می کنند.  

از اعضای دور دستر خوان ارگ از مفتخواران، بی سوادان و فولبرایت هایی که جای فرزندان واقعی ملت را گرفته اند و از اعتماد ما به غنی، حق ما را می خورند، تقاضا می کنیم که شما نیز حداقل جرات اخلاقی داشته باشید و با تنقید به اصطلاح رییس جمهور، به او تفهیم کنید، اگر هم بمانی، تلاقی با عزراییل، حتمی است! 

لطفاً برای چند روز حاکمیت ناکام و سیاه، شان و حیثیت مردم (مشروعیت تاریخی) را زیر سوال نبرید! مردم ما برای تداوم حاکمی ملی و حقوق تباری، همواره و همیشه نیازمند شکوه تاریخی احمد شاه ها، تیمور شاه ها، غازیان ضد انگلیس، مردان دولت ساز (امیر عبدالرحمن خان و حبیب الله خان)، امان الله ها، ظاهر شاه ها، داوود ها، مجاهدین ضد روس و منجیان تمامیت ارضی (شهدای تحریک اسلامی طالبان افغانستان) استند و خواهند بود. اگر چنین گذشته ای زیر سوال برود، دور نه، در کنار شما در ریاست اجرائیه، تمام عمال بیگانه، فقط طی چند روز، سقوی چندم می شوند.  

یادآوری: 

از طریق لینک زیر، سخنرانی تاسفبار غنی در کنر را مشاهده کنید! چنین دیده درایی و هتک تاریخ ما، فقط درخور فرزندان ناقلین بخارایی (پدرام و امثالش) است.  

https://www.facebook.com/1981942378583869/videos/266998537523464/